Islanwind Skrevet April 5, 2008 Rapporter Share Skrevet April 5, 2008 Jeg så og prøvekjørte en bil, og bestemte meg for at jeg ville ha den.. Skrev kjøpskontrakt med selger, selvskrevet på hvitt papir. Men så gikk økonomien til helvete, og jeg kunne ikke kjøpe bilen.. Han har sagt han vil anmelde meg for dette. Hvilke "rettigheter" har han? Gjelder kontrakten når den er selvskrevet på hvitt papir? Takker for svar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VilleW Skrevet April 5, 2008 Rapporter Share Skrevet April 5, 2008 Første jeg ville gjort var vel og faktisk spørre på hva grunnlag han faktisk vil anmelde deg..? Er jo en ærlig og menneskelig sak at økonomien plutselig går til helvete, så dette burde han jo nesten kunne se litt humant på? Siter 1988 Golf II aka. Helene Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå" Øge: "Kunne vært lengre..." Tollak: "Å?" Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet April 5, 2008 Rapporter Share Skrevet April 5, 2008 Jeg så og prøvekjørte en bil, og bestemte meg for at jeg ville ha den.. Skrev kjøpskontrakt med selger, selvskrevet på hvitt papir.Men så gikk økonomien til helvete, og jeg kunne ikke kjøpe bilen.. Han har sagt han vil anmelde meg for dette. Hvilke "rettigheter" har han? Gjelder kontrakten når den er selvskrevet på hvitt papir? Takker for svar Hvor mye kostet bilen? Uansett så kommer han neppe langt med å anmelde deg, tviler på at politiet bruker tid på sånt. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 5, 2008 Rapporter Share Skrevet April 5, 2008 Dette går vel rett til tvisteretten. Hva som skjer videre kommer helt ann på hva som står i kontrakten... Ved handel mellom privatpersoner er man likeverdige partnere (i motsetning til når man kjøper fra ett firma, hvor firmaet bærer det størtste ansvaret) så kontrakten er juridisk bindende. BTW, kanskje lurt å flytte tråden her til juridisk forumet. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet April 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Pris på bilen er 103 000,- Nå har jeg ikke kontrakten fremfor meg, men står vel at den selges for den og den prisen, som den står, og jeg må selv ordne omreg og årsavgift osv.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Pris på bilen er 103 000,-Nå har jeg ikke kontrakten fremfor meg, men står vel at den selges for den og den prisen, som den står, og jeg må selv ordne omreg og årsavgift osv.. Jeg er ingen advokat, men hvis det står at du er pliktig til å betale 103000kr før den og den datoen, så er du det. Kompis av meg skal i retten med en lignende sak, der han har solgt hus, men kjøper har trukket seg. Og slik jeg har skjønt det, så dømmes slike saker i selgers fordel. Du kan jo foreslå å dekke kostadene som selger har hatt ved det mislykkede salget. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet April 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Men er en selvskrevet kontrakt gjeldende? Jeg er ingen advokat, men hvis det står at du er pliktig til å betale 103000kr før den og den datoen, så er du det. Kompis av meg skal i retten med en lignende sak, der han har solgt hus, men kjøper har trukket seg. Og slik jeg har skjønt det, så dømmes slike saker i selgers fordel. Du kan jo foreslå å dekke kostadene som selger har hatt ved det mislykkede salget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Men er en selvskrevet kontrakt gjeldende? Absolutt. Så lenge begge har signert den, så er den gjeldende. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JBL-GTO Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Alt som er signert er gjellende.. En muntlig avtale tilogmed.. Eneste problemet med sistnevnte er at du ikke kan bevise det alltid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet April 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 "Jeg xxx selger Audi a4 Djxxxxx til xxx For 103 000,- som den står. Prisen er redusert fordi lykt fremme og frontruten er sprukket. Kjøper ordner årsavgift og omreg selv" Og så underskriften min... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Kontrakten er nok gyldig uansett hva slags papir den er skrevet på, men jeg vil anbefale deg å ta en titt på kjøpsloven, og spesielt kapittel VI, VII, VIII, IX og X. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet April 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Men når er en bil egentlig solgt? Har ikke salgsmelding noe med saken å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 "Jeg xxx selger Audi a4 Djxxxxx til xxx For 103 000,- som den står. Prisen er redusert fordi lykt fremme og frontruten er sprukket. Kjøper ordner årsavgift og omreg selv" Og så underskriften min... For en kontrakt. Står jo ingen ting om når pengene skal overføres, og om eventuelt pengene allerede er overført... Jeg er jo 10 ganger så paranoid når jeg kjøper vrakpant-biler... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trogha Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Min samboer som har studert jus mener du må titte litt på avtaleloven.... hun sier og at en avtale er en avtale men at du kan slippe unna med å dekke evt. utgifter dette har "påført" selger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Islanwind Skrevet April 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2008 Nei, det står veldig lite.. Står ingenting om betalingsmåte.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg