Gå til innhold

Strømkabeltykkelse og andre forsterkerspørsmål

Ranger emnet


SinnaSatan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er ny her idag, så hvis jeg nå tråkker i salaten, så får dere bare skrike ut.

 

Denne er litt lang, så ha litt tålmodighet med meg ;)

 

Jeg er i prossessen med å kjøpe meg et stereoannlegg til bilen min, og jeg trenger nå litt hjelp. Jeg er ikke helt grønn, har gjort noe av dette før, men akkurat når det gjelder tykkelse på kabel osv. er jeg noe usikker.

 

Lyden skal ikke bli den råeste, den skal bare bli bedre enn originallyden, med litt mer trykk. Jeg hører stort sett på rock og metal (ikke død-metal, men mer i stil med f.eks. Metallica og Pantera), men har en tendes til å svinge litt over mot techno hvis jeg har bra lyd (dunk-dunk faktoren ;) )

 

Bilen dette skal inn i er en Ford Probe 2.5L GT 95-mod, så det er noe begrenset plass. Jeg skal også ha et så diskret annlegg som mulig, så derfor ser handlelista mi slik ut:

 

Spiller: Pioneer DEH-P7000UB

Sett bort i fra spilleren ligger forøvrig budsjettet mitt på rundt 10.000 kr.

 

Basselementer: 2 stk. Rockford Fosgate P1S410 (10" 4 Ohm, 150 RMS)

Jeg valgte disse da det var de jeg fant som trengte minst volum i en lukket kasse. På disse slipper jeg unna med ca 16 liter.

 

Fronthøyttalere: Rockford Fosgate P162S 6.5" komponentsystem. Passer i orginalhullene i dørene.

 

Bakhøytallere: Rockford Fosgate P1683C 6x8", må ha det for å få de til å passe i orginalhullene i "baksetet". Det blir ingen høyttalere i hatthylla på dette prosjektet.

EDIT: en liten appropós: "baksete" i denne bilen rommer ca 2 små eskimoer, og siden det ikke er noen dører til baksetet, sitter disse høytalerne i veggen der en evnt. dør skulle vært. Pga. førersetets plassering er avstanden fra front-settet og til disse ca. like lang (leste akkurat sticky'en om dårlig valt av6x9") Edit ferdig.

 

Når det gjelder forsterkere, så er planen i utgangspunktet (med mindre noen kommer med noen andre, aksepterte løsninger :) ) å kjøre 2 stk. JBL GTO-4060 4-kanals forsterkere til å drive alt sammen. Subwooferne vil da være brokoblet 2 kanaler pr. stk.

 

Speksa på GTO'en hvis det skulle være nødvendig:

4 / 3 / 2 -kanals forsterker

600 Watt

4 x 55 Watt RMS @ 4 Ohm

4 x 75 Watt RMS @ 2 Ohm

2 x 150 Watt RMS @ @ 4 Ohm

Justerbart delefilter

Bass EQ

(Det sitter forresten 2 x 20ampére sikringer på denne)

Nå kommer spørsmålene mine:

Jeg hadde nå tenkt til å bruke en 2 AWG kabel (ca 30mm2) fram fra batteriet til bagasjerommet, og så ha en sikret distrubsjonsblokk i bagasjerommet hvor jeg deler strømmen inn i 2 stk. 4 AWG (ca 20mm2) til forsterkerne.

Er dette lurt?

 

Hva slags sikringer burde jeg kjøre på dette? Har fått med meg dette her at sikringene på kablene er der for å beskytte kablene og bilen, og IKKE forsterkeren (denne har jo egne sikringer), og da at på en 2 AWG kabel burde jeg har en nesten 200 AMP sikring ved batteriet. Er ikke det VELDIG mye?

 

Jeg hadde tenkt å ha 2 x 40 AMP sikringer i fordelingblokka til hver av de 2 20mm2 kablene, og en 100 AMP sikring på 30mm2'en ved batteriet. Vennligst rett meg her hvis dette er helt feil.

 

Trenger jeg en kondensator på dette, eller holder det med hva bilen klarer å levere?

Tar gjerne imot tips på hva slags kvadrat jeg burde kjøre på de forskjellige høyttalerkablene også.

 

Nytt spørmål:

Burde jeg i det hele tatt bruke disse JBL forsterkerne? Er de noe greie på? Har ikke klart å grave fram noen reviews på google, så jeg vet ikke hvordan de er, jeg bare kjenner til at JBL er stort sett et kvalitets merke. Kunne selvfølgelig tenkt meg å kjørt tilsvarende forsterkere fra Rockford, men disse er dobbelt så dyre som JBL'ene (JBL koster forøvrig 1800,- pr. stk).

Har det noe å si? (Noen merkbar forskjell for oss som ikke er audiofile?)

 

Siste spørsmål:

Dette er sikkert et dumt spørsmål, men siden jeg har litt begrenset med penger, så spør jeg uansett:

Hvordan er kvaliteten på disse Biltema forsterkerne?

Er de brukbare, eller burde jeg absolutt IKKE satste på disse?

Så også at Komplett.no fører et merke som heter SoundMagus. Er det noe greie på disse, eller er det noe som bør styres unna?

 

Det ble visst en vegg med tekst, så hvis folk ikke gidder å lese alt skjønner jeg det.

 

Takker på forhånd for hjelpen.

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk for tipset, men nå har det seg sånn at elementene er allerede kjøpt :)

Ifølge spec'en kan jeg ha alt fra ca 14-27 liter lukket kasse, og siden jeg skal montere disse bak hjulbrønnene på hver side i bagasjerommet må jeg har lukket kasse, selvom en porta en egentlig egner seg bedre til min type musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar her folkens :)

Men spørsmålet ang. valg av forsterker var i utgangspunktet bare et bispørsmål; hovedsakelig kabler og sikring jeg kunne trengt hjelp til ;)

 

Og som sagt, budsjettet er noe begrenset, lyden skal ikke være den råeste, og da tror jeg det å kjøre monoblokker på subbene blir noe overkill. Men takker for idéen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som dynabel forsterkerne er så billig, så vil jeg anbefale og gå får dem, gir mye mere effekt og kvalitet en de jbl forsterkerne der. feks: dynaBel BF0804 + dynaBel BF1502 til subene. evt. dynaBel BF0756 til og drive det hele alene :)

 

30mm2 frem til fordelingsblokk, som fordeler ut 20mm2 til forsterkerne holder i massevis. Sikringsstørrelse fremme i batteriet kan være alt fra 0-150A, nå husker jeg ikke helt i farta hva disse forsterkerne er sikret med, men 150A sikring holder iallefall siden subene er på 4 ohm

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

Dynabel har jeg ikke hørt om før. Er de bra kvalitet?

Hvem leverer disse? Kan ikke se å finne noen produsentside.

Takk for svaret ang. strømmen, greit å vite at jeg ikke har bomma ;)

 

Edit1: (Dynabel ampene har henholdsvis 2x25A, 2x30A og 2x40A)

 

Edit2: Hvis jeg går for dynaBel BF0756, så blåser jeg i brokoblinga av subbene og kjører en sub på hver av de 2 sub-kanalene?

4x75 w RMS er det samme som på JBL'ene, så det funker fett til front- og bak-settet.

Sub-kanalene er på 200 w RMS pr stk., dette vil ikke drepe basselementene mine, når de er på 150w RMS?

Da holder det kanskje også å kjøre én enkelt 2 AWG (30mm2) kabel til forsterkeren da. Hva anbefaler du som sikring på denne? 2 AWG på 6 meter skal maks ha 200 AMP ifølge tabeller. Forsterkeren kjører på 2x40A, så en 100-150A burde kanskje holde?

Eller burde jeg oppgradere til 0/1 AWG (54mm2) på en såpass stor forsterker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30mm2 kabel holder i massevis til den forsterkeren.

Sikringen ved batteriet må væra like stor som samla sikringstørrelse som forsterkerene dine har.

I dette tilfellet (Dynabel BF0756) ville eg ha valgt 80a eller 100a ved batteriet.

 

Det er bedre med for masse effekt i ein forsterker, enn for lite.

Eg hadde ikkje hatt noke problem med å bruka ein 1000w forsterker på eit 100w element.

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

Dynabel har jeg ikke hørt om før. Er de bra kvalitet?

Hvem leverer disse? Kan ikke se å finne noen produsentside.

Takk for svaret ang. strømmen, greit å vite at jeg ikke har bomma ;)

 

Edit1: (Dynabel ampene har henholdsvis 2x25A, 2x30A og 2x40A)

 

Edit2: Hvis jeg går for dynaBel BF0756, så blåser jeg i brokoblinga av subbene og kjører en sub på hver av de 2 sub-kanalene?

4x75 w RMS er det samme som på JBL'ene, så det funker fett til front- og bak-settet.

Sub-kanalene er på 200 w RMS pr stk., dette vil ikke drepe basselementene mine, når de er på 150w RMS?Da holder det kanskje også å kjøre én enkelt 2 AWG (30mm2) kabel til forsterkeren da. Hva anbefaler du som sikring på denne? 2 AWG på 6 meter skal maks ha 200 AMP ifølge tabeller. Forsterkeren kjører på 2x40A, så en 100-150A burde kanskje holde?

Eller burde jeg oppgradere til 0/1 AWG (54mm2) på en såpass stor forsterker?

 

SÅ absolutt IKKE Tvært imot! 150wat er ett minstekrav av RMS watt i riktig antall ohm. En forsterker som er for liten ødelegger høytalere mye lettere enn en som er "for stor"(for stor forsterker finnes ikke(nesten)blir omtrent som å ha for mye penger)

 

Hva agår sikkringer så trenger du neppe noe større enn 60 amp ved batteriet og ca 40amp til eventuelle forsterkere. Skulle du ryke det så får du eventuelt bytte det som ryker med noe grøvere.

 

Og hvilken type sikkringer du bruker er kun for show. Bortset fra automatsikringer som er till får å kunne spare penger hvis du har planer om å ryke mange sikkringer.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker! Veldig god og hyggelig respons på dette forumet her altså! :D

Jeg hører hva dere sier om størrelsen på sikringene ved batteriet, men jeg blir noe i tvil allikevel.

Jeg har nemlig lest (sier ikke at de har mer rett enn dere), at sikringene på kablene er der for å beskytte bilen og kablene ved f.eks. overledning, ikke for å beskytte forsterkerne, da de har egen(e) sikringer. Det er visstnok derfor sikringene skal være så høye. Dette backes også opp av de kabelpakkene jeg har sett på, da de begge var på 35mm2 og hadde sikringer i 200A området.

 

Igjen, rett gjerne på meg om jeg tar feil, jeg vil bare være sikker.

Det er jo selvsagt alltid tryggere å gå med for små sikringer kontra store, skjer det noe galt ryker de bare, men det blir mye penger av det hvis de ryker ofte, derfor vil jeg gjerne ha riktig størrelse på sikringene, og et hopp fra 100A til 200A virker mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stor sikring ved batteriet er ikkje lurt!

Kva skjer viss straumledningen ryker og går til jord?

Jo sikringen blir øydelagt.

Men kva skjer viss sikringen er so stor at den ikkje ryker? (det er jo begrensa kor mykje straum bilen klarer å levera!)

Sikringen ved batteriet skal væra like stor som samla sikringsstørrelse som forsterker(ene) har.

Du kan selfølgeligt gå opp ein størrelse eller 2, viss sikringen ikkje finnes i den størrelsen.

For min del synes eg det er idioti med for stor sikring!

Det øydelegger jo litt av grunnen til at sikringen er der!

 

(blir spennande å sjå om det blir nokre kommentarer til innlegget mitt)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For stor sikring ved batteriet er ikkje lurt!

Kva skjer viss straumledningen ryker og går til jord?

Jo sikringen blir øydelagt.

Men kva skjer viss sikringen er so stor at den ikkje ryker? (det er jo begrensa kor mykje straum bilen klarer å levera!)

Sikringen ved batteriet skal væra like stor som samla sikringsstørrelse som forsterker(ene) har.

Du kan selfølgeligt gå opp ein størrelse eller 2, viss sikringen ikkje finnes i den størrelsen.

For min del synes eg det er idioti med for stor sikring!

Det øydelegger jo litt av grunnen til at sikringen er der!

 

(blir spennande å sjå om det blir nokre kommentarer til innlegget mitt)

 

I denna typen anlegg hvor det ikke er snakk om noe ekstreme effekter til subben så gjør det ingenting om sikkringen ved batteriet er mindre enn alle sikkringer sammenlagt.

På mitt anlegg har jeg en 100 amp ved batteriet som står FØR en 150 amps som er montert bak ved den store monoblokka. Aldri vært i nærheten å lunke på den. men sikkringer er som sagt til får at ledningene OM de skulle enten ved uhell(idiotisk bruk.... been there:tannløs: )eller ved slitasje.

Jeg har 150 ampærs sikkringen på fordi det er den eneste som følger med til monoblokka(som jeg har sett), men jeg driver hele med en 100 amp og muligens også en 80 amp hvis jeg hadde finni en 80 amp ANL.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår