Gå til innhold

Bruk av startkabler

Ranger emnet


KimOlav

Anbefalte innlegg

Har hørt så mye forskjellig om dette, så tenkte jeg skulle høre med dere.

Når man kobler til så er det først pluss - pluss, så sies det at man skal koble fra minus på det friske batteriet, til gods i den døde bilen. Stemmer dette?

Har hatt flatt batteri et par ganger og prøvd å koble til gods (motorblokka) men da skjer det som regel ingenting. Ender alltid opp å koble minus til minus, og da starter den med det samme.

Fikk også hjelp fra viking en gang, og han koblet også på begge polene.

Vært godt med et endelig svar? alacocaina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti flere som har ødelagt batteriet pga begge kablene på batteriet. Der har dem stått å starta såpass lenge, at batteriet rett å slett smelta.. :p

 

Jeg har aldri hatt dette problemet derimot.. Når jeg holdte på med bilen min engang, brukte jeg et nytt batteri som stod på gulvet med startkabler til batteriet i bilen, startbooster på det batteriet på gulvet, og batterilader på batteriet som stod i bilen.. Funka fett det.. Tror aldri den startmotoren har hatt slikt turtall før.. :p

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med + på + og - til -.. Er jo batteriet som trenger en ekstra dytt og det er minst motstand når du kjører rett over batteripolene..

 

Jeg mener da at det er bedre å koble minuskabelen i et motorfeste eller noe på den bilen som skal ha starthjelp.. Dette gir kortere vei for strømmen til startmotoren enn om det kobles til batteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som blir skadet på denne måten da?

 

Det er en liten sjanse for at knallgass kan eksplodere når du får den lille gnisten ved siste tilkoblingen på batteriet. Derfor holder jeg alltid siste minus på motorblokka istedet. Aldri fått problemer med å starte fordet.

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med + på + og - til -.. Er jo batteriet som trenger en ekstra dytt og det er minst motstand når du kjører rett over batteripolene..

Javel. Problemet er bare det at starteren får gods i motorblokka eller clutchus. Det går ikke noen egen ledning fra minuspolen til starteren, men det går en fra batteriet og ned til blokka, eller girkassa, ev til karosseriet, og dette har da en ledning til batteriet.

 

Det blir altså det samme hvor du setter kabelen, men pga knallgassen er det tryggere å bruke motorblokka. Får man ikke startet med det har man funnet en del som f.eks sitter i gummioppheng

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår