Gå til innhold

Hjelp til tenningjustering

Ranger emnet


trusestrikk

Anbefalte innlegg

Har i vinter overhalt toppen på min 1988 Mazda 626 2.0i 16v. Det som er utført er:

 

-PORTET TOPP OG INNSUG

-POLERT

-SLIPT VENTILER OG VENTILSETER

-VAKUMTESTET

-OMSLIPTE KAMMER (KM CAMS)

-STRAMMERE VENTILFJÆRER

-PLANSILPT 0,5MM

-OVERHALT VENTILLØFTERNE

 

Etter montering er ECU resatt.

 

Etter montering går bilen litt bedre, men tror det er mye mer å hente i justeringer. På frihånd har jeg satt tenninga på full fortenning da det virker som at motoren går best der. Men full fortenning skal da være unødvendig. Bilen drukner helt og nykker hvis jeg gir gass når bilen er kald. Besintrykket ligger på ca 2.5 bar som ikke skal være for mye. Motoren faller nesten helt ned til stopp hvis jeg ruser litt slepper gassen. Motoren elsker turtall men blir hemmet av sperra som kommer på 7000rpm. Kan dette endres?

Det jeg lurer på er hvor jeg kan lure ut effeken fra? Motoren skal yte rundt 150hk orginalt men burde yte rundt 200 nå.

 

Legger ved noen bilder fra prosjektet.

 

DFDFEE1.jpg

 

vs4.jpg

 

vs3.jpg

 

SOPP.jpg

 

4r4r4.jpg

 

gbhth.jpg

 

fvfv.jpg

 

erfr.jpg

 

rfrffff.jpg

 

edee.jpg

 

DFDFEE5.jpg

 

DFDFEE6.jpg

 

 

 

 

I ettertid....

 

 

Bilen har nå vært på veien i 1 mnd. Funker som fjell men får ikke helt tenninga til å stemme. Til å begynne med så satt jeg full fortenning og bilen gikk. Nå har jeg borret opp hullene i fordeleren slik at jeg får mer fortenning og plutselig gikk bilen litt bedre. Dette kan da ikke stemme? Jeg tok frem tenningslampa i dag for å teste litt. Setter jeg tenning ca midt på er det så vidt bilen går på tomgang. Detter er ca 6 grader f.ø.d. Full fortenning er lang av tabellen. kan tippe 0 grader? Aner ikke jeg. Når jeg setter så mye ettertenning at bilen akkurat går på tomgang nytter det ikke å gi gass. (igjen ca 6-8 grader). Får kansje 2000 rpm max. Motoren står bare å gaper.

Bilen går ganske gått men det tror det er mer å hente. En annen ting er det at STI kontakta skal settes til gods under justering av tenninga, men her er møter jeg ett problem. Det er såvidt motoren går på tomgang ved full fortenning med STI til jord. Justerer jeg ned så kveles bilen.

 

Noen tips?

 

Tok noen bilder av kamdrevene får å være sikker at merkene er på rett sted. Fikk ikke kamera opp under nede på registeret, men der var merket DØNN på plass i forhold til de bildene av drevene. Legg merke til at drevet på eksos siden ikke heeeelt stemmer med merket, men justerer jeg ett hakk så vil det jo bli værre andre veien.

 

Legger ved bilde av en tennplugg. Den er ganske grå og tørr. Er dette optimalt?

 

Dreveksos.jpg

 

Drevinnsug.jpg

 

Tennplugg.jpg

 

Tenning.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skifter til hissigere kammer så går som regel bilen ujevnt. Siden du først har gjort en skikkelig overhaling, så hadde det ikke vært dumt å bygge om til datasprut. Sjekk ut MegaSquirt, det kan bygges selv og alle manualer følger med. Med datasprut er det litt lettere å justere skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hvasse kammer er ikke originalmerkene verdt en femmer... 6 grader fortenning? På en trimma sugis? 10-12 på tomgang,minst og alt fra 20 til 36 grader på maks varv tenker jeg... Hvis tenninga går ned til null når du stiller så har du ikke full fortenning,da har du jo null fortenning...

 

Den pluggen ser ut til å ha grei varmeverdi...men er dette tatt etter et fullgass pådrag og kutt,for så å lese pluggene? Eller på tomgang?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har hvasse kammer er ikke originalmerkene verdt en femmer... 6 grader fortenning? På en trimma sugis? 10-12 på tomgang,minst og alt fra 20 til 36 grader på maks varv tenker jeg... Hvis tenninga går ned til null når du stiller så har du ikke full fortenning,da har du jo null fortenning...

 

Den pluggen ser ut til å ha grei varmeverdi...men er dette tatt etter et fullgass pådrag og kutt,for så å lese pluggene? Eller på tomgang?

 

 

Tok ut pluggen etter normal kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvit / grå plugg forteller at motoren får for lite bensin, noe som er farlig, kan føre til overoppheting kjappere, og VIL resultere i havari uansett, da det blir så varmt i midten av sylindere at du sakte men sikkert vil komme til å brenne hål i stemplene. Gi den mer bensin i blandingen, kjør normalt en time, og pluggen skal være kaffebrun da hvis du har justert riktig.

 

Dette kan jeg av egen erfaring, men kan jo seff hende at i ditt tilfelle skal de være sånn, men det virker jo himla rart da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender Iridium-plugger bare blir grå... Ikke alltid så lett å lese de. Ser du farge-skillet midt på "kneet" på jordingselektroden? Hvis det sitter der det gjør nå tyder det på at varmeverdien er ok...men hvis de er såpass lyse som det der etter vanlig kjøring,bør du prøve å ta en real fullgass-stripe på tredje eller så og bare kutte tenninga mens du holder fullt,smelle den i fri og rulle til du stopper...og så se på fargen (og om det er små,søte,blanke flekker på den). Selv bare det å kjøre 100 meter med motoren i gang før man stopper og ser på pluggene kan endre fargen.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender Iridium-plugger bare blir grå... Ikke alltid så lett å lese de. Ser du farge-skillet midt på "kneet" på jordingselektroden? Hvis det sitter der det gjør nå tyder det på at varmeverdien er ok...men hvis de er såpass lyse som det der etter vanlig kjøring,bør du prøve å ta en real fullgass-stripe på tredje eller så og bare kutte tenninga mens du holder fullt,smelle den i fri og rulle til du stopper...og så se på fargen (og om det er små,søte,blanke flekker på den). Selv bare det å kjøre 100 meter med motoren i gang før man stopper og ser på pluggene kan endre fargen.. :)

 

 

"kneet" på jordingselektroden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneet = Bøyen Akkurat som foten din som har et kne,når foten er bøyd så er kneet bøyd ca 90' :) Derav navnet..

 

Hadde kostet på meg justerbare kamdrev også med det samme man er i gang og trimmer..

 

 

Det jeg burdet understreket er at jeg ikke hlet er sikker på hva som er jordingselektroden. :jerkoff:

 

Justerbare kamdrev er forlengst bestillt. Venter bare på at Fidenza skal få ut fingeren og sette de i produksjon!:knock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår