Gå til innhold

Politiets kjørevaner blir mer og mer agressiv!

Ranger emnet

turbotassen

Anbefalte innlegg

Mitt første innlegg på dette forumet blir her, fant jeg ut...

Overivrig: "greit nok".

Uheldig: NEI!

Kjører man over fartsgrensen, er man ikke uheldig om noe skjer, man er skjødesløs! Være seg politi eller hvem som helst.

Ang. diskusjon om politiet har lov til å bryte trafikkregler uten blålys, er svaret; JA, det har de, så lenge det er loggført hos deres respektive sentral.

Det eneste blålysene er til for, er å varsle andre trafikanter, samt å kreve fri vei under utrykning.

Regelen for førerkortkode 160, (kortfattet) er:

man kan oppheve alle trafikkregler, UNNTATT Veitrafikklovens paragraf 3, hvilket sier at man skal opptre aktpågivende, hensynsfullt og varsomt.

Hvis dere som kommenterer politiets oppførsel i dette tilfellet negativt, kan komme med en saklig begrunnelse for å gjøre nettopp dette, vil jeg gjerne høre den, så skal jeg bøye meg i støvet :)

Kode 160 er jo kun for utrykningskjøring, ikke for å være politi, eller kjøre politibil hvis du trodde dette..

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nei, jeg trodde ikke det.

Jeg vet nøyaktig hva kode 160 er (og betyr), for jeg har det selv.

Poenget var at blålysene er ikke påkrevd å ha på for å kjøre utrykning.

Bakdelen da er at man kan heller ikke kreve fri vei.

Derfor kan man ikke bastant påstå at når politiet bryter fartsgrenser uten blålys, gjør de noe ulovlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror da det å kjøre så betongblokker og bilen dems fyker over i motsatt kjørebane er saklig nok.....

Der dro du dessverre ut den delen som besvarer det du sier her, og jeg siterer meg selv:

"Kjører man over fartsgrensen, er man ikke uheldig om noe skjer, man er skjødesløs! Være seg politi eller hvem som helst."

Så ja, det er saklig nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider