Gå til innhold

Liten-Stor?

Ranger emnet


Bøgge

Anbefalte innlegg

Er nok litt mere, det gikk på fysisk størrelse på blokka.

Chevy har to størrelser der small block hadde opp til 400 cid. mens big block starta på 396 cid. har desv. ikke tid til ytteligere forklaringer....for komme tilbake til saken hvis det trengs...

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra min lille kunnskap så kan jeg prøve...

 

Bigblock:

 

for:

 

Mere hk/nm pga større motor i slagvolum

 

mot:

 

Tar fysisk større plass i et motor rom

 

Smallblock:

 

For:

 

Tar mindre plass i et motorrom

 

mot:

 

Mindre hk/nm pga mindre slagvolum

 

Det er vel satt en grense på for hvor stor/liten en bigblock/smallblock motor kan være. Den grensa går vel på ca 400 cid. Men det blir ikke en helt bra regel det eller. Fordi man kan ta å stroke opp ei smallblock til over den grensen. Den blir ikke dermed sagt ei bigblock. Den er fremdeles ei smallblock. Det har noe å si på den fysiske støreksen på blokka. Dette ble også forklart lengre opp her...

Bx 16V (87')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigblock er mye tyngre. Ødelegger en allerede ugunstig vektfordeling. Skrekkeksempelet er 1969/70 Mustang. Den har kjempeoverheng i fronten allerede. Med en bigblock blir den vanvittig tung i nesa.

Bigblock er også mye dyrere å mekke på. Selvfølgelig finner man rådyre biter til smallblock også, men hvis man sammenligner deler av samme "standard" er bigblock mye dyrere.

 

Med større/tyngere deler vil innvendig friksjon øke. Dette gjør at en bigblock trenger bedre kjøling som igjen medfører større radiator. Av samme grunn (større indre friksjon) vil bigblck antakelig alltid bruke mer drivstoff enn en sammenlignbar smallblock.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

er det noen fordeler ulemper med smallblock eller bigblock.

Har du noen spesielle planer...?

Litt enklere å svare på hvis en vet litt mere konkret hvilke problemstillinger som skal diskuteres.....puh..! hørtes jo nesten ut som en politiker....:o

Forskjellene er jo som tidligere nevnt størrelse og vekt. Sjekka litt opp forskj. vekter på de vanligste vri 8`erne og en std Chevy small block f.eks. en 350 cid all iron 60-70 veier komplett ca. 260 kg. Ford 351 Windsor ca. 240 kg.

Big block Chevy f.eks. 454 cid all iron ca. 310 kg.

Mens Chevy 427 ZL 1 all alu veier ca 250 kg!!!

Ford big block 429/460 ca. 290 kg. 429 Boss 310 kg med alu topper. Og Mopar 426 Hemi all iron ca 350 kg !!

Har du penger nok kan du i dag få bygd deg en Chevy small block på 454 cid. all alu og da snakker vi om en vekt på ca 190 kg.!!!:D

Men det er klart at en std 350 med alu topper og insug og headders i stedet for støpejerns manifolder så spare du fort 30-40 kg.:D

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bøgge

planene er og kjøpe en liten amcar til sommeren.

er egentlig ikke ikke så viktig for meg om det er Big eller Small, så lenge det er feit lyd og over 300hk. (men ikke mer, max 350Hk)

 

Liten amcar.......med V8`er.....! nejda bare kødder... finnes jo amcars som ikke tar to norske parkerings plasser...men du må vel tenke på en pony car, eks. Camaro, Firebird, Mustang etc. hvis den ikke skal være for stor og ha V8`er. Der er det mye gromt, men du må regne med å betale for et brukbart eks.

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Dodge Aspen

-Sent 70 talls/tidlig 80 talls Malibu.

-AMC Javelin.

-Ford Mustang f.o.m. 1974.

-Camaro fra 70-taller er heller ikke så innmari diger.

-Chevelle f.o.m. 1973 er større enn de senere, med heller ikke så svære.

-US Ford Granada.

mm.

 

Utseende på flere av disse kan jo diskuteres, men smaken er heldigvis forskjellig!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dumt valg det... men en fastback er grymmere.... her er en link til en rå 69 FB :D med small block...

http://www.popularhotrodding.com/features/0308phr_mustang/

 

hadde tenkt å slenge med et bilde...men det går vist ikke nå...

:you may not post attachments...:(

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

-Dodge Aspen

-Sent 70 talls/tidlig 80 talls Malibu.

-AMC Javelin.

-Ford Mustang f.o.m. 1974.

-Camaro fra 70-taller er heller ikke så innmari diger.

-Chevelle f.o.m. 1973 er større enn de senere, med heller ikke så svære.

-US Ford Granada.

mm.

 

Utseende på flere av disse kan jo diskuteres, men smaken er heldigvis forskjellig!

 

-Dodge Dart

-Pontiac Firebird 67-69 (litt billigere en Camaro i samme år)

-AMC Gremlin (styggkul)

-AMC Pacer (stygg, drit i den ;) )

-Chevrolet Nova

-Camaro og Firebird fra 70 tallet, er tøffe biler som ofte er litt billigere enn de fra 60 tallet..

-Mustang HT har en kompis som skal selge sin, den har rekkesekser og krever en del ombygging til v8.. Tror han må ha ny traverse? noen som vet det..

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår