Gå til innhold

Vakum trøbbel B230K

Ranger emnet


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Ja da var det endelig min tur til å kødde skikkelig med vakumstyringa på en B230K

 

 

Når jeg gir gass og motoren er på lavt turtall får den en forferdelig hikke.

Når jeg bare gir litt gass går den fint.

 

Symptomene før det var at den gikk fra ca 1 liter på mila til 1,2 liter på mila sånn plutselig.

 

Konklusjonen er:

 

Når jeg gir lite gass er vakumspjelet ute av funksjon. Det er en kam på det vaier styret spjelet som sørger for det. Når jeg gir mye gass skal vakumspjelet åpne for å gi mere luft og bensin.

VAkumspjelet fungerer altså ikke skikkelig.

 

 

Men så kommer feilsøkingen:

 

Hvordan skal jeg finne ut hvor feilen sitter?

Spjelet åpner seg jo aldri når en gir gass når bilen er i fri./ruser motoren

Har sjekka at spjelet kan bevege seg og jokka det noen ganger fram og tilbake.

 

Men videre?

 

Jeg sitter litt i klisteret her. Problemet er at spjelet tydeligvis åpner og lukker seg vilkårlig. Men sitter feilen på åpne eller lukke siden?? hvilke slanger sørger for hva?

 

FKS hva skal skje om jeg napper av den gule? grønne? grå?

Eller tetter de igjen?

 

Noen gode tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får gjøre et forsøk på det der.

 

Problemet er at den er ikke kobla til noen av de lange farga slangene men til noen små korte sorte på gasseren men det skal vi nok få til.

 

 

Skulle ønske noen haddde en forklaring på hva selve "sentralen" er også. Den boksen alle de farga slangene går til. Sitter mellom batteriet og coilen.

 

Problemet er at jeg ikke veit hvordan delene skal virke sånn i utgangspungtet.

 

Jeg får sette meg ned og skrive en liste over hvor slangene går henn og prøve å trekke logiske slutninger av det.

 

Jeg er vant med å feilsøke på elektriske anlegg og det er i bunn og grunn logisk tenkining. Men da må en vite litt om hvilke symptomer som kommer når en kobler til og fra ting. Og ikke minst hva en burde måle forskjellige steder.

 

Tydelig som jeg nå leser av en anna tråd at folk ikke har kunnskap til å feilsøke på de motorene. Haynesen er omtrent like mye til hjelp som en slegge.

 

 

 

Begge K motorene jeg har hatt har fungert helt glimrende til nå.

Desverre står reservemotoren min så langt inne på et lager at det ikke er råd å få den ut derifra. (ca 5 m opp i en reol bak en del containere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske noen haddde en forklaring på hva selve "sentralen" er også. Den boksen alle de farga slangene går til. Sitter mellom batteriet og coilen.

 

Haynesen er omtrent like mye til hjelp som en slegge.

 

"Sentralen til vakuumslangene" er vakuumforsterkeren til EGR systemet. Det kan du egentlig plugge og ignorere når du skal feilsøke for å eliminere feilkilder. Ofte er EGR systemet defekt så alt kan tas vekk også.

Det du skal bry deg om, er de korte slangene på forgasseren og den ene slangen som går bort til en liten sensor borte ved coilen.

 

Haynesboka er ikke mye hjelp nei. Tøysebok. Man skulle fått tak i volvos grønne hefter for K motorene, da hadde det blitt andre boller.

 

Skifte til A forgasser ser jeg på som siste utvei. Det virker jo som du har avdekket hva som ikke virker, så får du ordning på det, er jo en fungerende K motor mye bedre enn en A motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilsøkinga i dag endte med en knust koblingsboks i gata.

 

Jeg bor i en bakke og volvoen har ikke brekk...

Plutselig hoppa den over klossen jeg la under hjulet. Den stod og gikk på tomgang derfor var den ikke i gir.

Trilla 5 m og bretta koblingsboksen rundt fangeren.

 

Volvoen var like hel og koblingsboksen fikk seg en skikkelig smell...

 

Får forsøke mer utover uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uendelig med problemer med k-maskinen i en 740 jeg hadde..

Det desidert enkleste, er og rive ut hele jævla k-gassern, og montere a-innsug og gulkork.. Må legge opp til man. choke.. Men forutenom det , så er det bolt on.

[-]95`Volvo 940 LT, Bruksvogn..

[-]88`Volvo 240GLE, Sladdeprosjekt

[x]90`Volvo 245GL, Vinterbil.. Solgt

[x]75`Volvo 242L, Solgt

[X]86`Volvo 740GL Hugget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hakk videre nå.

 

Kobla av hele vakumklokka og satte en klemme på slangen.

Da forsvant hostinga når jeg ga mye gass.

 

Konklusjon: Å kjøre uten vakumsystemet går fint. Merker ingen forskjell.

 

Problemet her er at jeg greier ikke å merke stor forskjell fra en bil med virkende vakum til en bil hvor hele vakumsystemet er kobla fra. Eventuelet har jeg aldri hatt et virkende vakumsystem....

 

Før gjøre forsøket med å sette vakum på belgen og se hva som skjer.

 

Hva er dette EGR systemet??

JEg trudde det var noe av styringa til forgasseren jeg.

 

Nytt forsøk følger i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan jeg jo bare bytte til en ny K-forgasser jeg veit virker. Reservemotoren kom faktisk fram i dag under en større ryddeaksjon på jobb.

 

Men det hadde jo vært morsommere å få den til å virke.

 

Så lenge bilen går kan jeg jo prøve og feile en stund. Ikke minst ta driten fra hverandre og vite at jeg ikke trenger å få den sammen igen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hostinga blir borte når du plugger vakuumslangen, så høres det jo ut som slangen eller belgen på vakuumklokka lekker inn luft når den er tilkoblet. Ta av slangen på belgen, trykk den sammen og sett fingeren foran hullet. Den skal da ikke sige ut igjen, men holde seg sammentrykket.

 

EGR er stålrøret som går fra bakenden av eksosmanifolden til innsuget via en vakuumstyrt ventil på blokka under innsuget. Vakuumforsterkeren ved coilen (med alle slangene)hører til. Dette er noen miljøgreier som i teorien kan plugges og fjernes hvis du mistenker at det krangler eller lekker. Kan sote igjen innsug og pumper inn varm eksos til forbrenningen som ikke er så gunstig sett fra effektsynspunkt.

 

Ikke forveksle det med Pulsair systemet som sitter på eksossiden av motoren med en tykk gummislange bort til luftfilteret. Dette systemet kan også fjernes, men lager sjelden problemer slik at det er noen vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG der var det klart.

 

Det er belgen som er gått. Tinte sitt triks fungerte. Den spratt rett ut igjen. En ting å sjekke om en skal kjøpe en B230K kansje.

 

Fåt teste med delemotoren min på jobb i morra og se om den belgen er OK.

 

Den er forøvrig for salg med forgasser(-belgen) og M45 kasse.

Pent eksemplar som har gått bare har gått 240 tusen kilometer

Hele toppen er overhalt for for 14 månedersiden. Stått 12 av de siste under tak som delemotor. Selges/gis bort da den må bort ganske snart. Alternativet er at den går i søpla, Eventuelt som moring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PROBLEM:

 

Reservemotoren min hadde også en ødelgast vkumklokke.

 

Den heter faktisk vakumventil orginalt fra volvo.

 

Den er gått ut fra Volvo så å få fatt på noe orginalt er umulig.

(Forøvrig har den kosta 1500)

 

De som er på høggern er jo også veldig gamle og trolig like dårlige.

 

Hvem kan ha noe sånt for salg? (til en anstendig pris)

Mekonomen og Meca har ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår