Gå til innhold

Spørsmål om bilstereo

Ranger emnet

TrøkkarN

Anbefalte innlegg

Heisann, er ny på forumet og jeg registrerte meg først og fremst om spørsmål om bilstereo. Litt problemer og ALT for liten kunnskap.

Skal starte med at jeg har en Riesen bass kasse med 8 tommers elemtent. TROR jeg :) Vet egentlig ikke helt, står ingenting på den. Diametern på elementet er på ca 24 cm. Så der får dere finne ut av det :P Contents -Riesen: Super Boom Box Det øverste produktet.

Spørsmålet er om den kassen kjøres på forsterkeren på bilstereoen eller må jeg kjøpe egen forsterker. Har en sony spiller som er kjøpt for liek 3-5 år siden kanskje..

Og det at jeg har en bil med orginal anlegg som er fra 1985. Vil egentlig subben gjøre noe nytte, eller må jeg ha nytt anlegg for i hele tatt å få bedre lyd :P

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subben vil så klart gi deg ekstra trøkk, men er jo klart att det orginale anlegget fra 85 er modent for utskifting det og :)

Jeg vet, men skal ikke bruke mye cash, ivertfall ikke ennå. Har ikke fylt 18 ennå heller :/

Men det må litt jobbing til får å få skifta hele anlegget og dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subben BØR ikke kobles til en spiller, men den KAN. Går ikke noe mer inn på dette ettersom det ikke vil gi deg noe utbytte, da sony spilleren din kun yter en plass mellom 13 og 19 watt.

Subben kan gi deg mer trøkk i bilen, men da må du som sagt ha egen forsterker til den. I tillegg trenger du naturligvis kabler. Håper dette var til hjelp, lykke til! :D

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste kasse, er en 2veis sak, og fåes i 8, 10 og 12"

10" = 25cm ;)

Er forøvrig bare dritt de kassene der, og ikke ment som ren sub. Passer vel best i en stasjonsvogn ;)

Er stasjon vogn også :)

Men poenget er at jeg vil bare ha litt mer trøkk. Driter i om kassa er dårlig, trenger ikke all verden :)

Men hvis det er nødvendig med egen forsterker. Hva ligger prisen for en slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subben BØR ikke kobles til en spiller, men den KAN. Går ikke noe mer inn på dette ettersom det ikke vil gi deg noe utbytte, da sony spilleren din kun yter en plass mellom 13 og 19 watt.

Subben kan gi deg mer trøkk i bilen, men da må du som sagt ha egen forsterker til den. I tillegg trenger du naturligvis kabler. Håper dette var til hjelp, lykke til! :D

Får se om jeg kjøper en forsterker ettervert.

Og tusen takk for svaret det var den infoen jeg ville ha :)

Har ikke store fårhåpningene til subben med bare spilleren, men skal teste den senere i dag :)

Takker :)

Håper på flere svar/ innvendinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhmmm jeg mår nok skuffe deg no innmari her jeg.... den kassa du har den vil ikke gi no trøkk for å si det sånn.. har nemlig hørt en slik spille før.. og inni kassa er kablene bare 1 eller 1,5 mm2 så du trenger ikke no spesielt tjukke kabler inn i kassa

men om du skal ha annlegg som trøkker så er det bare å spare :/

Nissan 200sx s13 1990mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er å bytte ut høytalerene i bilen :)

Dette vil sansynligvis gi deg brukbar lyd.

Når du først skal kjøpe en forsterker så kan du jo se på pakketilbud der du får med sub? ;)

Du finner pakketilbud med forsterker,sub og evt. 2stk høytalere til å ha bak for rund 2000,-

Dette er selfølgelig ikke det beste på markedet, men duger nok fint om du ikke er så kresen.

Du kan jo se litt selv på Bilradiospesialisten :)

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du bør gjøre er å bytte ut høytalerene i bilen :)

Dette vil sansynligvis gi deg brukbar lyd.

Når du først skal kjøpe en forsterker så kan du jo se på pakketilbud der du får med sub? ;)

Du finner pakketilbud med forsterker,sub og evt. 2stk høytalere til å ha bak for rund 2000,-

Dette er selfølgelig ikke det beste på markedet, men duger nok fint om du ikke er så kresen.

Du kan jo se litt selv på Bilradiospesialisten :)

Fant på bilradiospesialisten noe til 2,5k.

Men når det står 6 x 9", 3-veis høyttalere. Da er det 6 høytalere der vær av dem er 9", er det 6 stk da?

Uansett da, da kommer et annet dilemma. Det er ikke høytalere på frontdørene. Og høytalerne på bakdørene er på ikke slik som det bruker å være på de fleste bilene. Må jeg kutte trekket på døren da? Eller i hele tatt hvordan blir vanlige høytalere festet?

Jeg har som sagt ikke peiling på noe om dette. Derfor jeg søker deres help noe inderlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant på bilradiospesialisten noe til 2,5k.

Men når det står 6 x 9", 3-veis høyttalere. Da er det 6 høytalere der vær av dem er 9", er det 6 stk da?

Uansett da, da kommer et annet dilemma. Det er ikke høytalere på frontdørene. Og høytalerne på bakdørene er på ikke slik som det bruker å være på de fleste bilene. Må jeg kutte trekket på døren da? Eller i hele tatt hvordan blir vanlige høytalere festet?

Jeg har som sagt ikke peiling på noe om dette. Derfor jeg søker deres help noe inderlig.

6 x 9" er et mål på høytalern(størrelsen), akkurat som 4", 6,5" osv.

2stk. 6 x 9" er 2stk. høytalere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider