Gå til innhold

Annlegg til Peugeot 106

Ranger emnet

Haakki

Anbefalte innlegg

Dette er første gang jeg har byttet annlegg på en bil, så jeg hadde håpet jeg kunne fått noen gode råd før jeg kastet pengene mine ut av vinduet for noe som ikke funker:)

Jeg har som sagt en 106 97 mod. jeg gjerne skulle hatt litt bedre lyd i, og er villig til å bruke i overkant av 10 000 helst ikke over 12-13 lapper)på dette. jeg vet det ikke er stort, men jeg vil jo prøve å gjøre det beste ut av det hele! Jeg har jo lest litt om lydisolering i bilen og at man må lage sine egne kasser til elementene osv, og jeg blir nervøs bare av å tenke på det! Har ikke vært borte i annet enn hifi annlegg til hjemmekino, men jeg skjønner at det er noe helt annet!

Det jeg er ute etter er vel egentlig noen rettningslinjer på hva jeg bør fokusere på osv, og litt om hva jeg kan forvente meg! Det er kanskje best å sette arbeidet vekk til noen som kan det? Hvis noen har noen produkter å anbefale osv tar jeg i mot med åpne hender!:) På forhånd takk for svar!

Mvh.

Haakon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en 106 ikke er stor så trenger man ikke så mye penger for å kjøre et greit anlegg med litt trykk i til den prisen. Hvis du er ute etter skikkelig kvalitet lyd så må du nok satse på det klovnster sier.

Klovnster:

Bilstereo.no Hvis jeg ikke husker feil så er det 13 cm plass til høytallerene i bilen din. 1490kr

Bilstereo.no Knall spiller^^ 1990kr

Bilstereo.no 2 slike 3180 kr

TILBEHØR - Basskasser - Bassworx GPH210BK 2 x 10" basskasse 68 liter - Bilradiospesialisten denne^^ 1490kr

FORSTERKERE - Mono forsterkere - Pioneer GM-7300M Mono-forsterker - Bilradiospesialisten Denne forsterkeren 3290kr

Totalt 11440 + frakt. Så si 12000kr. Husk også kabling som er rundt 600-800kr hvertfall :)Husk TYKKE STRØM kabler fra batteri ^^

Hvis du ikke har koblet anlegg før, hør om det er noen som kan hjelpe deg :). Men gjør det meste selv. Du lærer mest da XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar:) SÅ har jeg selvfølgelig noen oppfølgingsspørsmål da, så jeg kan lære litt! Er det nødvendig med dobble 10ere og forsterker til 3k for å få god lyd? hjemmekino annlegget har bare en 12er og musikken blir likevel god syns hvertfall jeg! og annlegget her hjemme har jeg NAD forsterker med 2x80 watt og det fyller stua med kjempe lyd, uten engang å ha en sub!

Det andre er det med installasjonen.. Må jeg lage egen kasse osv til komponentene eller skal de bare smettes inn i døra?

Og fortserker til komponentene? Det er kanskje nok i spillern?

Mvh. Haakon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forslaget til sivelo, er det bare spilleren jeg ville hatt, som du "ser" så betaler du mye for navnet når du kjøper Rockford produkter...

Den focal pakka er ikke så dum, spiller meget pent, dog litt liten forsterker synes jeg...

Mitt forslag:

Spiller: Bilstereo.no

Frontsett: ICE AUDIO AS

Sub med forsterker til frontsett: ICE AUDIO AS

Det kommer til å gi deg meget god lyd, for en grei penge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar:) SÅ har jeg selvfølgelig noen oppfølgingsspørsmål da, så jeg kan lære litt! Er det nødvendig med dobble 10ere og forsterker til 3k for å få god lyd? hjemmekino annlegget har bare en 12er og musikken blir likevel god syns hvertfall jeg! og annlegget her hjemme har jeg NAD forsterker med 2x80 watt og det fyller stua med kjempe lyd, uten engang å ha en sub!

Det andre er det med installasjonen.. Må jeg lage egen kasse osv til komponentene eller skal de bare smettes inn i døra?

Og fortserker til komponentene? Det er kanskje nok i spillern?

Mvh. Haakon

Det er ikke like greit å sammenligne stueanlegg og bil anlegg..

Tenk bare på hvor mye mer støy det er i en bil fra før!

Enkelt forklart bør du skaffe en god spiller, for å gi best mulig signaler..

Så ett godt sett med høytalere (nevnt er komponentsett, det betyr jo i prinsippet en midt og en høytone høytaler med delefilter), for å drive disse best mulig anbefaler jeg en kurrant 2kanals forsterker..

Syns du det blir snett med bass i bilen etter dette tar du på deg friske spanderbukser og kjøper deg en aktiv subkasse en plass!

Eventuelt kombinerer element+kasse+forsterker selv..

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen dextercf:) Alt virket plutselig litt enklere nå ;D

Og de pakkene dere har satt opp virker ikke dumme de! Både StageII og den pakken cossiemk1 satt opp (og focal pakken forsåvidt:P) men stageII følger med alt jeg trenger av kabler osv, så det er kanskje det enkleste for meg som ikke kan dette? og dette med kondensator eller ekstra batteri.. hva er tankene om dette?

På mitt "stramme" budsjett må jeg jo også spørre om dette med ekstra fortsterker til komponentene igjen. Er det en merkbar forbedring av lyden som er verdt å ta hensyn til i denne prisklassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen dextercf:) Alt virket plutselig litt enklere nå ;D

Baaare hyggelig!

og dette med kondensator eller ekstra batteri.. hva er tankene om dette?

Det trenger du ikke tenke på!

Merker du noe unormalt, så spør du her igjen.. Vil ikke anbefale at du i første omgang går å kaster bort pengene på det her!

Legg heller de pengene i gode produkter!

På mitt "stramme" budsjett må jeg jo også spørre om dette med ekstra fortsterker til komponentene igjen. Er det en merkbar forbedring av lyden som er verdt å ta hensyn til i denne prisklassen?

Prøv først uten, så kan du eventuelt ettermontere om du syns kanskje det blir litt lite trøkk ut av det..

Mest sansynlig vil du få såpass mye bedre lyd en hva du er vant med at du er mer en fornøyd med hva du har!

Og blir du bitt av basillen, så kan du hoppe over noen "steg" i pris sjiktet ved å banke til med en kollosal forsterker senere! :cheers:

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Høres ikke dumt ut det;)

Nei trøkk både tror og håper jeg det blir nok av(!), men tenkte mer på å få ebilen slags balanse med lydnivået på subben.. eller no!:P Har en kammerat som smalt inn dobble 12ere med en forsterker som yter 1600 watt på max effekt, og det dunket som bare det, men det var en klar mangel på mellomtone. Det er vel kanskje bare han som ikke har ordnet riktig lydbilde eller noe slikt som jeg forsåvidt også lurer på hvaordan gjøres! Hehe.. Det er kanskje bare vinkel på elementene og watt og hertz som må lekes med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal gå for den pakken, men nå spør jeg mest av nysjerrighetens skyld! Hva er forskjellen på en 3-kanals forsterker til subben, og en monoblokk? og Hva skal subben med å ha aux inngang? så jeg kan høre bassen til sangene mine uten noe annet?:P

Edit: Jeg tenker på et sett til med de 5,1/4" komponentene på hattehylla; noen kommentarer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal gå for den pakken, men nå spør jeg mest av nysjerrighetens skyld! Hva er forskjellen på en 3-kanals forsterker til subben, og en monoblokk? og Hva skal subben med å ha aux inngang? så jeg kan høre bassen til sangene mine uten noe annet?:P

Edit: Jeg tenker på et sett til med de 5,1/4" komponentene på hattehylla; noen kommentarer på det?

hmmm...hvis ikke jeg tar feil:P Så kan 3 kanals forsterkeren brukes til høytallere og suber slipper både ut høyfrekevens signal og lavfrekvens signal. Man vil få et stereosignal ut. Men dette kan du filtere bort via brokobling(er ikke helt sikker) altså få mono signal ut.

Monoblokk filtrer bort høyfrekvent..slik at bare lavfrekvent signalger går i mellom + at man vil bare få mono signal.

Hvis du tenker på cd spilleren sine/sin mono utgang...så ja. Da kan du styre subbenes forsterkning :).

Jeg ville helst brukt de i side dørene hvis det er plass :) Ellers blir det vel hattehylla :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm...hvis ikke jeg tar feil:P Så kan 3 kanals forsterkeren brukes til høytallere og suber slipper både ut høyfrekevens signal og lavfrekvens signal.

Jeg hadde tenkt å lage en liten edit på den nå nettop for jeg fant ut at de 2 andre kanalene var hovedsaklig ment til fronter! Jeg lurer dog på om det vil gi bedre kvalitet enn forsterkningen fra spillern? Vil fortsterken "booste" de 50 wattene fra spillern eller vi de ikke gi noe effekt? Evt. ikke vits å kjøpe så bra spiller hvis de får god lyd fra forsterken i subben? Ikke sikkert du vet det da, men er det vanlig å oppgi RMS eller max watt på spillere (ikke nødvendigvis generelt, men på den spilleren her: Bilstereo.no) For forsterkern har 2x50 RMS og 2x100 max!

Jeg ville helst brukt de i side dørene hvis det er plass :) Ellers blir det vel hattehylla :D

Jeg tenkte å sette inn et ekstra par, og siden det er en 3-dørs bil kan det bli lettere sagt enn gjort:P Men tror jeg dropper det uansett, for det gir vel ikke så mye annet enn muligheten til å fade lyden(?)

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har ett stramt budsjett begynn med en god spiller: alpine og pioneer er gode valg her. Eneste du bør tenke på når du velger disse er hvor mange funksjoner du trenger og hvor mange forsterekere du har planer om å kjøpe. De fleste i disse har 2 forsterker utganger og dette holder til de aller fleste.

Deretter bør du skaffe deg ett godt frontsett. Så stort som mulig, helst 6,5" om du har plass da dette gir en mye fyldigere og dypere bass. Focal,hertz,morel osv er gode alternativer her ;) alt fra 1300 i pris og oppover er bra.

Så bør du ha en forsterker til disse. en 2 eller 4 kanals forsterker. (kjøper du en 4 kanals har du til bak og hvis du tor du kommer til å kjøpe det senere)

Her er det mange bra alternativer, men du bør helst ha noe som er litt kvalitet. 1500kr og oppover så har du en bra forsterker.

Dekker ikke dette behovet ditt for bass er det bare å kline til å kjøpe deg en eller to subber + forsterker i tilleg ;)

I tilegg til alt dette kommer det kabler, sikringshollder, sikring osv. jo mer watt anlegget skal være på jo tjukkere strømkabel bør du ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider