Gå til innhold

Lyd/bilde kutter når jeg starter bilen

Ranger emnet

Kristian_E

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hva som er galt når lyden og av og til bilde i min Boss BV-9960 (er ikke helt sikker på modell) DVD spiller (Bilstereo.no, link til nyeste modell) kutter ut når jeg vrir om nøkkelen og starter bilen? Dette skjer hvis jeg spiller musikk med bare tenningen på "uten å ha startet bilen" og vrir om nøkkelen. Det kommer et slags dunk i høytalerene og lyden kutter. Av og til fortsetter spilleren å spille av musikken uten å gi lyd i høytalerene. For å få tilbake lyden må jeg enten skru av og på spilleren eller bytte inngangskilde (CD/radio). Av og til så forsvinner også bilde på skjermen, altså den blir helt svart. Samme prosedyre for å få tilbake lyd/bilde. Virker som om jeg gir spilleren ett lite spenningssjokk ved å starte bilen. Veldig irriterende hvis jeg f.eks. venter på noen, og stopper motoren for å så starte den oppigjen og da slutter musikken.

Beklager fryktelig klønete formulering. Spør gjerne hvis det er noe uklart.

Mvh.

Kristian E.

Audi A4 1,8l

B5 '95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du koblet spilleren på batteriet og laget til skikkelig jording? (originale ledningsnettet er vanligvis dårligt!)

Starteren trekker mykje straum med oppstart, og da vil naturligvis spenningen gå litt ned på batteriet.

Går spenningen under det som spilleren må ha, vil spiller skru seg av.

Eg rekner med at det er normalt

På bilen min skrudde ikkje anlegget seg av når eg starta motoren, men har skrudd seg av i den siste tiden.

Eg har mistanke om at batteriet begynner å bli litt dårligt.

Da vil jo spenningen på batteriet bli lågare ved oppstart. (og spiller skrur seg av.

Mitt forslag: Kobl spiller til batteriet og lag ein skikkelig jording. (viss du ikkje har gjort det)

Kanskje batteriet ditt er litt dårligt?

Lad det opp skikkeligt og test om det er bedre da.

Du har vel og ein ledning som skal tilkobles "håndbrekk"

Du har vel koblet denne rett?

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du koblet spilleren på batteriet og laget til skikkelig jording? (originale ledningsnettet er vanligvis dårligt!)

Starteren trekker mykje straum med oppstart, og da vil naturligvis spenningen gå litt ned på batteriet.

Går spenningen under det som spilleren må ha, vil spiller skru seg av.

Eg rekner med at det er normalt

På bilen min skrudde ikkje anlegget seg av når eg starta motoren, men har skrudd seg av i den siste tiden.

Eg har mistanke om at batteriet begynner å bli litt dårligt.

Da vil jo spenningen på batteriet bli lågare ved oppstart. (og spiller skrur seg av.

Mitt forslag: Kobl spiller til batteriet og lag ein skikkelig jording. (viss du ikkje har gjort det)

Kanskje batteriet ditt er litt dårligt?

Lad det opp skikkeligt og test om det er bedre da.

Du har vel og ein ledning som skal tilkobles "håndbrekk"

Du har vel koblet denne rett?

Takk for svar!

Kan være batteriet ja, men hadde vært litt rart det og, for problemet kom etter at jeg fikk ny spiller (den nye er helt lik den gamle, var bare noe småkluss med den forrige, så fikk ny på raklamasjon). Var etter jeg monterte denne problemet oppsto.

Jeg har koplet strømmen på "ignition-key-kabelen" mener jeg (husker bare utifra det jeg gjorde når jeg monterte, kan sjekke hvis det er viktig). For at skjermen fungerer under kjøring koplet jeg jord til konstantjord-kabelen (denne fant jeg i det vanlige ledningsnettet til spilleren) istedenfor jording via brekket. Dette fungerte helt som det skulle med den forrige spilleren. Er det denne kabelen som kan være problemet? Hvilke andre steder finner jeg lett tilgjengelig jording?

Det jeg stusser litt på er at spilleren ikke slår seg helt av, men at den bare blir sort et øyeblikk (med et lite dunk i høytalerene) for å så enten at skjermen kommer tilbake men ikke lyden eller at både skjermbildet og lyden blir borte, frem til jeg bytter inngangskilde/restarter spilleren.

jeg har ikke noen problemer med spilleren når jeg starter bilen direkte. Kun når jeg lar musikken begynne før jeg vrir nøkkelen helt om.

Audi A4 1,8l

B5 '95 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville ha lagt opp skikkelige kabler til spiller. (+ ifra batteriet og ein skikkelig jordingskabel)

Ved oppstart trekker starteren so mykje straum, at spilleren vil skru seg av eit øyeblikk.

Nye kabler vil kanskje hjelpe på problemet ditt.

Eg trur ikkje det er noke feil på spilleren din. (men det er aldri godt å veta)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra ut spilleren din fra dashbordet. Så mål med multimeter over cd spilleren når du starter bilen. Så ser du hvor mye strøm som er over cd spilleren. Men når bilen har startet og ikke cd spilleren har nok strøm ville jeg nok trekt nye kabler rett fra batteriet. Det er det letteste og best ^^. Slipper du all tukling med feilsøking osv:P Bare stress! Hvis du ikke akkurat liker å feilsøke da:Phehe noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider