OVS72 Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Hvorfor har verdens rikeste land ikke råd til å holde veiene i stand? vegstandard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
muren motor Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 kjørte senka oldsmobile ei stund.(moderat) men når det vart så gale att traversen skrapa i asfalten i 80 sona! så kjøpte jeg hi-lux i stedet for! fire lag med asfalt er det slitt hull i på nevnte sted! over 10cm høgdeforskjell mellom hjulspora! Men veiavgift skal vi betale!!!! Siter Opel omega 2,5-96 Opel omega 2,5-96 Nr2! Opel manta-72 2,4i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 De er da altfor opptatt med å få pengene ut av landet og bygge opera, til å ha tid til å tenke på slike uvesentligheter. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SeaLion Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Kanskje grunnen rett og slett er at Norge slettes ikke er verdens rikeste land? Og veiavgift? Hva er veiavgift for noe? Hvis dere tenker på årsavgiften, så het den veiavgift for et halvt århundre siden, men jeg tviler på at noen av dere er så gamle at dere faktisk har opplevd å betale veiavgift (bortsett fra bompenger). Årsaviften er nå en statlig avgift for å få lov til å eie et motorkjøretøy, på linje med kringkastingsavgiften som er en avgift for å eie en eller flere fjernsynsmottagere. Om du bruker bilen eller ikke må du likevel betale årsagift. Årsavgiften har forøvrig ingenting med retten til å bruke veiene (i såfall har lastebiler mye større rett til å ferdes på veien enn personbiler, for de betaler en større årsavgift), likeledes er ikke kringkastingsavgiften knyttet til det å se NRKs sendinger (slik mange feilaktig tror). Siter ækt bila har itj baksæta, da e de buss Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Dårlig veistandard i forhold til hva? Sverige? Kjørte nettop oppover innlandsveien (E45) og det var ærlig talt ikke rare greiene. Veien var riktignok rett, men den var humpete og hullete, og enkelte strekninger var grusvei(!). Og dette er Sverige, hvor det å bygge vei, stortsett består av å felle noen trær og asfaltere... Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Dårlig veistandard i forhold til hva? Sverige? Kjørte nettop oppover innlandsveien (E45) og det var ærlig talt ikke rare greiene. Veien var riktignok rett, men den var humpete og hullete, og enkelte strekninger var grusvei(!). Og dette er Sverige, hvor det å bygge vei, stortsett består av å felle noen trær og asfaltere... hvor stor er % av dårlige veier der i forhold til i Norge? Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 hvor stor er % av dårlige veier der i forhold til i Norge? Det vet jeg ærlig talt ikke. Men av det jeg har kjørt i Sverige, så vet jeg at hovedveiene oppover etter kysten er gode. Mens det som er på innlandet ikke er rare greiene. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bambozle Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 okei.. skal bøye meg for at årsavgiften ikke er pga veiene .. men faen da mann?! vi er ikke verdens rikeste land men vi er et av dem, skal vi se, vi betaler bomavgift (fordi vi skal betale for veien som skal bygges eller har blitt bygd) vi betaler drivstoff (greit nok det er frivillig) men noen har ikke muligheten til og velge. drivstoff er avgiftsbelagt av staten fordi det forrurenser osv... de setter dem opp for at de tror at dette vil redusere forrurensning og for og få folket på kollektiven, men hva skjer da? jo... da øker kollektiven prisene også. kan være lett for oslo folk og folk i større byer og si at "men kollektivtilbudet er jo kjempe bra!" dere burde tenke dere om, i bor du i dag i klæbu så er det vel 2 eller 3 avganger hver vei om dagen for og komme deg til trondheim eller andre steder. hvorfor? jo fordi det er så få folk som bor der. veistandarden i norge er dårligere enn sverige sin, det er ikke snakk om E45 bare her, har du kjørt på en dårlig vei i sverige betyr det ikke at alle er dårlige i motsettning til norge så kan du kjøre på 1 vei og faktisk dra alle under 1 kam. svenskene står med mrd i gjeld å enda har de bedre veistandarder enn oss.. vi står med flere mrd på bok og tar oss ikke råa til og bygge bedre veier?! hmmm.. det er helt høl i huet! for og redusere forurensninger er veistandarden noe de burde se på, hadde ikke veiene vært så dårlige kunne vi holdt jevnere fart og redusere forurensingen på den måten også! i ganske stor grad, er du klar over hvor mye en lastebil forrurenser da han er nødt til og bremse ned i en sving og må akselerere opp igjen? well.. det er ganske mye, vi har en togbane som går til namsos fra trondheim tror jeg som ikke er i bruk! norske skog ville kjøpe opp denne for og få bort store deler av lastebil trafikken, hva sa staten ? jo di sa nei! hvorfor ... måkke spørre meg... på et tog går det ca 250 vogntog(eller semi trailere om du vil) dette er ting som ville vært med på å redusere forurensing! og kanskje fått staten til og tenke på høyere veistandarder! well.. har kanskje rota meg bort litt fra selve temaet, men norge prioriterer feil og tenker feil.. det er helt tragisk at folk på stortinget (i storbyene) skal sitte og bestemme slike ting. de aner jo ikke hva som faktisk skjer oppe i foreksempel klæbu, eller nja.... askim for den saks skyld, for og ha en bil 1 år må man betale avgifter som er forsikring, årsavgift, servicer som blir forårsaket av dårlig veistandard, hmm.. piggdekkavgift om du har piggdekk... ja... drivstoff... osv.. det er ikke alle tinga her som er pålagt å betale noe kan du velge bort.. men det er lettere sagt enn gjort når man er avhengig av å bil for og komme seg på jobb! synes rett å slett politikerene skulle fått levd på en gjennomsnits nordmanns årslønn og derretter se hva han sier! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NickyDick Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Trnder-Avisa - Fotoalbum Siter Kids, you tried your best and you failed miserably. The lesson is, never try. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
merce-123 Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Det vet jeg ærlig talt ikke. Men av det jeg har kjørt i Sverige, så vet jeg at hovedveiene oppover etter kysten er gode. Mens det som er på innlandet ikke er rare greiene. vi har hus i sverige, så vi har kjørt en god del på småsteder, min erfaring er det motsatte av din, nesten fin vei overalt. Siter nuverende bilpark: *Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td *Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123* *BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983* *BMW 3.0csl motornord banebil - 1969* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_buzz_ Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 jeg flyttet til sverige for noen mnd siden. utrolig bra veier, men det er som det nevnes lenger opp her, endel enklere og bygge vei her borte. er jo veldig flatt. så kostnaden for bygging og vedlikehold er nok litt lavere enn på norske veier ja. svenskene har forstått dette med veibygging; dobble felt, forbikjøringsfelt, mittrabatter, og gode lange påkjøringsfelt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Senshi Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 Ahh... Dere får meg til å savne svenske, danske og tyske veier. Hadde meg en lang tur gjennom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland i sommer. Veiene utenfor Norge er mye bedre. Betaler uendelig med avgifter og skatt hvert år, og veiene våre er elendige. Irriterende !!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboed1 Skrevet April 6, 2008 Rapporter Share Skrevet April 6, 2008 synes rett å slett politikerene skulle fått levd på en gjennomsnits nordmanns årslønn og derretter se hva han sier! Ikke gjennomsnitts... de skulle prøve å leve et år under sin egne solsialstønadssatser...Og fremdeles trenge bil,fordi de ikke bor innafor bomringen i Oslo.. Det hadde nok vært en liten oppvekker for noen synsere det... Siter Fast and cheap = not reliable Cheap and reliable = not fast Fast and reliable = not cheap Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet April 8, 2008 Rapporter Share Skrevet April 8, 2008 Vil bare påpeke at det opprinnelige navnet på årsavgifta er "luksusavgift". Det skal vites at bil fortsatt er en luksusgjenstand anno 2008. Dessuten kan vi jo bare gjøre som svenskene; legge ned landsbygda og flytte alle folkene inn til byen. Da trenger vi jo verken biler eller dårlige (bygde)veger. Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet April 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2008 Slo sund bilen i 60-sona Mange fortvilar over standaren på Rv7 og over sviktande vedlikehald. Av: Håvard Folkedal Ein av desse er Eva Tvedt i Hol som er kraftig irritert. Torsdag køyrde ho ned i eit stort hol i vegen aust for Geilo, Dette som viste seg å vera så djupt at understellet på bilen slo nedi. Resultatet vart sundslått botnpanne. Dette førte til at all olje rann ut, og bilen var sjølvsagt ikkje køyrbar etter det ublide møtet med vegen. Eigaren reknar med at reparasjonen vil koma på omkring 5000 kroner. Bileigaren er oppgitt over tilstanden. Dette er ein riksveg med stor trafikk og ein veg som også knyter to landsdelar saman. Likevel er standaren slik at folk risikerer å øydeleggje bilane sine slik at dei blir ståande. For Eva Tvedts del skjedde uhellet like ved Lien barnehage i 60-sona i innkøyringa mot Geilo. – Denne vegen er ein tragedie, seier Eva Tvedt. Ho reknar med å sende krav til Statens vegvesen om dekning av reparasjonsutgiftene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg