grenadiers Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Jeg må etter hvert skifte (for)dekkene på min Cooper. For øyeblikket har jeg Dunlop runflats. Jeg vet at mange bytter til vanlige, ikke-runflat dekk så fort de får muligheten. Men jeg er litt skeptisk til å kjøre med vanlige dekk, så lenge det ikke er plass til reservedekk. Er det noen som har synspunkter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Får jo kjøpt slik spray man sprayer inn i dekket ved punktering.. Reservedekk på boks ellernoe.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senshi Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Dette er diskutert utallige ganger på mini2.com. Har sett deg innom der. Stemmer det? :) Jeg skal selv kvitte meg med runflats på alle 4 sommerdekkene. Gleder meg. Hører at bilen blir mye bedre å kjøre. Føler jo en viss usikkerhet om jeg skulle punktere, men hvor ofte gjør man egentlig det? Evt kan man kjøpe sånn mobility kit med skum, men etter hva jeg leste i bladet Motor for noen uker siden, var at dette var falsk trygghet, så jeg tror ikke jeg gidd kjøpe det hvertfall. Får bare ringe til NAF og bli taua om jeg er uheldig. Men du som har Cooper kan vel kjøpe sånn "tulle" step hjul? Er det ikke sånn at de har plass til det? Gleder meg til å bli kvitt RF dekkene. Har 17" Pirelli RF på nå, og synes de er dårlige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
scanspeed Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Kjøpte nye sommer dekk nå, og spurte etter "run flat" dekk. Jeg ble frarådet og kjøpe dette pga mindre komfort og de var en god del dyrere. Jeg kjøpte "vanlige" dekk for hvor ofte punkterer vi nå til dags?! Har et sånt mobility kit med skum og kompressor. Og som Senshi sier så er NAF aldri lengre borte en en telefon samtale;) Siter - 2008 VW Passat 4-Motion - 1999 Suzuki GSX-600R (X) 2002 Mini Cooper S Hartge MRS (X)1990 Audi 90 20v quattro Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Sorry for offtopic, men hva er poenget med runflats? Aldri vært borti dette.. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Holzmann Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Runflats har somregel forsterkede sidevegger som tåler at du kjører X antall kilometer i max 90(?)km/t. Finnes forskjellige typer runflats, blandt annet har Bridgestone en egen "ring" som monteres inni dekket for å beskytte felgen :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Mars 27, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2008 Aah skjønner :) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grenadiers Skrevet Mars 28, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2008 Dette er diskutert utallige ganger på mini2.com. Har sett deg innom der. Stemmer det? :) Jepp, that's me :-) Lurte bare litt på hva norske mini-eiere sverger til. Er jo ofte litt andre forhold her til lands enn ellers i Europa. Men du som har Cooper kan vel kjøpe sånn "tulle" step hjul? Er det ikke sånn at de har plass til det? Hva er det? Har lest noe et eller annet sted om at man kan montere hjulholder under på cooper. Er det det du tenker på? Vet du om dette i så fall er standard MINI-deler? Har ellers merket meg at fordekkene mine nærmer seg faretruende minimumsgrensen etter 23.000 km. Er det normalt? Tror nok ikke forrige eier har rotert dekkene, for bakhjulene ser fortsatt omtrent nye ut! Så lurer også på om jeg skal beholde bakdekkene (og sette dem foran, bør alltid ha best dekk bak for å hindre overstyring ved vannplaning), eller om jeg skal skifte alle fire dekkene. Så mange spørsmål.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senshi Skrevet Mars 28, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2008 Hva er det? Har lest noe et eller annet sted om at man kan montere hjulholder under på cooper. Er det det du tenker på? Vet du om dette i så fall er standard MINI-deler? Kan være det er under bilen. Har ikke sjekket, da det var uaktuelt på Cooper S, pga batteri & eksosen står i veien. Se på denne siden. Tror det er dette du trenger. Det står det delenr etc. Har ellers merket meg at fordekkene mine nærmer seg faretruende minimumsgrensen etter 23.000 km. Er det normalt? Tror nok ikke forrige eier har rotert dekkene, for bakhjulene ser fortsatt omtrent nye ut! Så lurer også på om jeg skal beholde bakdekkene (og sette dem foran, bør alltid ha best dekk bak for å hindre overstyring ved vannplaning), eller om jeg skal skifte alle fire dekkene. Så mange spørsmål.... Er det ikke normalt å rotere på dekkene da? Bilen min har rullet ca 35000 km på dekkene, og nå er alle ganske slitt. Roterer hver gang jeg bytter fra vinter til sommer dekk. Skulle vel funke å beholde de 2 bakdekkene. Om de skal stå foran eller bak er et evig spørsmål. Noen sier de beste skal være foran og noen mener bak. Personlig har jeg de beste alltid foran pga mindre fare for vannplaning. Liker at bilen overstyrer litt når jeg vil den skal det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunder Skrevet Mars 29, 2008 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2008 Ville satt de beste dekkene foran. Det er nå i grunn det som anbefales. Ellers er jeg enig i at runflat dekkene til Dunlop ikke er noe å skrive hjem om. Skulle heller hatt noen Toyo dekk spør du meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grenadiers Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2008 Michelin USA har laget en meget overbevisende demonstrasjonsvideo av hvorfor man alltid bør ha de beste dekkene bak. Finner dessverre ikke linken nå, men denne artikkelen: Tire Tech Information - Where to Install New Pairs of Tires? ...forklarer det samme. Kort fortalt: Hvis bakhulene begynner å vannplane før forhulene (noe som vil skje hvis de beste dekkene er foran) vil resultatet bli kraftig overstyring (bakenden vil begynne å "vandre", mens forhjulene fortsatt griper). Poenget er at overstyring er mye vanskeligere å kontrollere enn understyring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grenadiers Skrevet Mars 29, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2008 Jeg fant linken til Michelin-videoen: Changing Tires: Tire Basics: Tire Care & Buying Guide: Michelin Tires Denne overbeviser i hvert fall meg om at de beste dekkene alltid bør være BAK på bilen (noe som heldigvist skjer "av seg selv" med en forhjulsdrevet bil, som sliter fordekkene mer enn bakdekkene) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viden Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Jeg byttet fra stock Dunlop RF til Toyo Proxes T1R i fjor sommer. En utrolig forandring i høye hastigheter, men sideveggene er veldig mye mykere, og det merkes spesielt i krappe svinger. Toyo-dekkene er også mye bedre på vått føre. Men jeg kommer ikke til å kjøpe de igjen pga de dårligere svingeegenskapene. Men kommer heller ikke til å kjøpe runflats igjen. Pirelli PZero Nero neste gang tror jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viden Skrevet Februar 1, 2010 Rapporter Share Skrevet Februar 1, 2010 Poenget er at overstyring er mye vanskeligere å kontrollere enn understyring. Mener du virkelig at det er vanskeligere å kontrollere overstyring enn understyring? hm. Jeg er 100% uenig. Ved understyring (vannplaning på forhjulene), går det jo rett frem. Det er jo NULL kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.