Gå til innhold

Vond lukt i bilen......trenger tips!!

Ranger emnet

GuideDog

Anbefalte innlegg

Har tidligere skrevet et innlegg om samme tema, men sliter enda med å finne feilen. Kjøpte en Hyundai Elantra 1997 modell 1.5 i fjor høst og har vært plaget med vond lukt i kupeen siden da. Forrige eier fortalte meg at det hadde vært en vannlekkasje på bilen tidligere, der vann kom inn fra venstre dørstolpe (stolpen mellom fører og baksete), men denne var tettet og i orden.

Ut fra lukta kan det minne om at det fortsatt er vann i bilen. Rutene dugger forferdelig og det er generelt kjipt å kjøre under de vekslende værforholdene som er i Midt Norge når det er slik.

Etter at jeg kjøpte bilen leverte jeg den på et verksted som tok A/C rens. De fylte samtididig på nytt kjølemedium. Dette hjalp ikke. Siden sjekket jeg alle dreneringskanaler på bilen dvs. vannkassen foran og alle vinduer uten å finne noen feil. I håp om at lukta kom fra en lekkasje i bagasjerommet ble alt demontert uten å finne fuktinnsig. Da jeg i vinter hadde bilen på bukk oppdaget jeg at den ene drenspluggen som sitter under passasjersiden på venstre side hadde løsnet og var overbevist om at jeg hadde funnet feilen. Enden på visa ble at jeg ribbet bilen på nytt foran og tok ut gulvtrekket. Her konstanterte jeg at det var veldig bløtt foran på førersiden (sikkert grunnet smeltet snø) og ganske fuktig bak på samme side. Trekket ble vasket grundig og skumgummimattene under ble byttet ut med nye. Samtidig ble et par små hull (som en eller annen luring hadde boret) tettet med silikon. Det samme ble alle de fire store drenspluggene (to foran og to bak). Matten ble tørket og deretter montert inn igjen.

For sikkerhetsskyld har jeg vært påpasselig å luftet bilen godt i etterkant av denne operasjonen, men lukta er tilnærmet lik som før. Jeg fatter overhodet ikke hva som er galt og trenger seriøst hjelp for å finne feilen.

Har forøvrig kjent at lukten gir seg litt under kjøring og lurer på om det muligens kan være at lufta ikke sirkulerer i bilen når den står i ro. I tillegg merket jeg at det var kondens i taket (under taktrekket) i vinter og lurer litt på om problemet ligger der? Bilen har ikke pollenfilter (ringte et lokalt Hyundai verksted) og lekker ikke kjølevæske. Er derfor relativt desperat etter å finne feilen.

Hadde satt veldig pris på om noen kunne gitt meg tips om hvor problemet eventuelt ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 year later...