Gå til innhold

Hvordan rengjøre nedsotet brennkammer(ventiler) ?

Ranger emnet


Tomcat

Anbefalte innlegg

Tok en kompresjonstest av en 1,3 Lancer 1999 100000km og kom fram til et heller dårlig resultat.(se under)

Tror dette har med at jeg har kjørt en god stund med for fet blanding som har produsert mye uforbrendt bensin i brennkammer, som også har satt seg rundt ventiler og ventilsetene. Og dette forklarer igjen de ulike resulatetene av kompresjonstesten.

 

Spørsmålet er, finnes det en metode å rengjøre ventilene på uten å demontere hele hælvete? Hørt at Shell V-power kan hjelpe litt?

 

(Alle verdier i bar)

test1: 9 12 12 15

test2: 9 12 12,5 14

test3: 9 12 12,5 14,5

test4: 9,5 11 13 14,5

 

så med en skvett olje:

test5: 10 12 14,5 16

test6: 10 12 15 16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt med ordentlig mye bensin kan det hende bensinen har vasket vekk oljefilmen på sylinderveggen og du har fått slitasje i stempelringer, stempel og sylinder. Et verksted kan sjekke om du har lekkasje gjennom ventiler eller forbi stempelet med en "leak-down tester" (det finnes hjemmemetoder også).

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt med ordentlig mye bensin kan det hende bensinen har vasket vekk oljefilmen på sylinderveggen og du har fått slitasje i stempelringer, stempel og sylinder. Et verksted kan sjekke om du har lekkasje gjennom ventiler eller forbi stempelet med en "leak-down tester" (det finnes hjemmemetoder også).

Kompresjonstesten min sier jo egentlig at jeg har slitte stempelringer, men med tanke på at bilen kun har gått 100k så virka det mer logisk at det måtte være sota ventiler. Men teorien din har jeg ikke tenkt på...hmm

 

Hvordan foregår en "hjemmemetode" av en slik test da? Sette på lufttrykk og ta tida før trykket er borte, noen som har en walk trough?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hell en liten teskje olje ned i sylinderen og mål kompen. Blir den markant bedre er ringene slitt,er det ingen forskjell er det ventilene som tetter dårlig.

På en så liten motor bør du kanskje tenke på at oljevolumet du tilsetter også øker kompresjonen....

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompresjonstesten min sier jo egentlig at jeg har slitte stempelringer, men med tanke på at bilen kun har gått 100k så virka det mer logisk at det måtte være sota ventiler.
Hvis den ble lunke-innkjørt etter boka så er ikke utslitte stempelringer noe sjokk..

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår