Gå til innhold

Konvertere Audi B4 ABK til ABF motor

Ranger emnet

logisken

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som har praktisk erfaring med å konvertere Audi 80 type B4 med ABK motor til ABF (2.0 16v)motor?

Det jeg lurer på hovedsaklig er:

Hva trenger jeg av ledningsnett, eksos manifold, tenningssystem, innsprøytning osv.

Har selfølgelig ikke noen golf på "handa" så jeg må derfor finne deler her å der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til quattro73:

Istede for å bytte ledningsnett osv, er det ikke mulig å bytte til datasprut istede? Og om man tenker å kjøpe alt av innsprøytningsdeler til motoren, blir det ikke billigere med datasprut da?

Skjønner jeg så en audi 80 b4 i dag med en brutalt oppgradert S2 motor med datasprut, det var ganske heftige greier, og lurer litt på om jeg skal få montert datasprut i bilen min.

En anen ting jeg lurer på er hvor viktig er det at motoren suger varmluft/kaldluft, altså varmluft fra eksosmannifoldet og kaldluft fra atmed lyktene, har mistet slangen som går fra luftfilteret og til mannifoldet og ser i andre forum at man får problemer når det er utetemperatur på 0 grader om man ikke får varmluft tilført i motoren. Altså det er akkurat dette som er problemet på min bil (slangen er borte), men hvor alvårlig er dette?

Tenker på når man monterer datasprut eller ikke på en audi med ke-motronic el. lignende hvordan vil bilen reagere om man monterer et konfilter? Problemet med mekanisk innsprøytning er jo at man må montere konfilteret før bensinmengdefordeleren og feste bensinmengemåleren til karosseriet så man ikke får kveling på luftbelgen, men er det flere problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til quattro73:

Istede for å bytte ledningsnett osv, er det ikke mulig å bytte til datasprut istede? Og om man tenker å kjøpe alt av innsprøytningsdeler til motoren, blir det ikke billigere med datasprut da?

Joda, dette er fullt mulig og gjerne den enkleste veien å gå, da spesielt om man skal "oppgradere" videre senere. Sprutet kan også styre tenningssystemet.

En anen ting jeg lurer på er hvor viktig er det at motoren suger varmluft/kaldluft, altså varmluft fra eksosmannifoldet og kaldluft fra atmed lyktene, har mistet slangen som går fra luftfilteret og til mannifoldet og ser i andre forum at man får problemer når det er utetemperatur på 0 grader om man ikke får varmluft tilført i motoren. Altså det er akkurat dette som er problemet på min bil (slangen er borte), men hvor alvårlig er dette?

Du kan kjøre like godt uten forvarming så lenge du ikke har en motor som er lite samarbeidsvillig rundt 0 grader og gjerne høy luftfuktighet.

Tenker på når man monterer datasprut eller ikke på en audi med ke-motronic el. lignende hvordan vil bilen reagere om man monterer et konfilter? Problemet med mekanisk innsprøytning er jo at man må montere konfilteret før bensinmengdefordeleren og feste bensinmengemåleren til karosseriet så man ikke får kveling på luftbelgen, men er det flere problemer?

Hmmm. Klarte ikke å følge deg helt her.

Mener du konfilter på K/KE/KE3-Jetronic som har luftmengdemåler? Motronic har ikke mekanisk innsprut, samt luftmassemåler isf luftmengdemåler.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøre like godt uten forvarming så lenge du ikke har en motor som er lite samarbeidsvillig rundt 0 grader og gjerne høy luftfuktighet.

Motoren min tåler ikke fukt i det hele tatt, mangler jo denne slangen som skal gå fra eksosen og til luftfilteret, kan jeg få rykking på motoren bare pga. det, den bruker jo ganske mye bensin også.

Hmmm. Klarte ikke å følge deg helt her.

Mener du konfilter på K/KE/KE3-Jetronic som har luftmengdemåler? Motronic har ikke mekanisk innsprut, samt luftmassemåler isf luftmengdemåler.

Ja konfilter for mekanisk innsprøytning.

Da lurer jeg egentli på hvilken type innsprøytning jeg har,

er en Audi 80 2.0 16v 91 modell.

Har bensinmengdefordeler og luftmengdemåler lik de med KE-Jetronic, så det er i alle fall mekanisk innsprøytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What the f...

Er det competition motoren du mener?

Absoludt alt i motorrommet må byttes, feks: radiatorvifter/radiator, toppen med det meste som står på, større innsprøytning, spesial pluggledninger, tenningsfordeler på kammen, anen type tenningsmodul + coil og til slutt hjærnen.

Du kan få kjøpe hele bilen min om du trenger deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å anskaffe ABF motoren fra bildemontering for en billig penge, har stått i en golf III GTi, men resten er selfølgelig solgt i biter til andre folk.

Hvis det er så enkelt at man kan for eks. fjerne 8V toppen fra ABK blokka og sette på 16V toppen med toppakning og Strekkbolter til 16V toppen + Reg. reim. og evt. inspr. dyser, kabelnett og styreenhet osv. så er jo det sum totalt lettere enn å bytte hele motoren...eller er det mulig?!

Hvordan er det med eksos manifold til 16V topp?

Hvordan blir det å omregistrere å få godkjent bilen med 16V?

Sannsynligvis tror jeg nok det beste er å ha en delebil pga. inspr. system osv. men problemet er at under omstendighetene har jeg ikke plass til dele bil stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å anskaffe ABF motoren fra bildemontering for en billig penge, har stått i en golf III GTi, men resten er selfølgelig solgt i biter til andre folk.

Hvis det er så enkelt at man kan for eks. fjerne 8V toppen fra ABK blokka og sette på 16V toppen med toppakning og Strekkbolter til 16V toppen + Reg. reim. og evt. inspr. dyser, kabelnett og styreenhet osv. så er jo det sum totalt lettere enn å bytte hele motoren...eller er det mulig?!

Hvordan er det med eksos manifold til 16V topp?

Hvordan blir det å omregistrere å få godkjent bilen med 16V?

Sannsynligvis tror jeg nok det beste er å ha en delebil pga. inspr. system osv. men problemet er at under omstendighetene har jeg ikke plass til dele bil stående.

Behold motoren som den er. Port toppen, bytt kam og sett på 2 stk 45DCOE. Etterpå har du 150 hk :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider