Gå til innhold

Nei: Bomboder fra Oslo skal gjenbrukes!

Ranger emnet


SeaLion

Anbefalte innlegg

25 mars kunne vi lese følgende:

Bomringen rundt Oslo har blitt automatisert, og dermed er bodene overflødige. Nå er 38 bomboder lagt ut for salg, skriver Aftenposten.

 

Boder lagt ut for salg

Statens vegvesen og Fjellinjen la før påske ut de brukte bodene og tre mannskapshus for salg.

 

- Vi tenkte egentlig å ta gravemaskinen og rive dem. Men så fikk vi et par henvendelser i februar fra folk som ønsker å kjøpe dem. Derfor valgte vi å annonsere i stedet, sier driftsleder Ole Christian Frantzvåg i Fjellinjen til avisen.

 

Billetter og pølser

Frantzvåg har stått for driften av bodene, og forteller at de kan brukes til mye - ifølge folk som har ringt og forhørt seg om kjøp.

 

- Det var en kommune som skal bruke dem til hageavfallsmottaket sitt. En fotballklubb vil bruke den til billettbod. Og så har vi den klassiske med pølsebod. Det er også flere privatpersoner som har tatt kontakt. Bodene kan jo brukes til redskapsbod, sier Frantzvåg.

kilde: Fra bom- til pølsebod - Østlandssendingen - NRK Nyheter

 

Men dessverre, sånn gikk det ikke:

 

080401aftenpostennx5.jpg

Regjeringen bestemte mandag at de brukte bomstasjonene fra Oslo skal gjenbrukes for å redusere bilbruken i forbindelse med lørdagshandelen i de store byene. Ved alle store kjøpesentrer med egen parkeringsplass må bilistene betale bompenger for å slippe inn. Tanken er å redusere CO2-utslippene i landet med 10 prosent.

 

I første omgang er det bare de 38 største kjøpesentrene i landet som får bomstasjon på parkeringsplassen, sier samferdelminister Liv Signe Navarsete, fordi det kun er 38 bomboder som er ledige nå. Men hun lover at det skal settes opp bomstasjoner på alle aktuelle store parkeringsplasser etter hvert. Det tidligere annonserte salget av bomboder til private og idrettslag blir dermed avblåst.

Les resten av artikkelen, inkludert listen over de 38 kjøpesentrene: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article20080401.ece
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte om at bomstasjonene skulle "gjenbrukes" for 2 uker siden jeg, så tror dette ikke har no me 1. april å gjøre.. De skal bla. brukes som gatekjøkken..

 

Les hele saken du - det var planen, helt til denne "nyheten" om at de skal settes opp på parkeringsplasser kom i dag. Aprilsnarr, altså.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå kan det se ut som aprilspøken min (dessverre) kan bli virkelighet:

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1101295.ece

For å minske biltrafikken kan det bli aktuelt å ta betalt for at du tar bilen og ikke beina når du skal handle på et kjøpesenter nær deg.

 

Trondheim Ap lanserte dette forslaget tidligere i år til store protester fra velgerne. Mangel på lovhjemmel hindret imidlertid forslaget. Trondheimspolitikerne ba Samferdselsdepartementet utrede saken videre.

 

En fersk rapport laget på vegne av Miljøverndepartementet foreslår nå det samme. Også Samferdselsdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet har vært med på å bestille rapporten - som foreslår at det skal bli mindre fristende å kjøre bil for å handle, skriver NRK. Hensynet til butikkene i sentrum er en annen begrunnelse for forslaget.

 

Med andre ord er forslaget slående likt det Trondheim Ap vedtok i sin miljøpakke på årsmøtet i februar.

Jeg prøver å lage aktuelle og troverdige aprilspøker, men ikke aktuelle som dette. Jeg beklager, jeg ante ikke at myndighetene bruker aprilspøker som en idébank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår