Gå til innhold

Starter ikke etter bytte av topp p. og turbo (HASTER!)

Ranger emnet


Henrik1

Anbefalte innlegg

Tror jeg må prøve å oppklare i en del ting her nå.

Jeg har en fordeler, uten noen form for inngang for et kontaktstykke. Du sier at jeg må ha den for at fordeleren skal få gnist, men gnisten kommer vel fra coilen?

Som beskrevet over, så er ikke tenning helt min greie, så må bare prøve å få ryddet litt opp i hodet mitt :)

Jeg har målt at det er spenning på coilen når jeg setter på tenningen. Skal det ikke være det?

Fordeleren er jo mekanisk, og er koblet på reg. remia sammen med kamdrev og veivaksel. Hva er det kontaktstykke godt for da?

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. Altså.. på en b230E f.eks, som har elektronisk fordeler med tenningsmodul, der går det jo 2 ledninger fra coil til tenningsmodul og så til fordeler. Det som skjer er da at tenningsmodulen registrerer når rotoren bryter kretsene inni lokket, og sender så strøm til pluggene via coil og fordelerlokk..

 

Dårlig forklart, men er ca sånn det funker.. :p

 

stift derimot får KUN ei ledning fra coil, å når rotoren snurrer rundt inni der, bryter den opp stiften som igjen sender gnist til pluggene.. Mye enklere system igrunn.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste du har bilde av der er vell jerna fra b23e motoren din? vist det sto b23e orginalt i bilen, og tennings mondulen skall vere der, følg alle ledningare i motor rommet, da må du finne den til slutt..

 

Da har jeg fått avklart det at på denne motoren er det ingen tenningsmodul, men en tenningsboks. Den ser ikke ut som den lille sorte som du gav link til på biltema, men en stor metallboks formet som en hjerne omtrent.. bilde er lagt ut, så du kan godt ta en titt. noen forslag til hva feilen kan være? Har det samme funskjonen som den tenningsmodulen du har? :)

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Altså.. på en b230E f.eks, som har elektronisk fordeler med tenningsmodul, der går det jo 2 ledninger fra coil til tenningsmodul og så til fordeler. Det som skjer er da at tenningsmodulen registrerer når rotoren bryter kretsene inni lokket, og sender så strøm til pluggene via coil og fordelerlokk..

 

Dårlig forklart, men er ca sånn det funker.. :p

 

stift derimot får KUN ei ledning fra coil, å når rotoren snurrer rundt inni der, bryter den opp stiften som igjen sender gnist til pluggene.. Mye enklere system igrunn.. :p

 

Jeg er 110% sikker på at det ikke kommer noen andre ledinger inn i fordeleren enn den som kommer fra coilen. Ja, det går to ledninger ut fra coilen og inn i bilen, men vet ikke hvor noen av disse ender.

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var antageligvis feilen funnet. Vi fikk en kar med en 740 TIC hit, og prøvde de forskjellige tingene på bilen hans. Tenningshjernen fungerte helt fint på bilen hans, det gjorde også coilen. Prøvd hjernen fra min bil på hans, og da ville den ikke starte. Den bare kinnet.

 

Jepp, det gikk bare en ledning fra colien til fordeleren, det var den ledningen som fører strømmen som coilen produserer fra coilen til fordeleren :)

Siden hjernen uansett er død, sa naboen at vi kunne prøve å legge den i vann over natten. Vi fant nemlig ut at det hadde vært saltvann i den, og det har derfor korrodert. Skrudde fra hverandre hele dritten, og putta den i vann. Nå skal den stå slik over natten, så legger jeg den til tørk i morgen tidlig og lar den tørke en dags tid, så kan man se hva som skjer :D

 

Bildr.no

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var antageligvis feilen funnet. Vi fikk en kar med en 740 TIC hit, og prøvde de forskjellige tingene på bilen hans. Tenningshjernen fungerte helt fint på bilen hans, det gjorde også coilen. Prøvd hjernen fra min bil på hans, og da ville den ikke starte. Den bare kinnet.

 

Jepp, det gikk bare en ledning fra colien til fordeleren, det var den ledningen som fører strømmen som coilen produserer fra coilen til fordeleren :)

Siden hjernen uansett er død, sa naboen at vi kunne prøve å legge den i vann over natten. Vi fant nemlig ut at det hadde vært saltvann i den, og det har derfor korrodert. Skrudde fra hverandre hele dritten, og putta den i vann. Nå skal den stå slik over natten, så legger jeg den til tørk i morgen tidlig og lar den tørke en dags tid, så kan man se hva som skjer :D

 

Bildr.no

 

Noen som har en hjerne til 740 turbo å selge? Burde kanskje spørre på 700-serien om dette men.. Mange har vel hatt 740 som har konvertert til 240 :P

Bmw 525i 92"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår