Gå til innhold

Erfaringer med firmaet Racing Power?

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

Planene mine om 325 TIC motor med ca 300hk blir mere og mere realistiske. Så har hørt litt rundtomkring. Og har kommet i kontakt med Petter Bøhn fra Racing Power. Det hele virker seriøst, og han har tilbydd meg et relativt bra tilbud på motor. Men, jeg velger å være litt kritisk, så jeg ikke får masse trøbbel i ettertid.

 

Noen som har erfaringer med disse gutta? Vær så snill å si ifra til meg.

 

 

Motoren blir følgende.

 

1990 modell 325ix motor med km.stand 126000, i bra stand. Denne blir overhalt av Alf Eng (Affen) (noen som har kjennskap til han?). Stemplene blir dreid ned så motoren får kompresjon på 7,5:1

Turbomanifold fra Turbonetics

Turboen blir en T3/T4 Steg 2

Ladetrykk på ca 1kg

Ny bunnpanne siden denne er annerledes på IX

Omprogrammert hjerne

IC

Slanger, dump osv..

Eksos

Montering i bil..

Boost controller og turbo timer er også på min ønskeliste..

 

Dette hele ender på ca 300hk.. Det antar jeg er mere enn nok for meg. Men, må ha ny girkasse antar jeg.. Og en ny differensial med brems..

 

Godkjenning hadde ikke vært værst..

 

 

 

Noen innspill?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

Planene mine om 325 TIC motor med ca 300hk blir mere og mere realistiske. Så har hørt litt rundtomkring. Og har kommet i kontakt med Petter Bøhn fra Racing Power. Det hele virker seriøst, og han har tilbydd meg et relativt bra tilbud på motor. Men, jeg velger å være litt kritisk, så jeg ikke får masse trøbbel i ettertid.

 

Noen som har erfaringer med disse gutta? Vær så snill å si ifra til meg.

 

 

Motoren blir følgende.

 

1990 modell 325ix motor med km.stand 126000, i bra stand. Denne blir overhalt av Alf Eng (Affen) (noen som har kjennskap til han?). Stemplene blir dreid ned så motoren får kompresjon på 7,5:1

Turbomanifold fra Turbonetics

Turboen blir en T3/T4 Steg 2

Ladetrykk på ca 1kg

Ny bunnpanne siden denne er annerledes på IX

Omprogrammert hjerne

IC

Slanger, dump osv..

Eksos

Montering i bil..

Boost controller og turbo timer er også på min ønskeliste..

 

Dette hele ender på ca 300hk.. Det antar jeg er mere enn nok for meg. Men, må ha ny girkasse antar jeg.. Og en ny differensial med brems..

 

Godkjenning hadde ikke vært værst..

 

 

 

Noen innspill?

hørtes ut som det kommer til å flytte seg greit, men mye vil ha mer:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

Den steg 2 turboen, har den 48 mm eller 54mm(?) eksoshus? Uansett så holder jo begge til mye mer enn 300 hk, og hva er grunnen til at de ikke lader mer enn 1 bar?

 

Hva gjøres med toppen?

 

Trenge rvel ikke mere enn 1 bar? :)

 

Og trengs det å gjøre noe med toppen da?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

Trenger vel ikke mere enn 1 bar? :)

 

Og trengs det å gjøre noe med toppen da?

 

En nabo av meg har bygd kompressor på sin 325 e30. Han freste et spor rundt hele toppen som han la en pianotråd i så toppen skulle tåle mer laddetrykk.

Han har Trimkam\filter\grenrør\effektanlegg\Saab Oljekjøler\kompressor som ladder 0.7bar. Og han sier at dette skal yte ca 270hk. Kan visst hente ut mer hvis han får tak i en skikkelig intercooler.

 

Kan vær jeg tar feil i noe av arbeidet med toppen, men syns å huske det var sånn han forklarte det.

- Golf Gti 99mod

x BMW 318is 96mod

x Polo 6N 95mod

 

http://www.aalesund-gatebilklubb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det ikke lades mer er at toppakningen blåser ved mere ladetrykk, om ikke allerede ved 0,5 bar.

 

Som nevnt over er pianotråd i blokka evt. også i toppen en løsning for at pakningen skal holde mere. Da kan man fint nærme seg 1,5 bar.

 

Alt dette forutsetter en riktig mappet motor. Helst med datasprut eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kris

Grunnen til at det ikke lades mer er at toppakningen blåser ved mere ladetrykk, om ikke allerede ved 0,5 bar.

 

Som nevnt over er pianotråd i blokka evt. også i toppen en løsning for at pakningen skal holde mere. Da kan man fint nærme seg 1,5 bar.

 

Alt dette forutsetter en riktig mappet motor. Helst med datasprut eller liknende.

 

tungvint med pianotråd da, bedre å få tak i enn vannskjært kobberpakning, koster jo ikke mer enn tusenlappen.

 

høres litt jalla ut det firmaet, men det passer vel bra til bmw?

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Racing Power sier det ikke blir pianotråder, men en ordentlig toppakning som tåler litt trykk. Sikkert en vannskjært pakning som du snakker om G60Turbo.

 

Trur ikke dette er noe jalla akkurat.

 

Alf Eng er tydeligvis Norges beste motorbygger, sies det.

 

Racing Power virker profesjonelt og er veldig hyggelige med å gjøre.

 

Og trur ikke det blir noe mere jalla enn ditt G60Turbo.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mark1

virker litt jalla mye av det de har da...

Spearco intercoolere?

er det no taiwansk jalla eller er det orntli kvalitet?

Tenkte siden navnet var så likt sparco.

 

 

spearco er et ganske annerkjent merke det.

- '72 Datsun 240z rb26dett

- '91 Skyline gts-t rb26dett

x '84 Nissan Silvia s12

x '86 Nissan Bluebird Turbo

x '89 Nissan 200sx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår