Gå til innhold

hvor sette føler for oljetemp?

Ranger emnet

yengis

Anbefalte innlegg

Lurer på hvor jeg bør sette føleren for oljetemperatur? med tanke på hva som blir best og hva som ser best ut.

Har 2, eller kansje 3 muligheter.

1. Har fått tak i ei brukt bunnpanne som jeg har sveist inn en gjengesats som jeg har dreid med riktige gjenger.

-det er litt arbeid å bytte bunnpanne

2. har liggende en adapter for å ha bak oljefilteret.

Biltema Norge

-en enkel jobb.

3. men så oppdaget jeg noe idag, på eksossiden av blokken (b230fx) ca rett under utblåset fra syl 2, var det en "tetteplugg" som så ut til å svette olje.

DSC000952.jpg

DSC00096.jpg

noen som vet hva som befinner seg bak pluggen?

kan jeg sette i tempføleren der, hvis det er en oljetunnel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo har jo egen bunnpanne plugg med gjenger for olje temp sitter veldig utsatt da, det hullet er vel til olje uttak til Turbo tenker jeg, med tanke på hvor det hullet er plassert:)

kan vel sikkert plassere olje temp følern der, men tror den vil bli på virka av varmen fra manilfoilden?

Volvo 240GLE Turbo, 84Mod Bruksbil

Volvo 240GL Turbo 85Mod Bruksprosjekt

Volvo Amazon 65mod Langtids prosjekt

Volvo 245GLT 83Mod Prosjekt eller selge?

Volvo 164......69Mod Prosjekt eller delebil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginalt sitter oljetempføler i bunnpluggen, ikke i selve panna. Den sitter ganske utsatt til ja, så man bør sette den et annet sted i panna. Er ikke vanskelig å bytte panne. bare å løsne motorfestene og heise opp motoren så mye som mulig. Blir greit med plass da.

Den spesial pluggen er jeg ganske sikker på at ikke finnes mer, i allefall ikke ny

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning 1 er vel den å anbefalle her.

2. er vel også grei, men 3. bør du sjekke ut slik at det er gjennomstrømming av olje bak pluggen. Ofte er jo slike plugger for å tette en oljekanal eller uittak, og da vil oljen bli stillestående bak, ergo måler du motortempen og ikke oljetempen.

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

orginalt sitter oljetempføler i bunnpluggen, ikke i selve panna. Den sitter ganske utsatt til ja, så man bør sette den et annet sted i panna. Er ikke vanskelig å bytte panne. bare å løsne motorfestene og heise opp motoren så mye som mulig. Blir greit med plass da.

Den spesial pluggen er jeg ganske sikker på at ikke finnes mer, i allefall ikke ny

har jo monteringsanvisninga for oljetemp. men den følern er utgått ja.

http://www.240.se/install/3-38-13.pdf

Når jeg skrudde bunnpanna av delebilen, så måtte jeg løsne begge motorfestene og løfte motoren så toppen gikk imot torpedoveggen. Deretter måtte jeg løsne traversen å senke den 2cm, og fjerne motorfeste på v.side for å få vridd bunnpanna 90grader sideveis å få den lurt ned forbi oljepumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider