Go-carter Skrevet April 5, 2008 Rapporter Share Skrevet April 5, 2008 Heisann, Bygger om en løpsbil, og skal ha på ny bunnplate på den, og lurer på noen aeordynamiske ting. Har alltid hatt den tanken om at den svær, rett bunnplate som dekker hele under, vil lage et "sug", og dra den ned mot asfalten, akkurat som 80-tallets formel-1 biler.. Men har begynt å tvile litt på den teorien i det siste, så da lurte jeg på om det er noen som har peiling på om det vil lønne seg, eller om det er unyttig? Hva kreves isåfall for å få det ekstra "suget"? Bortsett fra difuser... Takker for svar og tips :) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiat 131 acing Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Tror du trenger mer enn bare en plate for å få til det du. De bilene du snakker om var nok testet både i vindtunnel og mere til før de fikk til det "suget" du er ute etter. Hva skal du kjøre da, asfaltracing? Tror nok du skal lage platen mest for å beskytte motor og gir, å satse på å få bilen til å henge på med hjelp av godt understell. Du kommer nok ikke opp i hastighetene til F1 uansett :-) Men skjønner tanken din da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet April 6, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Juppsann, er bare at det vurderes å kappe ut hull under motoren(rimelig svært) så tenkte luftstrømmene under bilen bedra seg om det var en lang glatt plate.. ;) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Flat underside "senker" klaringen mellom bil og bakke,hvilket leder til økt hastighet på lufta under bilen = mer marktrykk. Spesielt med sideskjørt,så undertrykket ikke bare kan hente inn luft fra sidene for å utjavne trykket. Diffusoren er der for å utjavne trykkforskjellen javnt,sånn at undertrykket utjavnes gradvis og ikke fører til ekstra "drag" ; altså økt luftmotstand.. Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 stemmer som turboed1 sier her. diffusor er egentli et must for at dette skal funke. tenkte jeg skulle prøve ut noe slikt på 740in min. den er jo egentli like aerodynamisk som en lecablokk men morro å prøve for det ;) og det ser jo ganske så voldsomt ut med diffusor bak da :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet April 7, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Okei, da får jeg vel se om vi får den effekten vi vil ha.. :) Diffusor er desverre pr.dags dato forbudt i den nevnte klassen. Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Litt OT, men hva er Diffusor, og hvordan ser det ut? :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senshi Skrevet April 7, 2008 Rapporter Share Skrevet April 7, 2008 Litt OT, men hva er Diffusor, og hvordan ser det ut? :p Diffuser (automotive) - Wikipedia, the free encyclopedia Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.