Gå til innhold

Varmeapparatregister/kjøler som oljekjøler?

Ranger emnet


Viking067

Anbefalte innlegg

Trenger kjøler på en automatkasse (TH350) og har ikke innebygd kjøler i radiator.

Har derimot et register/kjøler fra et varmeapparat av ukjent merke.

Hvordan blir det å sette dette som kjøler for oljen i kassen?

 

Pros&cons?

 

Nå må det legges til at det sjeldent blir over +20c i lufta her oppe så behov for et høyeffektivt kjølesystem ikke er så viktigt.

Bilforumet.no
Super Moderator

 

-Out of order-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på i et svakt øyeblikk, uten at jeg forfulgte saken videre.

 

Forhold som må avklares i denne sammenheng er trolig:

  • Registerets evne til å takle trykk. Hvilke trykkforhold råder i automatgirolje- vs kjølevæskesystemet
  • Trykkfallet over registeret. En oljekjøler inngår i oljesystemets primærkrets
  • Materialvalg i registeret mtp motstandsdyktighet mot påvirkning fra annet enn kjølevæske
  • Kjølekapasitet
  • Temperatur. Er det forskjeller mellom automatkasser og kjølevæskesystemer her
  • Varmeapparatregisterets evne til å sitte direkte i fartsvinden. Det er jo vanligvis ganske beskyttet mot ytre påvirkining og er dessuten mer finmasket

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Registerets evne til å takle trykk. Hvilke trykkforhold råder i automatgirolje- vs kjølevæskesystemet
  • Trykkfallet over registeret. En oljekjøler inngår i oljesystemets primærkrets

 

Jeg mener å ha lest/lært at oljekjølerkretsen på GM's vanlige automater ikke er i primærkretsen, men derimot returen fra converteren, da mest varme genereres der. Følgelig er det trolig ikke noe trykk å snakke om, her tenker jeg også på en del av de billige oljekjølerne som kan ettermonteres i serie med den originale inni radiatoren, hvor medfølgende slanger og koblinger knapt kan tåle å bli blåst hardt gjennom, men holder i massevis på bilen. Kan noen bekrefte/avkrefte dette med oljens kretsløp?

 

Ellers har jeg sett en Suburban bli kjørt ca 50 meter uten radiator (mekanikeren visste ikke at radiatoren han skulle bytte allerede var demontert, heller ikke notert på arbeidsordra), og dermed uten oljekjøler på automaten. Det sto en jevn, tynn sprut med olje hele veien, og bilen ble kjørt helt inn og opp rampene på en 4-søylet løftebukk. Hadde oljekjøleren vært en del av primærkretsen, skulle ikke ventilhuset, servoer, osv fått olje, og man skulle ikke tro bilen hadde gått fremover.. Høyttrykksspylern fikk kjørt seg etterpå, merkelig nok :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha lest/lært at oljekjølerkretsen på GM's vanlige automater ikke er i primærkretsen, men derimot returen fra converteren, da mest varme genereres der. Følgelig er det trolig ikke noe trykk å snakke om, her tenker jeg også på en del av de billige oljekjølerne som kan ettermonteres i serie med den originale inni radiatoren, hvor medfølgende slanger og koblinger knapt kan tåle å bli blåst hardt gjennom, men holder i massevis på bilen. Kan noen bekrefte/avkrefte dette med oljens kretsløp?

 

Ellers har jeg sett en Suburban bli kjørt ca 50 meter uten radiator (mekanikeren visste ikke at radiatoren han skulle bytte allerede var demontert, heller ikke notert på arbeidsordra), og dermed uten oljekjøler på automaten. Det sto en jevn, tynn sprut med olje hele veien, og bilen ble kjørt helt inn og opp rampene på en 4-søylet løftebukk. Hadde oljekjøleren vært en del av primærkretsen, skulle ikke ventilhuset, servoer, osv fått olje, og man skulle ikke tro bilen hadde gått fremover.. Høyttrykksspylern fikk kjørt seg etterpå, merkelig nok :)

 

Da jeg skrev akkurat det hadde jeg nok motoroljesystemet i tankene siden det var i den forbindelse jeg vurderte å benytte et slikt register, men jeg har ikke god nok greie på på automatkasser til å være helt treffsikker her.

Det hører med til historien at jeg forlengst har slått fra meg denslags virksomhet :D

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljekjøleren på Th350 er ut fra converteren. Det er ikke mye trykk det er snakk om, trykkfall over kjøleren er heller ikke et problem.

 

Derimot er det viktig å forvisse seg om at kjøleren er helt ren inni, noe som sjelden er tilfelle med gamle varmeapparatregistere.

 

Med en ren kjøler er det bare å smile og kjøre.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg mercedes, men blir omtrent samme prinsippet.

 

Grunnen til 722 kassene(som jeg har i 300turbodiesel) ryker er jo ofte at de i utgangspunktet har alt for dårlig oljekjøling, skal en kjøre litt hardt med bilen så lønner det seg å montere en ekstern kjøler.90 grader er normal driftstemp på en 722 kasse, ved den temperaturen så holder ATF ca 100.000 KM.

 

Tommelfinger regel:

Levetiden på olja halveres for hver 20 grader tempen øker fra 90

Så ved 110 grader 50.000 km

130 grader 25.000 km

150 grader 22.500 km

170 grader 12.250 km

190 grader 6.125 km

210 grader 3.000 km

 

det skal ikke være noe stort problem å montere en registeret,det er ikke så store trykket, som en lengre oppi her sier.

Men hvorfor ikke kjøpe en skikkelig oljekjøler når du først skal bytte?

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår