Gå til innhold

Inspeksjon

Ranger emnet


e-36 burnout

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by darkblue

Måtte du fikse noe på bilen eller? betalte du bare en kar en tusenlapp for stempel og nullstilling drunk

 

Tusenlappen var for noe arbeid som ikke hadde noe med inspeksjon å gjøre egentlig... Inspeksjon-fiksingen var bare en bonus, siden jeg kjente fyren så godt... :)

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

Ikke gjør dette hos et BMW verksted..De bare flår deg.. Nullstill heller greia, bytt plugger og olje og hvis du kjenner noen mekanikere..be de gå over bilen så slenger du inn et stempel hvis du har servicehefte.. bare tull å betale masse ekstra til BMW verksted..

 

Det kan faktisk lønne seg å levere den inn til et BMW-verksted, da har du også garanti. Fordi om prisen er stiv sjekkes alt på en service, ikke bare plugger og olje. Bremser demonteres, moes og smøres, for at de ikke skal henge fast, noe som betyr lengre levetid og penger spart. Foringer, opphengskuler mm sjekkes for slakk. Reimer/kjeder sjekkes/strammes evt byttes, Bilen sjekkes for ALT som står på en EU-kontroll-seddel, slik at hvis bilen leveres på et BMW-verksted til rett tid og følger hver service, skal det lønne seg, og bilen skal gli i gjennom EU-kontroll som en lek.

 

Terje

 

BMW-mekaniker http://www.hauglibil.no

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min gled igjennom Eu kontroll i forrige uke som en lek :) Og jeg trengte ikke en BMW-inspeksjon til 7500,- for å greie det... Dessuten var bremsene og de aller fleste slitasjedeler i forstilling byttet nylig så jeg trenger ikke smøring :) I tillegg er reg.reim byttet av BMW...

 

Du sier at det svarer seg å ta en slik inspeksjon. Jeg mener en bør ta i betraktning om det virkelig er verdt det at bilen skal på service... I mitt tilfelle er bilen tross alt 10 år gammel, og har gått ca 200' km. Om jeg får mye igjen for å gå til service til BMW kan diskuteres, men la oss nå si at en bil er verdt 70000. Er det da verdt det å betale 7500,- (som da vil etter rask og røff hoderegning, med nærmest nådeløs avrunding, tilsvare 10,714286% av bilens verdi) for en inspeksjon der bilens bremser smøres og reimer strammes?

 

På en nyere bil med en betraktelig høyere verdi, er jeg enig i at det kan være greit å få ting gjort at merke-verksted.

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja..men hva trengs nå av service på bilen? Har bytta plugger, oljefilter/olje, luftfilter nylig. Går utifra at den også vil ha ny bremsevæske. Hva med kardangolje og girolje?

 

Oljeservice er den nederste linjen? Inspection II er det når den "klokka" lyser? Har jeg forstått det rett?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er litt forskjllig meninger her om hvordan man nullstiller

service / olje indikator.

 

Gjør følgende. Har fått det dette hos BMw-verksted, kopi fra serviceboka, så det virker, har prøvd det selv også. På en 93 318 i.

 

Koble en ledning eller prøvelampe fra pinne 7 i diagnosestikket

til jord, og hold i et bestemt antall sek.

 

Oljeservice: 3 sek.

Inspeksjon: 12 sek.

Årsinspeksjon: 2 x 12 sek. med 20 sek mellomrom.

 

Motoren må gå når du gjør dette.

 

Årsuret tennes hver 11-13 mnd. og indikerer årsinspeksjon, som bl.a omfatter:

 

Kjøleveske

Bremsekraftforsterker

Karroseriettersyn.

 

Håper dette er til hjelp.

 

Mvh

Lars-Erik

03 Audi A4 1.9 TDI Avant (Til salgs)

95 BMW E36 320i Cab (Solgt)

98 BMW 318i Touring (Solgt)),96 VW Golf III Cab (solgt),89/90 VW Golf II 1.8 GL (solgt),95 Ford Escort XR3i Cab (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by leba

Ser at det er litt forskjllig meninger her om hvordan man nullstiller

service / olje indikator.

 

Gjør følgende. Har fått det dette hos BMw-verksted, kopi fra serviceboka, så det virker, har prøvd det selv også. På en 93 318 i.

 

Koble en ledning eller prøvelampe fra pinne 7 i diagnosestikket

til jord, og hold i et bestemt antall sek.

 

Oljeservice: 3 sek.

Inspeksjon: 12 sek.

Årsinspeksjon: 2 x 12 sek. med 20 sek mellomrom.

 

Motoren må gå når du gjør dette.

 

Årsuret tennes hver 11-13 mnd. og indikerer årsinspeksjon, som bl.a omfatter:

 

Kjøleveske

Bremsekraftforsterker

Karroseriettersyn.

 

Håper dette er til hjelp.

 

Mvh

Lars-Erik

 

Takk for bra tips, men jeg må nok arrestere deg på noe. Det er feil at motoren må gå når du gjør dette... Det holder å bare skru på tenningen, men den må skrus helt til hakket før motoren starter. Altså hakket etter at anlegget kommer på, men hakket før motoren kommer på... Jeg har selv sett på mens de har nullet bilen min...

Current Car: 318i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår