Gå til innhold

320 e36 stoppet. Bensinpumpe får ikke spenning, er det noe galt med hjernen?

Ranger emnet

Are-mnja

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått et aldri så lite problem med bilen min. Det er en 1993 320 e36 coupe. Den har vært litt tungstartet et par ganger i det siste. Jeg filte lenge på startern, og det skjedde ingenting, men hvis jeg ventet 5-10 minutter så startet den tvert. Dette skjedde 3 - 4 ganger.

Men så en dag her var den helt død. Den fyrer på stargass, men stopper igjen fort. Det kommer ikke bensin ut fra bensinpumpa, og det er heller ikke spenning fram til pumpa. Sikringen er hel, og jeg tror releet er ok (vet ikke helt sikkert hva som er releet til bensinpumpa, men prøvde å direktekoble om på alle, uten resultat, og alle "klikker" når jeg kobler på styrestrøm)

En annen mulighet er brudd. Men hvor kan det bli brudd på denne kretsen? Jordinga er ok, så det er på + siden problemet ligger. Er det noe form for "kill switch" som kan ha slått inn? Bilen har vært krasjet ganske så kraftig for en stund siden, men har blitt rettet opp (type bøyd rammevange og skjevt støtdempertårn)

Så prøvde jeg å koble bensinpumpa direkte på batteriet, og prøvde å starte bilen. Pumpa går, og det kommer bensin fram, men den startet ikke. Den fyrer fortsatt på startgass rett i innsuget. Så nå lurer jeg litt på om det er noe galt med hjernen, som styrer innsprøytningsdysene (de er koblet sammen med bensinpumpe kretesen) ? Kan også nevnes at etter bilen stoppet, vil ikke diagnose apparatet (salus) slå seg på en gang, når jeg kobler det på. Dette fungerte også før bilen stoppet.

Og da til slutt, hvor ligger hjernen ? Kan tenke meg den er under hanskerommet (sammen med airbag sensor og div) Hvordan ser jeg hva som er "hoved hjernen"?

Ble litt mye her, men jeg er avhengig av bilen, og hjelp =P

Are ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plukket ut hjernen, og motorstyringsreleet. Jeg åpnet hjernen og blåste den ren, kakket litt på releet, og satte det sammen igjen. Da fyrte den i sekunder, før den stoppet igjen.

Frykter derfor at det er hjernen som det er noe galt med. Har kjøpt nytt relee, men får det ikke før fredag....

noen som kan bekrefte mistanken min ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releet ligger i sikringsboksen (det blåe er til pumpa, det hvite er til motorstyringen)

Nytt relee hjalp ikke. Når jeg tvangstyrer releet, får jeg strøm til pumpa. (releet får styrestrøm fra hjernen) Men saken er den at jeg bare har 2 volt til pumpa. Når jeg tar ut hjernen fra "kontakten" stiger spenningen til 12 volt.

Har uansett kjøpt meg ny hjerne, for 500,- på ebay, mot 8000,- på strandveien auto.. :P

Tar sikkert en stund før jeg får den da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider