Gå til innhold

1-Serie: Løsningsforslag?

Ranger emnet

rynne

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe meg enten mono+sub eller forsterker+to kickere samt en sub.

Jeg har en BMW 1-serie 2004 mod, ”de små søte.”

Jeg har fundert litt på forskjellige monteringsalternativer med denne bilen.

En løsning kunne vært å byttet ut den originale spilleren som sitter i bilen. Dette fordi den faktisk ikke har utganger til signalkabel bak, slik som vanlige spillere har. Men da vil ikke de originale høytalerne som allerede sitter i bilen kunne fungere, ettersom den har sin egen forsterker som jeg faktisk ikke har snøring på hvor sitter. Jeg leste meg til at originalspilleren har en "crossover" som fordreier signalene slik at jeg ikke kan bruke dem på andre spillere. Stemmer dette? Dermed – om denne løsningen skal bli reell, må det nok alternativt handles inn noen ekstra dørhøytalere.

Den andre løsningen fant jeg på et forum.

Dette forumet er på engelsk, og bruker ganske avanserte ord på de fleste tingene – så selv om jeg har bodd flere år i USA så skjønte jeg ikke så mye av akkurat hva de gjør. Er ikke akkurat helt dreven på "bilstereo-ordboka" heller.

Se selv: BMW 1 Series • View topic - Alpine Powered Sub by "Nolz"

Ser ut som om man tar lydsignalene fra den svarte merkede kabelen på et av bildene der? Eller tar jeg helt feil. Dette ville vært en bra løsning for meg, ettersom jeg kan stille lydnivåer på sub(+ eventuelt kicker) på selve forsterkeren, og resten av BMW-høytalerne på originalspilleren.

Så det jeg egentlig lurer litt på er om dere har hatt monteringsjobber i 1-serien tidligere – og hvordan dere eventuelt løste dette.

Og hva er ”pro’s and con’s” med de to løsningene jeg her nevnte?

Innspill settes pris på.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De opplegga her er to sider av samme sak.Så vidt jeg kan fårstå. Det du vil gjøre er det han har gjort såvidt jeg veit. Han har bare finni en kabel som kan brukes som remote (til å skru PÅ forsterkeren) på CDspilleren.

BMW har noen gjemstridige biler å montere anlegg i synes jeg.

Jeg trur jeg hadde gått fram litt forsikti med måle apparatet og finni ønska funksjon i kablene (Kontinuerlig spenning, jord, spenning via tenning (ACC) og remote ut) Er det flere enn disse bortsett fra signal\høytaler kabler(kabler med musikk\underholdning\satnav signaler i) Så må du forhøre deg med BMW folk om disse har noen innvirkning på andre ting i bilen.

Også tviler jeg på at BMW har giddi å finni på en "ny" måte å drive høytalere på. De burde isåfall være merka med crazy antall ohm eller ha noen mystiske kontakter eller ett eller annet.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei.

Viser ikke den siden hvordan han har gjort det med signalkablene? Har han tatt lydsignalene fra spilleren, eller har han tatt det fra en av høytallerkablene?

Jeg er mest fristet til å beholde denne spilleren som allerede sitter i bilen. Den fungerer greit (såvidt jeg vet) og støtter det jeg trenger (aux in). Hva er ulempene med å beholde den? Og hva er bra med ny spiller? Ettersom denne bilen såvidt jeg vet har en egen liten forsterker, hvordan skal jeg da koble høytallerne til den nye forsterkeren?

Prøver bare å finne den enkleste - men også beste løsninga jeg kan få i den bilen jeg har. Så valget står jo som du sier mellom å bytte spiller eller ikke. Om jeg bytter spiller blir det vel (sannsynligvis) mye mer jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til:

For å gjøre løsninga jeg fant på forumet trenger jeg en slik boks som man kan se på detet bildet: http://i4.photobucket.com/albums/y108/Nolz/1ers/Woofer%20Install/IMG_6169.jpg

Denne gjør om signalene fra høytalerkablene man har hooket seg på om til 2 x signalkabler.

Hvor får jeg tak i disse? Kan jeg bare ta en tur innom biltema liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den orginale BMW spilleren er at den ikke er dirkete samarbaidsvillig når det kommer til oppgradering utover det som er "ok" lyd hvis du skjønner. En ny en vil ha langt flere muligheter og instillingsmuligheter OG bedre kvalitet(igjen på lyden)enn den orginale. Men er hovedpoenget å få dunkdunk sub så er det ikke no i veien får å gjøre akkurat som han gjorde.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider