Gå til innhold

Koble anlegg for første gang

Ranger emnet

Rekelars

Anbefalte innlegg

Heisann,

Som topic sier så er det første gang jeg kobler opp anlegg og jeg har ikke heller all verdens erfaring med elektronikk, men jeg har søkt litt rundt på forumet og funnet mye bra informasjon som har gjort med endel klokere, men det gjenstår litt.

Jeg har ansaffet meg følgende:

Sub, 2x JXL- 693 Jensen, 4 kanals forsterker 4 x 80 watt, + strømkabler og signalkabler (?).

Det første spørsmålet er da: trenger jeg noe mer? Har fått med meg at det kan være en ide å ha med sikringer. Det sitter en 30 amp sikring på forsterkeren. Mener å ha lest at man bør ha en etter batteriet og. I så fall hvor stor sikring må jeg ha, heter den noe spesielt og skal den bare kobles inn på den feite røde størmledningen som går til forsterker?

Neste sprøsmål er da hvordan kobler dette?

Forsterker ser slik ut:

Den det står +12V er vel bare rett til bateri, mens GND = jord?

Men hva er REM? Strøm til CD-spiller?

Spørsmål 3:

På den andre siden av forsterkern så frekvens instilling osv. men hva skal inn der det står "input"?

Håper noen gidder å lese alt dette og har noen lure ideer eller svar ^^

Kan komme med bilder etter hvert hvis det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

liten regel på å ha en sikring max 30cm fra batteriet, størrelsen avhenger av hvor stor kabelen din er.. hvor mange mm2 det står på den. kan også være oppgitt i AWG.

12V skal til batteriet ja:)

GND skal skal jordes i karosseriet hvis du vet hva det vil si.

REM er remote, og skal strekkes fram sammen med +12V kabelen, men kobles inn bak på spilleren. hvis ikke det er merket noe remotekabel på iso koblinga di(den klompen du plugger i spilleren) så er den som regel blå eller blå med hvit stripe. bare skjøt denne sammen med den du trakk fra forsterker med en kablsko eller noe.

og om du mangler noe?

kan ikke se at du har handla deg frontsett? høytalere foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømkablen er 25 mm2.

Sliter litt med den delen som er fra forsterker til cd-spiller. Hvordan kabel skal brukes fra REM til CD-spiller?

Skal den inn under den hvite (se bilde 1)?

http://img291.imageshack.us/img291/9696/img1546gq1.jpg

Har også hørt at man må ha phono utgang på spilleren. Hvordan ser denne utgangen ut?

Beklager hvis den første posten ble noe rotete :P. Jeg lurer på om jeg mangler noe siden jeg kun har to type kabler, se bilde under.

http://img98.imageshack.us/img98/3485/img1547dl3.jpg og

http://img249.imageshack.us/img249/5426/img1549we7.jpg

Og hva skal kobles på kontaktene som heter input på forsterkern?

http://img153.imageshack.us/img153/7711/img1552ez5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse

phonokabelen kobles inn på samme type inngang som den kobles inn på bvak på forsterkeren. 2 hull som regel med fargene hvit og rød.

i remote kabelen går det veldig lite strøm, så det holder fint med 0.5mm2 leder. vil tro det er den kabeln som ligger under den hvite ja.

er den koblet til noe annet sted???

ser forøvrig ikke ut som du har noe phonoutgang bak på spilleren. det er man nesten avhengig av, men man får tak i sånne bokser som omgjør vanlig høytalerledere til phonouttak, uten at jeg vet mer om det:)

og du mangler en phonokabel: ¤¤ Velkommen til Installbay.no ¤¤

disse får du tak i forskjellige utførelser på de fleste bil og stereo butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sicarlse
Strømkablen er 25 mm2.

Sliter litt med den delen som er fra forsterker til cd-spiller. Hvordan kabel skal brukes fra REM til CD-spiller?

Skal den inn under den hvite (se bilde 1)?

img1546gq1.jpg

Har også hørt at man må ha phono utgang på spilleren. Hvordan ser denne utgangen ut?

Beklager hvis den første posten ble noe rotete :P. Jeg lurer på om jeg mangler noe siden jeg kun har to type kabler, se bilde under.

img1547dl3.jpg og

img1549we7.jpg

Og hva skal kobles på kontaktene som heter input på forsterkern?

img1552ez5.jpg

endra posten din slik at man slipper å klikke på alle bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar hittil :D, har blitt endel klokere!

Det er kansje like greit å kjøpe ny spiller? Har hatt endel problemer med den jeg har nå.

Har sett litt på denne: Komplett.no - Eltax ICE CR-550 CD-Radio, 4x40W Max, RDS, USB inngang, SD kort leser, Sort

Men hvordan vet jeg om den har phono utgang? Er det det som heter "linjeutgang"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korekt!

Men siden du har fire kanaler på forsterkeren di burde du MINST ha 2 par utganger på CDspilleren (Helst 3) Da kan du utvide og koble om og kose deg i framtia uten å igjen måtte kjøpe ny spiller.

Sånn kort forklart så er disse linjeutgangene\RCA preouts\Phono knotakter (callem whatevver you like)Signal utganger hvor musikken går. De kan splittes og skjøtes og sånn(via forsterkere) men det best med en utgang til hvert av høytalertypene du har i bilen.

De er veldig enkle å terminere(koble til) men de er ganske utsatt for påvirkning fra andre kompnenter i bilen din som lager støy i høytalerne..... veldig irriterende. Så prøv å legg dem slik at dem ikke kommer i konflikt med støykilder.

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REM er en (vanligvis!!!) blå eller blåhvit ledning som det kun går en liten 12V strøm i.Vi snakker milliampere. Den finner du på ISO kontkaten(pluggen mellom bil og CDspiller) sammen med Konstant 12V-12V fra tenningslåsen-jord. Det er en plugg med veldig mange ledinger i og så er det en som er halvfull. Den med mange i er fra forsterkeren i spilleren som går ut til alle høtalerne. remoten finner du i den som bare er halvfull.

Jeg trur til og med det står "remote" på den på bilde ditt her.den ser ut til å være helblå.

Kabelen behøver ikke være tykkere enn 2,5 kvadratmillimeter

What good is your 400bhps and sportsuspension when the road is gone due to global warming? Gotta have a big car for that...

Lenke til kommentar
Del på andre sider