Gå til innhold

Fjærspennere og forsikring

Ranger emnet


thomasff

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Fikk et tips av en kamerat her en dag om at det gikk an å senke bilen ved hjelp av fjærspennere, istedenfor å gå gjennom den lange og smertefulle (og ikke minst svindyre!) prosessen ved å senke den på normalt vis ved bruk av senkesett. Kontra prisen han nevnte som totalt ender på rundt 5000,-, får jeg da senka bilen for rundt 250,- (fjærspennerne) + timene dette tar på verkstedet.

 

Jeg er fullt klar over at dette er ulovlig, og at det eventuelt hadde blitt en midlertidig løsning til jeg hadde litt mer penger å rutte med. Lurer derimot på et par ting:

 

1. Hva er boten for å gjøre dette?

2. Kommer dette til å nulle ut forsikringen min totalt ved et eventuelt krasj?

3. (Ikke juridisk) Om man spenner fjærene på denne måten, blir det da annerledes å kjøre bilen enn om man senket den på normalt og lovlig vis?

4. (Heller ikke juridisk) Hvor tabu er dette hos styling-miljøet?

 

Alle svar sette svært høy pris på! :)

 

Mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde dette på ein Omega jeg hadde + kapping av fjærer (ja ulovlig så det holder), fekk ikke noe særlig mye lavere bil kun med fjærspennere.

Har flere kjenning som har blitt tatt med kappa fjærer av BT, får ikke noe bot men innkallelse til teknisk kontroll..

 

Husk at dempere bør byttes ved senking over 40mm!

Vil nok anbefale å spare til senke sett;)

- 2008 VW Passat 4-Motion

- 1999 Suzuki GSX-600R

(X) 2002 Mini Cooper S Hartge MRS

(X)1990 Audi 90 20v quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være bra tjukk i huet for å gjøre det. Gjør du det, fortjener du all den straffen du kan få for det.

 

Du har ikke tenkt på at fjerene kommer under et enormt spenn når du klemmer de sammen, noe som kan skade både deg, bilen og ikke minst andre dersom klemmene flyr av i fart?

 

Du får nok en heftig bot, forhåpentligvis ryker lappen, og forhåpentligvis blir forsikringa di null verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på typen man "klemmer" sammen fjærene med? Isåfall, dette er _farlig_ å kjøre med.. nesten bedre å kappe orginalfjærene da..
Ah. Det var ikke det jeg fikk høre da jeg ble fortalt om disse fjærspennerne.

 

Gjorde dette på ein Omega jeg hadde + kapping av fjærer (ja ulovlig så det holder), fekk ikke noe særlig mye lavere bil kun med fjærspennere.

Har flere kjenning som har blitt tatt med kappa fjærer av BT, får ikke noe bot men innkallelse til teknisk kontroll..

 

Husk at dempere bør byttes ved senking over 40mm!

Vil nok anbefale å spare til senke sett.

Ja, det er planen det. Tenkte bare jeg skulle se meg litt rundt etter mer informasjon om disse fjærspennerne.:) Men det høres jo ikke trygt ut akkurat. :o

 

Du skal være bra tjukk i huet for å gjøre det. Gjør du det, fortjener du all den straffen du kan få for det.

 

Du har ikke tenkt på at fjerene kommer under et enormt spenn når du klemmer de sammen, noe som kan skade både deg, bilen og ikke minst andre dersom klemmene flyr av i fart?

 

Du får nok en heftig bot, forhåpentligvis ryker lappen, og forhåpentligvis blir forsikringa di null verdt.

Hehe, jeg bare spørr. :) Høres ikke ut som det er verdt det, utifra det jeg hører her.

 

Takk for svar, alle sammen! Ser ut som jeg bare må stryke ut denne muligheten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

ble toppa av BT i stor teknisk kontroll med min volvo 360 som jeg hadde for 4 år siden. jeg hadde tatt vekk fjærene bak og lagt imellom 80mm med firkantstål mellom bakaksel å bladfjær, svarte ruter rundt om, rakrør, mala frontstreamer å masse andre fine ulovligeheter:) ble litt sint når han så at fjærene mangla mn d værste var faktisk at batteriet var løst!!! virka som det andre ikke hadde betydning da plutselig..hehe... mye forskjellige folk på BT ass. :)

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye av det over her er feil.

 

her ser vi bosch-senk, kjører med sånne småfjærklemmer som jeg har snudd for å heise den litt foran, slik at jeg får på breiere felgær. Bilen var så låg før at den rivde løs crome-buene.

Først av alt, hvilken bil har du?

 

Mercedes kan du kappe det du orker nesten for det er så sinnsykt spenn i disse fjærene og det er tjukt gods i dem. Men har du tynne fjærer med stor radius begynner det å bli farlig å kappe dem. Folk som ikke har kjennskap til dette bør la være å uttale seg her. Det går fint an å kappe vekk 1.5 runde(selvsagt bør du ta mer) uten at det blir noe farligere.. spørs litt åssen du kjører på humper osv. Kjører du sakte over humper går det brillefint, uansett hvem som sier hva her av andre raringer.

 

1967612-bilde1-127.jpg

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også fjädekapad bil som førstebil... Granada MK1... Funka fint som snus det! Slapp den ned 11 cm foran og 7 bak...

 

Har også hatt dette på en Sierra Stv og ble bra fornøyd...

 

Men Åkrene Fjærfabrikk varmer og herder om fjærer slik at man kan klemme dem sammen slik man vil og øke eller redusere stivhet... Det er jo noe å vurdere...

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også fjädekapad bil som førstebil... Granada MK1... Funka fint som snus det! Slapp den ned 11 cm foran og 7 bak...

 

Har også hatt dette på en Sierra Stv og ble bra fornøyd...

 

Men Åkrene Fjærfabrikk varmer og herder om fjærer slik at man kan klemme dem sammen slik man vil og øke eller redusere stivhet... Det er jo noe å vurdere...

 

 

det hadde jeg glemt bort, åkrene fjærsmie er et genialt sted. Åssen er det med Tüv-papirer på dette? hvis du skal ha det i vognkortet seinere?

 

forresten, bilen din hadde ikke gått så mye da, 466 000 er sånn passe, første jordebilen min hadde gått en million, den på bildet har gått 621 000. Oljetrykk på 2 kg på tomgang.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår