Gå til innhold

Forsterker regel?

Ranger emnet

Audi90coupequattro

Anbefalte innlegg

Er det noen som har en regel eller to for hva slags forsterker som bør brukes på hvilke høyttalere/basskasser?

mener i Watt

Hvor mye watt må en forsterker være på til 1000 watts sub?

hvor mange kanalers?

Tenker du da max 1000watt? eller 1000watt rms?

Hva slags kasse? Lukket eller åpen? Liter volumet i kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Watt er desverre en litt vanskli greie å måle noe i og hvertfall med tanke på lyd.

disse "1200" watta er på samla på 3x(?!??!)30 amp sikkringer. Mens denne Har vel en sikkring på 150 amp men er på usle 1000 "watt" i samme antall ohm men noen kroner dyrere.

Men i utgangspunktet lager ALLE frosterkere lyd hvis du kobler dem rktig.

Men det er mange andre verdier du kan se litt på før du bestemmer deg: S/N ratio. Signal støyforhold. Rett og slett hvor mye sus det blir fra komponenten. Jo høyere tall jo bedre. Så har du vekt. En tung jævel har god gammaldags uintelligent styrke i seg.

Problemet er at det samme gjelder for subber, de er målt opp på samme knotete og upresise måten. Så du må ta noen av måla der også med ei klype salt.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.....men hvor mye watt bør en forsterker ha for å kunne dra en 1000 watts bass kasse?

Hvis ditt basselement tåler 1000 watt RMS (RMS = Kontinuerlig) så bør du ha en forsterker som kan levere den samme effekten.

For lite watt ut fra forsterkeren, hvis du liker å spille høyt og lenge, kan gjøre utslag i at elementet ditt brenner seg. Dersom forsterkeren presses over det den er konstruert til så vil den gi fra seg firkantpulser til høyttaleren og da vil elementet "stoppe" opp i ytterposisjon og innerposisjon, noe som igjen brenner elementet da det ikke vil få kjøling fra bevegelsene.

Enkelt forklart, men du skjønner det nok.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilket bass element du har til kassen^^

tenkte å kjøpe JBL GTO-1204BPD...selges på LCD-TV, hemmabio, mobiltelefoner, navigation, bilstereo

er to 12" basser

Frekvensomfang : 30-150Hz

effekt: 2400watt max 600w RMS/st

Mål: bredde, 905mm høgde, 375mm dybde øvre, 320mm dybde nedre 455mm......

hva slags forsterker trenger jeg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte å kjøpe JBL GTO-1204BPD...selges på LCD-TV, hemmabio, mobiltelefoner, navigation, bilstereo

er to 12" basser

Frekvensomfang : 30-150Hz

effekt: 2400watt max 600w RMS/st

Mål: bredde, 905mm høgde, 375mm dybde øvre, 320mm dybde nedre 455mm......

hva slags forsterker trenger jeg da?

Ikke no særlig mindre enn denna

Synes jeg da.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ingen har nevnt noe om følsomhet her. Det mener jeg spiller en liten rolle for valg at amp til en gitt sub.

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pysete du, kanskje?:spin

1 Ohm er ikke "fali" så lenge man vet hva man gjør!

Mvh

Pål

kanskje litt pysete, men jeg synes det høres for godt ut til å væra sant at man får dobbelt så mye effekt uten å tape noe noe sted:wonder: Derfor synes jeg det er bedre å heller kjøpe en større forsterker som jeg da kan kjøre ut et greit nivå med effekt uten å nærmest kortslutte den. Veit ikke hvorfor men det virker fornuftig oppi hue mitt.....

Min sub står i 8Ohm.... :D

Men så er heller ikke min musikk smak helt der hvor den gjavne 20år gamle bilstereo entusiast er. Blues, klassisk rock, pop, en sjelden gang litt hip-hop, men rett vedsiden av aldri trance techno-lignende musikk. Jeg vil at det skal gå klart fram om det blir brukt en bassgitar eller en kontrabass eller om det er helt syntetisk "laget" bass. For jeg har hørt mange som har en og samme frekvens på ALL musikk uansett og på et desibel nivå som ikke har NOE med resten av lyden å gjøre, men her er vi dypt inne på personlige preferanser:chicken: :op:

Lenke til kommentar
Del på andre sider