Gå til innhold

Kjørte tom for olje....

Ranger emnet

Dr_S

Anbefalte innlegg

Var i Oslo en tur her forleden, med bilen. Et par dager i forveien hadde jeg hørt at bilen tikka etter å ha kjørt litt hardt, og stusset litt. Etter å ha kommet inn til Oslo var det en rar lyd fra bilen igjen, ikke tikking men mere som sånn gammel Folkevogn lyd :P Stoppet i bomringen og da hørtes det tydelig. Oljelampa lyste ikke og det var ca 2 måneder siden jeg fylte ny Castrol på bilen. Da jeg var kommet til Ryen, stoppa jeg for å peile. Fikk litt sjokk da pinnen var tørr som knusk! Så da var det bare rett over på Esso'n å få på olje, gitt. Det viser seg altså da at bilen bruker en god del olje. Jeg som var vant til Golfen som jeg bytta olje på 2 ganger i året :) Så nå er alt (forhåpentligvis) fryd og gammen, og bilen drar litt bedre.. Men kan dette ha tatt skade på motoren?:(

PS. Fylte Esso Ultron fullsyntetisk, er denne noe bra til BMW e36? Castrol var vel noe bedre...

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal faktisk endel til før oljelampa begynner å lyse. Hvor mye olje fyllte du på? Som regel går det greit med motoren, hør etter ulyder etterpå, is`n er jo ikke ukjent for å bruke litt olje. Leste ett sted at 10/60w castrol olje var å anbefalle på denne motoren, fikk aldri byttet til det selv, men kjørte 10/40w castrol helsyntet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-bergen

Oppsann! 4-5 liter olje på 2 måneder høres ikke bra ut... Også merkelig at oljelampen ikke lyste...

4-5 liter?

OBS! Peilepinnen viser IKKE hele innholdet i bunnpanna!

Bare noe av det, er jo ganske logisk det med tanke på dybde og minimums streken.

Står sikkert i manualen hvor mye den viser. På Mazda'n står det 0.8L på pinnen, og det betyr altså at det er 0.8l mellom min/max.

Derfor er det også viktig å fylle med et øye på pinnen for å ikke få på for mye, ved sånne tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Du sjekket peilepinnen etter det?

Får du på for mye kan det også være skadelig.

Ja, peilet etterpå. Nå er den på normalt igjen :) Er vel ikke "skadelig" i den forstand med for mye olje, det som er overflødig brennes vekk. Men det soter nok ned litt i eksosen, ja..

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

Ja, peilet etterpå. Nå er den på normalt igjen :) Er vel ikke "skadelig" i den forstand med for mye olje, det som er overflødig brennes vekk. Men det soter nok ned litt i eksosen, ja..

Det soter gjerne inni forbrenningskammeret og. Noe som kan skape 'hot spots' og lede til detonasjon.

For mye kan også gjøre at veiv og råder kaster olje rundt og lage luftbobler i olja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by integrale 16v

er nok sikkert ikke skjedd noe med motoren.

2mnd.siden du bytta olje,og ikke peila den på den tiden?

Hallo,det tar jo ikke så lang tid og nett peile oljen bare for å ha litt kontroll på hva som skjer.

Jeg sa ikke at jeg ikke hadde peilet olja på denne tiden...:rolleyes:

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dr_S

Var i Oslo en tur her forleden, med bilen. Et par dager i forveien hadde jeg hørt at bilen tikka etter å ha kjørt litt hardt, og stusset litt. Etter å ha kommet inn til Oslo var det en rar lyd fra bilen igjen, ikke tikking men mere som sånn gammel Folkevogn lyd :P Stoppet i bomringen og da hørtes det tydelig. Oljelampa lyste ikke og det var ca 2 måneder siden jeg fylte ny Castrol på bilen. Da jeg var kommet til Ryen, stoppa jeg for å peile. Fikk litt sjokk da pinnen var tørr som knusk! Så da var det bare rett over på Esso'n å få på olje, gitt. Det viser seg altså da at bilen bruker en god del olje. Jeg som var vant til Golfen som jeg bytta olje på 2 ganger i året :) Så nå er alt (forhåpentligvis) fryd og gammen, og bilen drar litt bedre.. Men kan dette ha tatt skade på motoren?:(

PS. Fylte Esso Ultron fullsyntetisk, er denne noe bra til BMW e36? Castrol var vel noe bedre...

hadde samme problemet på min gamle oxo... kjørte den tom for olje... 4-5 liter da på 2 mnd... sykt... der lyste heller ikke olje lampa...

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bmw-bergen

Oppsann! 4-5 liter olje på 2 måneder høres ikke bra ut... Også merkelig at oljelampen ikke lyste...

Skal aldri stole på ei oljelampe, det er ikke alltid den lyser selv om det er for lite olje. Man bør peile olja minst 1 gang i mnd. Selv så peiler jeg vær gang jeg fyller bensin.

Men at en så ny bil skal bruke så mye olje er merkelig, min bruker nesten ikke olje, og iallefall ikke så mye at jeg må etterfylle.

Blei ikke motoren varm av dette da Dr_S?

05 BMW E61 525IA Touring

x 01 BMW E46 320d Sedan

x 95 BMW E36 320i 24v M-tech

x 92 BMW E36 320i 24v Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider