Gå til innhold

Mange problemer med A3 2002 mod

Ranger emnet

ronnyah

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt og funnet svar på noen av spørsmålene mine, men ikke alle. Så ser meg nødt til å starte en ny tråd og håpe på å finne ut av ting etter det.

Har hatt mye problemer med bilen nesten fra første dag etter den ble kjøpt. Noe er blitt fikset, men det oppstår stadig nye ting.

For noen uker siden merket jeg at kjøleviftene gikk uten grunn og temperaturen på bilen øket aldri. Når jeg også kjente på rørene fra radiatoren så var disse intet annet en lunkne, bilen fikk ikke drifstemp. Men kujøleviftene gikk uansett om bilen ikke fantes varm. Og man får ingen varme inn i kupéen.

Hadde så bilen inne til service, og de fant feil ved en temp føler(noe jeg først hadde antatt at var grunnen til feilene). Denne ble så skiftet og bilen så ut til å fungere igjen, temp gikk opp til 90 grader, kjøleviftene gikk ikke, og man fikk varme inn i kupéen. Men dette holdt bare i 3 dager så var samme feil der igjen, kontaktet så verkstedet som hadde skiftet temp sensoren og hintet frempå at den temp sensoren de hadde satt inn muligens var defekt, men dette ble avbekreftet på det sterkeste av de(har ikke vært der med bilen enda, bare pratet med de på tlf i ettertid). Om det er temp sensor så mente jeg det kom til å bli en garanti sak på den sensoren, men det ble også avvist.

Så jeg skal nå sjekke sensoren selv, og lurer litt på hvor stor motstand det skal være i temp føleren, og hvorfor denne har innvirkning på at bilen ikke blir varm? Selv om føleren ikke fungerer så skal da vel bilen fortsatt komme opp i litt temp?

Også har det oppstått et problem med ESP (antispinn), dette viser seg å være en spordisk feil. Jeg tenker umiddelbart på dårlig kontakt et sted. Noen som vet hvor det er mest sannsynlig at feilen ligger?

Er det mulig å laste ned en gratis repair manual et sted eller er man nødt til å gå til innkjøp av en?

PS. Bilen er også vanskelig å starte, dette kommer vel av at motoren får feil info fra temp føleren og tror bilen er varm eller no og dermed gir feil bensin/luft blanding. Som resulterer i start problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Kjedelig at du har problemer med bilen. Har en 2002 mod selv, men har har hatt minimalt med problemer. Jeg hadde dog sporadisk blinking fra ESP'en kort før garantien gikk ut. Til tider lyste den konstant. På møller fant de en feil ved testing. Fyren så ikke helt sammenhengen til ESP feilen, men de byttet en komponent (sorry husker ikke i farten hvilken), og ESP'en har vært problemfri siden. Småting ellers:

- treig vindusheis (rusk i mekanikk?)

- frontrute sprakk! (kr 2000 i egenandel med (del)kasko)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Prob med esp kan komme fra mye rart, men jeg ville gjettet feil på abs sensorer.

Det med temp føleren er en garantisak, høres ut som den har ryki igjen, reis inn dit og få det ordnet. I det minste sjekket:)

My mom always told me life was like a box of chocolates.... you never know what you get

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på min var det ødlagt hjerne til esp(haldex'en) + slidere på bakdiffen. dyrt... bare hjernen kostet over 10 lapper...

Jeg har også byttet lmm, tempsensor, resirk, n75 ventil, deler i vakumsystemet til sentrallåsen... var det noe mer da?

...prrrrrtt...

2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK...

(X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt...

(X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 1 year later...
Hadde akkurat samme problemet med tempratur og ESP som deg for noen mnd siden. Gjorde som du, byttet tempsensor uten noe nytte. Det viste seg at jeg måtte bytte ut hele termostathuset, igrunn en ganske enkel sak :) Tror jeg ga 1500 for det. Dermed fikk jeg orden på motortempen og ESP'n :D

Jeg har også en A3 1.8TQ 2002mod.

Der kobler ESP inn på høyreforhjul når jeg svinger til venstre, gjerne i sakte fart i skarpesvinger. Det er hvertfall ikke store trykket som skal til på høyreforhjul før esp slår inn.

Og begge viftene går konstant hos meg oxo. Og når jeg kjører går motortempen opp til 90grader og raskt ned til 75-80 grader.

Tenkte det måtte være termostaten som fusker jeg....?

Noen som har noen forklaring på dette?

Audi A3 1.8TQ 2002mod.

Ford S-max 2.0L tdci Midnight blue 2011mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider