Gå til innhold

Servise på en 2001 pd 130hk 4motion,

Ranger emnet

mazdafreaks

Anbefalte innlegg

Hei tenkte eg skulle ta en full servise på kjerra mi nå før sommeren, eg tenkte da på å bytte all olje, så da trenger eg litt info ser dere, hva olje på hvilken plass, og er det haldex filter på denne, isåfall er det aldri byttet..

og ca hvor mangen liter så skal til på hver enkelt plass, så vet eg ca hvor mye eg skal handle,,

http://www.bilforumet.no/faq.php

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til motor: avhengig om du har Longlife intervall (30000km/2år) bruk Castrol longlife 506 00 eller 507 00 (om eg huske riktig) eller tid og km(15000km/1år),bruk Castrol Pumpedyse 506 01. Er vel 3.6liter som skal på meine eg.

Til girkasse bruk catsrol TAF-X,fyll på til det renner ut nivåplugg.

Er nok haldexfilter,men kan vere at temperatur på haldexolja skal ha en viss verdi før tømming,på noen utgaver er det også en litt spes. metode for å fylle på igjen,her kreves en spesialolje i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til motor: avhengig om du har Longlife intervall (30000km/2år) bruk Castrol longlife 506 00 eller 507 00 (om eg huske riktig) eller tid og km(15000km/1år),bruk Castrol Pumpedyse 506 01. Er vel 3.6liter som skal på meine eg.

Til girkasse bruk catsrol TAF-X,fyll på til det renner ut nivåplugg.

Er nok haldexfilter,men kan vere at temperatur på haldexolja skal ha en viss verdi før tømming,på noen utgaver er det også en litt spes. metode for å fylle på igjen,her kreves en spesialolje i tillegg.

Jepp men er det noen så vet hvor de selger denne olja til normal pris da, er ikke akkurat billig denne, er det feks noen mobil 1 olje så kan brukes, rart at det er aldri byttet haldex filter på denne kjerra da, alle sier man skal stole på servise hefter, men hjelper lite når de ikke blir fulgt ut.. På golfen så måtte eg mase på verkstedet for å bytte denne olja,, var ett off og ett mas om det var nødvendigt..

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp men er det noen så vet hvor de selger denne olja til normal pris da, er ikke akkurat billig denne, er det feks noen mobil 1 olje så kan brukes, rart at det er aldri byttet haldex filter på denne kjerra da, alle sier man skal stole på servise hefter, men hjelper lite når de ikke blir fulgt ut.. På golfen så måtte eg mase på verkstedet for å bytte denne olja,, var ett off og ett mas om det var nødvendigt..

Selges kun hos forhandler..

Skal du bruke annen olje så pass på at oljenormene stemmer overens! men styr unna shell,den kokser som bare det!

hmm skal ikkje sei 100% at du har haldexfilter,men går utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selges kun hos forhandler..

Skal du bruke annen olje så pass på at oljenormene stemmer overens! men styr unna shell,den kokser som bare det!

hmm skal ikkje sei 100% at du har haldexfilter,men går utifra det.

Shell er vel det siste eg hadde fyllt på denne,, men hadde du orket å sjekke om eg har slikt filter, for da må eg nesten tenke på å få det byttet, tar like greit å bestiller en time da, orker ikke bytte slikt selv, så da blir det full pakke på bilsenteret med hjulkontroll osv,

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal skifte olje på en motor, bør man ikke gjøre det folk flest gjør. Kjøper det første og biligste de finner og heller i motorn. Ikke rart en motor plutselig begynner og bruke olje vett.

Castrol er absolutt og anbefalle ;) Er litt dyrere, men hvor ofte kjøper du olje liksom? Husk hva olja skal gjøre på motorn, verdt og legge litt penger i detta. Samme gjelder f.eks dekk... Kjøper billig dekk og har de kansje et år eller to. Og er vesentlig dårligere veigrep i.

Bare et tips ;)

Audi 100 TQ Banebil under bygging

VW Caddy 1.9 1998

[x]VW Passat Stv. 1.9TDI 130 2001

[x]Mercedes Benz 190E 2.0 1988

Passat'en min;VW Passat Stv. 1.9TDI 2001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man skal skifte olje på en motor, bør man ikke gjøre det folk flest gjør. Kjøper det første og biligste de finner og heller i motorn. Ikke rart en motor plutselig begynner og bruke olje vett.

Castrol er absolutt og anbefalle ;) Er litt dyrere, men hvor ofte kjøper du olje liksom? Husk hva olja skal gjøre på motorn, verdt og legge litt penger i detta. Samme gjelder f.eks dekk... Kjøper billig dekk og har de kansje et år eller to. Og er vesentlig dårligere veigrep i.

Bare et tips ;)

Nå er da min erfaring at mobil 1 lager bedre olje,, men er kanskje bare smaksak, eg bytter olje ofte pga eg ikke vil ha noen problemer, bedre å kjøpe en litt billigere olje så man faktisk har råd å bytte kontra å kjøpe en dyr olje man utsetter sine intervaller, men nå er ikke mitt innlegg ett innlegg der eg skal finne den rimeligste olja, kjører kun på høykvalitets olje, men som med resten av vw sine produkter så er de skam dyre, og synest ikke vw er så flinke å utføre sine serviser, er enda ikke byttet olje på drivverket som eg kan se på servise boka mi. bilen er rullet 131000 nå. Eg vil jo bare ha alt i orden da,

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din kan bruke Mobil1 ESP 5W-30, som oppfyller VW norm 507.00.

Din motor er vel pumpedyse med LongLife service...

Nå er da min erfaring at mobil 1 lager bedre olje,, men er kanskje bare smaksak, eg bytter olje ofte pga eg ikke vil ha noen problemer, bedre å kjøpe en litt billigere olje så man faktisk har råd å bytte kontra å kjøpe en dyr olje man utsetter sine intervaller, men nå er ikke mitt innlegg ett innlegg der eg skal finne den rimeligste olja, kjører kun på høykvalitets olje, men som med resten av vw sine produkter så er de skam dyre, og synest ikke vw er så flinke å utføre sine serviser, er enda ikke byttet olje på drivverket som eg kan se på servise boka mi. bilen er rullet 131000 nå. Eg vil jo bare ha alt i orden da,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Hei ser nå at biltema skal få inn en olje med norm 507.00 er denne god nok da, pga siden de har så strenge krav så må det jo vera godt nok,, er det noen så vet hvem så lager biltema oljen eller..

Archive%5CProduct_images%5C36%5CLarge%5C36-2747_l.jpg

Prøvde denne oljen på 2 biler eg, så skal eg på langtur i morgen, regner med det går smertefritt.

Maks 5 linjer i signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider