Gå til innhold

Meget underlig startproblem på Voyager!!!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har en Voyager 1994 2,5 turbodiesel som er ekstrem treg å starte. Mønsteret er følgende: Med en gang jeg vrir på nøkkelen så brummer motoren litt uten å starte. Så fortsetter jeg med gløding og startforsøk helt til batteriet er tappet nesten ned. Når batteriet er så tomt at starteren nesten ikke klarer å dra rundt lenger, så starter motoren. Da kommer ei sky med sur røyk ut bak, og så går bilen greit. Da kan jeg kjøre problemfritt.

 

Problemet er størst om morgenen når bilen har stått hele natta. Men problemet er der i varierende grad også når bilen har stått i ro en time eller to.

 

Noen gode tips?

Svært takknemlig for svar.

 

Morten K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt gløderne dine! Du kan skru dem ut og teste dem på batteripolene med en ledning (ikke brenn deg på spissen, de blir rødglødende).

 

Jeg hadde omtrent samme problem i fjor vinter, og da var det to glødere som ikke fungerte. I høst fikk jeg samme symptomer igjen og da var det en av gløderne som hadde tatt kvelden. Det fungerer visst omtrent som med gamle juletrelys, hvis en går blir det overbelastning på resten.

 

Jeg anbefaler deg å bytte alle fire på en gang, de koster under 200kr pr stk.

 

Du får poste her hvis du lurer på hvordan de skal skiftes. Du må ha en lang kopp for å skru dem ut.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for rask respons, ian. Jeg har vært inne på tanken å skifte glødere, men trodde ikke bilen skulle være så treg å starte i mildt vær uansett… Er det mulig å skifte gløderne uten å fjerne andre ting først? Det er veldig trangt på noen av dem… Hva slags kopp bruker du? Veldig takknemlig for litt veiledning på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan demontere gløderne uten å demontere noe annet, men du trenger en lang kopp. Du kan kjøpe et sett ganske billig på Biltema f.eks. 10-610_l.jpg

 

De har en tendens til å sitte temmelig godt med årene, så vær sikker på at du får koppen godt nedpå før du prøver å løsne.

 

Bilen er veldig vanskelig å starte selv i mildvær hvis du har dårlige glødere!

 

Det kan jo godt være at sikringen kan være gåen. Jeg tror den står rett på utsiden av sikringsboksen i motorrommet på min bil (men jeg tror ikke din er helt lik).

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tatt ut de to gløderne som satt enklest til, og begge ble rødglødende da jeg testet dem på batteriet. Dette styrker vel teorien om at sikringen er gåen. Men jeg finner ikke ut av hvor den sitter. Er det en sikring eller en motstand? Hvordan ser den ut? Sitter den på en ledning eller er den festet til motor eller karosseri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sjekker du enklest ved å sette en av gløderne i pluggen sin og legge gjengene mot jord mens du gløder bilen. Gløder den ikke da er det nok sikringen eller evt releet.

 

Jeg vet ikke hvor sikringen sitter, beklager!

 

Det er jo et rele som gir strøm til gløderne, det skal du kunne høre slå inn når du skrur på tenningen og slå seg ut igjen etter noen sekunder (ganske mange sekunder).

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for gode råd.

Nå har jeg skiftet glødepluggene, og det gjorde susen. Nå starter bilen på første forsøk. Men det var skrekkelig trangt å komme til for å få ut pluggene. Å få pipen på plass gikk rimelig greit, men verktøyet til å skru pipen med var det lite og ingen plass til. Dette gjelder to av pluggene. Men etter en hel masse slit fikk vi det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startproblemer igjen!!!

Siden jeg skiftet glødeplugger for en uke siden har bilen startet problemfritt hver eneste gang. Men plutselig i dag var det samme problemet der igjen! Jeg dro på starteren, avbrutt av noen pauser, helt til batteriet var tømt for strøm. Rett før den ikke klarte å dra rundt lenger så startet motoren. Når den først har startet, så går den helt fint. Hva i all verden kan det være…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig!

 

Jeg ville sjekket gløderne igjen... Dette kan jo tyde på at det er noe med releet kanskje? Har du prøvd å skru på tenningen og lytte etter når releet kobler seg ut (det er lenge etter at lampen slukker)? Evt kan du sette en av de gamle gløderne (en av de dom fungerte) i en av pluggene og jorde den og se om den gløder.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket gløderne, og de gløder konsekvent hver gang. Kan vi da utelukke at feilen ligger i sikring og /eller relé…? Men på denne bilen er det både et "fuel heater relay" og et "cold start relay". Hva er forskjellen? Har det ene reléet noe med dieselinnsprøytning ved kaldstart å gjøre? Kan det være at bilen får gløding men ikke diesel ved oppstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt rundt på nettet, det ser ut som om andre mulige feil er dårlige dyser og tett dieselfilter.

 

Jeg står litt fast. Det merkelige er jo at bilen tydeligvis ble bra en periode av at du byttet gløderne.

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at mitt resonnement angående mangel på diesel under oppstart var riktig. Ved nøyere inspeksjon fikk jeg mistanke om at returslangene var gamle og utette. Når jeg dro dem av så gikk de i filler. Dermed skiftet jeg alle slangene, også hovedslangen fra dieselpumpa. Og nå starter motoren helt fint igjen. Et tips for å avsløre muligheten for en slik feil er å parkere bilen med snuten nedover bakke etter en kjøretur. Ved neste kaldstart vil den da sannsynligvis starte fint, selv om returslangene er dårlige. Tyder på at det da likevel renner diesel inn i kammeret, slik at gløderne får nok dose diesel å varmeopp til starten. Noen med lignende erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår