Gå til innhold

VeistandarD?

Ranger emnet


OVS72

Anbefalte innlegg

kjørte senka oldsmobile ei stund.(moderat) men når det vart så gale att traversen skrapa i asfalten i 80 sona! så kjøpte jeg hi-lux i stedet for! fire lag med asfalt er det slitt hull i på nevnte sted! over 10cm høgdeforskjell mellom hjulspora! Men veiavgift skal vi betale!!!!

Opel omega 2,5-96

Opel omega 2,5-96 Nr2!

Opel manta-72 2,4i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje grunnen rett og slett er at Norge slettes ikke er verdens rikeste land?

 

Og veiavgift? Hva er veiavgift for noe? Hvis dere tenker på årsavgiften, så het den veiavgift for et halvt århundre siden, men jeg tviler på at noen av dere er så gamle at dere faktisk har opplevd å betale veiavgift (bortsett fra bompenger). Årsaviften er nå en statlig avgift for å få lov til å eie et motorkjøretøy, på linje med kringkastingsavgiften som er en avgift for å eie en eller flere fjernsynsmottagere. Om du bruker bilen eller ikke må du likevel betale årsagift.

 

Årsavgiften har forøvrig ingenting med retten til å bruke veiene (i såfall har lastebiler mye større rett til å ferdes på veien enn personbiler, for de betaler en større årsavgift), likeledes er ikke kringkastingsavgiften knyttet til det å se NRKs sendinger (slik mange feilaktig tror).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig veistandard i forhold til hva? Sverige? Kjørte nettop oppover innlandsveien (E45) og det var ærlig talt ikke rare greiene. Veien var riktignok rett, men den var humpete og hullete, og enkelte strekninger var grusvei(!). Og dette er Sverige, hvor det å bygge vei, stortsett består av å felle noen trær og asfaltere...

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig veistandard i forhold til hva? Sverige? Kjørte nettop oppover innlandsveien (E45) og det var ærlig talt ikke rare greiene. Veien var riktignok rett, men den var humpete og hullete, og enkelte strekninger var grusvei(!). Og dette er Sverige, hvor det å bygge vei, stortsett består av å felle noen trær og asfaltere...

 

hvor stor er % av dårlige veier der i forhold til i Norge?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. skal bøye meg for at årsavgiften ikke er pga veiene ..

 

men faen da mann?!

 

vi er ikke verdens rikeste land men vi er et av dem,

 

skal vi se, vi betaler bomavgift (fordi vi skal betale for veien som skal bygges eller har blitt bygd)

vi betaler drivstoff (greit nok det er frivillig) men noen har ikke muligheten til og velge. drivstoff er avgiftsbelagt av staten fordi det forrurenser osv... de setter dem opp for at de tror at dette vil redusere forrurensning og for og få folket på kollektiven, men hva skjer da? jo... da øker kollektiven prisene også.

 

kan være lett for oslo folk og folk i større byer og si at "men kollektivtilbudet er jo kjempe bra!" dere burde tenke dere om, i bor du i dag i klæbu så er det vel 2 eller 3 avganger hver vei om dagen for og komme deg til trondheim eller andre steder. hvorfor? jo fordi det er så få folk som bor der.

 

veistandarden i norge er dårligere enn sverige sin, det er ikke snakk om E45 bare her, har du kjørt på en dårlig vei i sverige betyr det ikke at alle er dårlige i motsettning til norge så kan du kjøre på 1 vei og faktisk dra alle under 1 kam.

 

svenskene står med mrd i gjeld å enda har de bedre veistandarder enn oss.. vi står med flere mrd på bok og tar oss ikke råa til og bygge bedre veier?!

 

hmmm.. det er helt høl i huet!

 

for og redusere forurensninger er veistandarden noe de burde se på, hadde ikke veiene vært så dårlige kunne vi holdt jevnere fart og redusere forurensingen på den måten også! i ganske stor grad,

er du klar over hvor mye en lastebil forrurenser da han er nødt til og bremse ned i en sving og må akselerere opp igjen?

 

well.. det er ganske mye,

 

vi har en togbane som går til namsos fra trondheim tror jeg som ikke er i bruk!

 

norske skog ville kjøpe opp denne for og få bort store deler av lastebil trafikken, hva sa staten ? jo di sa nei! hvorfor ... måkke spørre meg... på et tog går det ca 250 vogntog(eller semi trailere om du vil)

 

dette er ting som ville vært med på å redusere forurensing!

og kanskje fått staten til og tenke på høyere veistandarder!

 

well.. har kanskje rota meg bort litt fra selve temaet, men norge prioriterer feil og tenker feil.. det er helt tragisk at folk på stortinget (i storbyene) skal sitte og bestemme slike ting. de aner jo ikke hva som faktisk skjer oppe i foreksempel klæbu, eller nja.... askim for den saks skyld,

 

for og ha en bil 1 år må man betale avgifter som er forsikring, årsavgift, servicer som blir forårsaket av dårlig veistandard, hmm.. piggdekkavgift om du har piggdekk... ja... drivstoff... osv.. det er ikke alle tinga her som er pålagt å betale noe kan du velge bort.. men det er lettere sagt enn gjort når man er avhengig av å bil for og komme seg på jobb!

 

synes rett å slett politikerene skulle fått levd på en gjennomsnits nordmanns årslønn og derretter se hva han sier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ærlig talt ikke. Men av det jeg har kjørt i Sverige, så vet jeg at hovedveiene oppover etter kysten er gode. Mens det som er på innlandet ikke er rare greiene.

 

vi har hus i sverige, så vi har kjørt en god del på småsteder, min erfaring er det motsatte av din, nesten fin vei overalt.

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg flyttet til sverige for noen mnd siden.

utrolig bra veier, men det er som det nevnes lenger opp her, endel enklere og bygge vei her borte. er jo veldig flatt.

så kostnaden for bygging og vedlikehold er nok litt lavere enn på norske veier ja.

 

svenskene har forstått dette med veibygging; dobble felt, forbikjøringsfelt, mittrabatter, og gode lange påkjøringsfelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes rett å slett politikerene skulle fått levd på en gjennomsnits nordmanns årslønn og derretter se hva han sier!
Ikke gjennomsnitts... de skulle prøve å leve et år under sin egne solsialstønadssatser...Og fremdeles trenge bil,fordi de ikke bor innafor bomringen i Oslo.. Det hadde nok vært en liten oppvekker for noen synsere det...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at det opprinnelige navnet på årsavgifta er "luksusavgift". Det skal vites at bil fortsatt er en luksusgjenstand anno 2008.

 

Dessuten kan vi jo bare gjøre som svenskene; legge ned landsbygda og flytte alle folkene inn til byen. Da trenger vi jo verken biler eller dårlige (bygde)veger.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Slo sund bilen i 60-sona

 

Mange fortvilar over standaren på Rv7 og over sviktande vedlikehald.

 

Av: Håvard Folkedal

 

Ein av desse er Eva Tvedt i Hol som er kraftig irritert. Torsdag køyrde ho ned i eit stort hol i vegen aust for Geilo, Dette som viste seg å vera så djupt at understellet på bilen slo nedi. Resultatet vart sundslått botnpanne. Dette førte til at all olje rann ut, og bilen var sjølvsagt ikkje køyrbar etter det ublide møtet med vegen. Eigaren reknar med at reparasjonen vil koma på omkring 5000 kroner.

Bileigaren er oppgitt over tilstanden. Dette er ein riksveg med stor trafikk og ein veg som også knyter to landsdelar saman. Likevel er standaren slik at folk risikerer å øydeleggje bilane sine slik at dei blir ståande.

For Eva Tvedts del skjedde uhellet like ved Lien barnehage i 60-sona i innkøyringa mot Geilo.

– Denne vegen er ein tragedie, seier Eva Tvedt. Ho reknar med å sende krav til Statens vegvesen om dekning av reparasjonsutgiftene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår