Gå til innhold

BMW 316 - Tomgang

Ranger emnet

Snowboarder

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en bmw 316. 1,8. 88mod. som fusker litt under kjøring når jeg gir litt gass, men ikke når jeg gir full gass, da går den som den skal. Men tomgangen går veldig ujevnt! Når jeg stopper bilen så hender det at den etter-tenner.

Bilen har vært slik i ca 1 år..

Siste 3-4mnd har motoren ved oppstart (uavhengig varm eller kald motor) nesten ikke ville gå rundt med engang (høres ut som når batteriet er nesten flatt) Men så kommer den og starter. Den starter alltid.

Jeg har ikke all verdens peiling på bil, men lurer på om de to tingene kan ha noen sammheng og hva jeg kan gjøre ? Jeg har fått noen tips om at det bare kan være å stille tenninga ? Hvordan stiller jeg den evt. ? Det med at den ikke starter med engang kan kanskej starteren som begynner å bli dårlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en bmw 316. 1,8. 88mod. som fusker litt under kjøring når jeg gir litt gass, men ikke når jeg gir full gass, da går den som den skal. Men tomgangen går veldig ujevnt! Når jeg stopper bilen så hender det at den etter-tenner. QUOTE]

Det KAN være lambdasonen. prater etter erfaring med min 92mod e36

var akkurat samme symtomet.putrrer, når du ikke har full gass.

Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en bmw 316. 1,8. 88mod. som fusker litt under kjøring når jeg gir litt gass, men ikke når jeg gir full gass, da går den som den skal. Men tomgangen går veldig ujevnt! Når jeg stopper bilen så hender det at den etter-tenner. QUOTE]

Det KAN være lambdasonen. prater etter erfaring med min 92mod e36

var akkurat samme symtomet.putrrer, når du ikke har full gass.

Akkurat! Kanskje det er verdt et forsøk å bytte den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det ser ut som vi kanskje har funnet feilen. Vakumregulatoren er gåen og den kan være grunnen til ujevn tomgang. Men å få tak i en sånn del er ikke lett. MÅ bestilles fra tyskland om jeg må kjøpe ny. Noen som har å selge ?

Ettertenninga er fiksa med motorens spray(husker ikke navnet i farta). Spraya det i innsuget og rusa motoren skikkelig etterpå. Nå har jeg kjørt et par uker og den har enda ikke ettertent. Oppstart av bilen har blitt bedre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider