Gå til innhold

Sliter litt med 1-1-3 feilkode..B230FB

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sliter litt med 1-1-3 feilkode på 940'n... var bombesikker på at det bare var å bytte lambdasonden, men der tok jeg feil.

Får lambdalys i dash'n(er vel kanskje Check engine-lyset på 940 dette).

 

Dette skjer:

Resetter du hjernen (napper av minuskabel), fyrer opp...så vil motoren gå og klukturere mellom 2000 og 400rpm...fuske litt etz men etter noen minutter stabilisere seg på 750rpm.

Når den har stabilisert seg, kommer lambdalyset på...og 1-1-3 koden kommer ut diagnosen.

 

Bilen går Pent, selv med 1-1-3 koden...som betyr "Lambda control too rich/too lean" og skal visstnok bety "faulty injector". Men, motoren er veldig "nølende" i aksen med belastning, og kan "smelle" litt i innsuget noen ganger om du er for brå på gassen etter en stund på tomgang.

Når jeg legger sammen dette, og at jeg IKKE har noen status på bensinfilteret og fuel-trykket på bilen, tror dere at feilen kan ligge her? dvs tett fuel-filter forårsaker for lavt fueltrykk?

Jeg bytter det nok uanz for å prøve, men kjekt med andre synspunkter.

 

Har byttet motor for 1 uke siden, var samme feilen der og... men bruker de samme dysene.

 

Takker for alle svar!

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har dog liten tru på at lambda'n er gåen...altså, den nye. Lambda'n klarer seg bare innenfor det "området" den KAN være med på å regulere noe...og det samme med dysene, Hjernen justerer de til å klare lambda-verdiene innenfor ett visst område...men da forventes det sikkert at fueltrykk etz er riktig.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herreud for en teoretiker jeg er.... bytta fuel-filter, sletta feilkoder, og nå er alt er i skjønneste orden ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næh, gikk skeis alikevel gitt!

 

Ny feilkode kom opp på vei til jobb i dag.... 2-3-1.... dvs enten "sensor"(sikkert o2 sensoren), lekkasjer (vacum) eller for lavt bensintrykk.

 

Noen som husker hva gruntrykket til de gule std B230F/FB dysene er på? 3 bar som FT/FK dysene? Eller 2,5bar?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår