Gå til innhold

Tauing av bil

Ranger emnet

titus41

Anbefalte innlegg

takker :) bare å ringe 112 ? kommer vell på lokalt bånd der du er da tenker jeg. eller?

så du trakk bilen uten skilter til garasjen uten å betale noe som helst :)? jeg må trekke bilen en time fra meg så blir jo et stykke å trekke.

ne, du ringer ikke nødnummeret, de har et vanlig nummer som du ringer, er vel i din lokale telefon katalog, eller nummeret SimenRawr sa da, hvis du ender opp i Oslo, så kan de antagligvis sette deg over til rett plass.

Jeg fikk dratt bilen min uten å betale noen ting ja, var vel ca en times tur det og, fra byen, og ut til garasjen vår litt lengre ut på landet, jeg fikk streng beskjed, bilen skal slepest, ikke kjøre for egen maskin, og huske å ha på nødblinken på bilen som blir dratt.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viste at 112 var nødnummer men hakke akkurat noen andre politi nummre i hodet :P

02800 blir det istedet hehe ;)

ja får bare håpe nødblinkerne funker da hehe.

jepp bilen skal slepes uten egen maskin så klart!

blir en meget lang taue tur:)

ringer dem nokk i morgen tenker jeg og hører:)

da har jeg 3 biler gitt hehe :) ikke dårlig

takker for hjelp så langt :)

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp prøveskilt du titus, så slipper du pes hvis du blir stoppa av snuten å. Litt greiere å ha prøveskiltet der, enn å prøve å forklare at du har ringt og fått klarsignal fra en på Lillestrøm politikammer :P

Koster ikke sååå mye for et sett med prøveskilt heller. Sånn ellers så skal vel bilen egentlig være i forsvarlig stand å. Rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar også å ringer statens vegvesen jeg så jeg før høre hva de synes og hvor mye det vill koste med prøveskilt.noen som vet pris på dette?

enkleste er vell med prøveskilt men gidder ikke å betale 400 spenn for prøveskilt når jeg kan sleppe å betale det ;)

Golf 4

Golf 3

Golf 2

bmw E30 325i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ut ifra hav politimannen jeg snakka med sa, så var det lov å slepe bil uten skilter, den har bare ikke lov å kjøre for egen maskin, men er vel mulig den loven ble forandra nylig, er derfor jeg fåreslå å ringe først.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

dette er et kompliser tema. hehe

Neida. det er ganske enkelt:

1. Det er forbudt og ha en motorvogn på vei uten at den er registrert og forsikret.

2. med et Tau eller lingnende er det regnet som 2 kjøretøy.

3. Et fast stag er ikke regnet som tau, og det er derfor regnet som 1 kjøretøy og alt går på registreringen og forsikringen på den som trekker.

så med andre ord. Tauer du en uregistrert bil uten og ha Fast stag, bryter du faktisk en meget streng lov om bruk av motorvogn uten registrering og forsikring.

Skal du taue med tau, kjøp prøveskilter!

lån deg henger er nok enkleste løsning.

håper dette ga litt klarhet.

EDIT: det ble klarhet i dette 2006 mener jeg, og det var pga forsikringselskaper nekter og betale noe som helst i en ulykke det er brukt tau, og bilen bak ikke er registrert.

over 20 biler på samvittigheten.

E36 M3 cab atm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
ne, du ringer ikke nødnummeret, de har et vanlig nummer som du ringer, er vel i din lokale telefon katalog, eller nummeret SimenRawr sa da, hvis du ender opp i Oslo, så kan de antagligvis sette deg over til rett plass.

Jeg fikk dratt bilen min uten å betale noen ting ja, var vel ca en times tur det og, fra byen, og ut til garasjen vår litt lengre ut på landet, jeg fikk streng beskjed, bilen skal slepest, ikke kjøre for egen maskin, og huske å ha på nødblinken på bilen som blir dratt.

det står faktisk i teoriboka at nødblink IKKE skal brukes når du tauer. nød blink skal kun brukes når bilen står stille.

jeg trodde også at man skulle bruke nødblink når man taua. helt til jeg så det stod i teoriboka når dama leste til teoriprøva ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står faktisk i teoriboka at nødblink IKKE skal brukes når du tauer. nød blink skal kun brukes når bilen står stille.

jeg trodde også at man skulle bruke nødblink når man taua. helt til jeg så det stod i teoriboka når dama leste til teoriprøva ;)

Tosk, det er jo bare halvparten av det som står i den boka som fungerer i praksis. Mye av det som står der er jo så på trynet som det over hodet kan bli.

Blandt annet det som står om krypekjøring i oppoverbakke. Hold gassen konstant og reguler farten med clutch'en. Jøss må vere en klok herre med automatgir som har funnet ut dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider