Gå til innhold

Noen spørsmål ang oljekjøler..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. har fått tak i en orginal oljekjøler med slanger å hele greia.. Eneste jeg da lurer på er om det skal være ei pakning mellom blokka og sandwichen? Isåfall, hvor får man tak i slik? Kan man ta ifra et oljefilter?

På sandwichen er det jo 2 banjokoblinger.. På den ene koblinga er det gjenget inn en oljelampebryter.. Hva er vitsen med 2stk? Har jo en i blokka og..

Lurer også på hvor og hvordan oljekjøleren er festa.. Har fått med meg at den skal stå foran radiator en plass, men så ingen lure muligheter for å feste den.. :s

Har også kjøpt meg nytt gjengerør som kommer ut fra blokka. Der oljefiltret skal skrus fast.. For å ta av denne, må jeg jo låse 2stk muttere på røret for så å løsne hele greia.. Hva er gjengedimmen på det røret? Og hva slags gjenger er det? Hadde ingen muttre som passa, så må dra å kjøpe meg 2stk i morgen.. Bare jeg finner ut gjengetypen.. :b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.. har fått tak i en orginal oljekjøler med slanger å hele greia.. Eneste jeg da lurer på er om det skal være ei pakning mellom blokka og sandwichen? Isåfall, hvor får man tak i slik? Kan man ta ifra et oljefilter? Skal sitte en tynn o-ring mellom blokk og sandwich, tror ikke oljefilterringen passer, men kan jo prøve. volvo har o-ringen

På sandwichen er det jo 2 banjokoblinger.. På den ene koblinga er det gjenget inn en oljelampebryter.. Hva er vitsen med 2stk? Har jo en i blokka og.. oljeuttaket på blokka skal brukes til turboen, derfor er oljetrykksensoren i den ene banjo skruen

Lurer også på hvor og hvordan oljekjøleren er festa.. Har fått med meg at den skal stå foran radiator en plass, men så ingen lure muligheter for å feste den.. :s er festet med en brakett ved siden av radiatoren på førersiden.

Har også kjøpt meg nytt gjengerør som kommer ut fra blokka. Der oljefiltret skal skrus fast.. For å ta av denne, må jeg jo låse 2stk muttere på røret for så å løsne hele greia.. Hva er gjengedimmen på det røret? Og hva slags gjenger er det? Hadde ingen muttre som passa, så må dra å kjøpe meg 2stk i morgen.. Bare jeg finner ut gjengetypen.. :b

skru ut det gamle med wisegrip tang. er vanlig oljefilter gjenge, men tror ikke dette er noe man finner i vanlige butikker, volvo har mutteren

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar! :D

Tror jeg skal på volvo i morgen å kjøpe nytt det jeg trenger da..

Har du noen delenr til delene jeg trenger? De på volvo her borte er så vrange at dem gidder såvidt bla i katalogene til 240.. Er kun biler som er nyere enn 2000 som står i hue på de der.. :p

Trenger altså gummiringen mellom sandwich og blokk. Skal det være en på andre siden å? Eller er det kun den til oljefilteret som skal tette der? Så det var to like spor på sanwichen..

Skal lete litt rundt i butikker her etter mutteren.. Kan vel ikke være så sjelden sak? :p Hvis jeg ikke finner, hva skal jeg da spørre om på volvo?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, men så er jo problemet det, at jeg skulle helst ha hatt kjøleren ferdig montert i morgen, da motoren og alt det skal inn da.. :p Pedersen og BCB har jo 14dager frakt.. ;b

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk.. Var nede på volvo istad å fikk bestilt meg den pakninga. Mutteren kosta jo flesk 90kr stk ellernoe, så jeg dro til en annen butikk og fikk begge to for 30kr. :)

Men nå har jeg kommet til noen andre problemer.. Den ene gummislangen som går fra sandwich til kjøler, lekker der den er pressa. Pluss at den har smelta på en plass. Så jeg trenger derfor en ny en. Hvilken slange burde jeg bruke?

Skrudde også av alle de dekslene på oljekjøleren for å gjøre reint.. Men nå har jeg glemt hvordan det stod igjen.. Så får det jo ikke til å passe noen steder.. :p

Har noen tegninger av hvordan de dekslene skal stå? Mener det er 4-5 deksel..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Ja, men så er jo problemet det, at jeg skulle helst ha hatt kjøleren ferdig montert i morgen, da motoren og alt det skal inn da.. :p Pedersen og BCB har jo 14dager frakt.. ;b

Hmmm.. ja det er som regel sånn. skulle helst hatt det liggende dagen før man trengte det :)

Tok to dager å få delene sist jeg bestilte fra Pedersens R. :)

Sparer en dag på å få SMS når pakken kommer på posten også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider