Gå til innhold

rar lyd fra bakhjulet

aqua702

Anbefalte innlegg

hei.

i de siste dagene så har jeg merket en rar lyd fra bilen, høres ut som om det kommer fra bakhjulet på førersiden.

Når jeg trykker inn bremsen, så hører jeg en skrape lyd. Denne lyden kommer også når bilen bare triller såvidt fremover.

Denne lyden kommer og går, noen ganger så hører du det,og andre ganger så hører du det ikke .

Tok av hjulkapselet når jeg kom hjem, og kjente på felgen. Den var varm.

Tenkte så at det kanskje var bremsene som måtte byttes.

bare for morro skyld,så tok jeg av kapslene på de andre dekka også. Her var også felgene varme.

noen som vet hva som kan være feil ?

har en ford mondeo,2001 ambiente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

i de siste dagene så har jeg merket en rar lyd fra bilen, høres ut som om det kommer fra bakhjulet på førersiden.

Når jeg trykker inn bremsen, så hører jeg en skrape lyd. Denne lyden kommer også når bilen bare triller såvidt fremover.

Denne lyden kommer og går, noen ganger så hører du det,og andre ganger så hører du det ikke .

Tok av hjulkapselet når jeg kom hjem, og kjente på felgen. Den var varm.

Tenkte så at det kanskje var bremsene som måtte byttes.

bare for morro skyld,så tok jeg av kapslene på de andre dekka også. Her var også felgene varme.

noen som vet hva som kan være feil ?

har en ford mondeo,2001 ambiente

Er vel helt utslitte bremser, så slitt at det er jern mot jern. Er det skiver eller trommler bak? På skiver ser du med en gang om det er blidd riper i skivene, men på trommler må du ta av trommelen for å inspisere det!

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så sitter klossene fast i ankeret, eller så er de utslitt, eller så returnerer ikke håndbremsarmen på kalipperen.

Bruker å slipe av klossene litt der de ligger ann mot ankeret oppe og nede, og smøre med kobberpasta el. lignende.

Er det håndbremsarmen så må du enten skifte håndbremsvaier eller kalipper, vanligvis vaier.

Men først jekker du opp og kjenner om hjulet går tungt rundt

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Æ kjøpte klossa til min (uorginal) trur dem kosta ca 400kr, så det er levelig pris. MEN det er noen metallfjærer/splinter på klossen, for å unngå skramling... Dem fulgte ikke med på det uorginale settet, så det skramler i metall når jeg kjører i humper. Der er ikke farlig i det hele tatt, men JÆVLIG IRITERENDE! Så husk å be om dem også om du går for uorginalt!

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bemsekloss og skive byttet, men muligens et nytt problem.

Når jeg bremser,så må jeg trykke pedallen helt ned i gulvet( virker ikke som den tar), men hvis jeg tryker pedallen helt ned, slipper opp for å så trykke ned med engang igjen så er det mye mer effekt på bremsene( trenger nesten ikke å tråkke pedallen helt ned).

Henvendte meg til mekanikeren ang, dette med at pedallen må trykkes helt ned. Han sa at dette er helt vanlig på nye bremser, og at den vil bli mye bedre etter et par dager.

fortalte dette til en bekjent,og han mente dette var helt feil(fikset bilen i Drøbak, bor selv i Oslo). Han bekjente av meg mente at denne strekningen var lang nok for at bremsene skulle bli heltbra.

vel, så lite som jeg kan om bil. så skjønner jeg nå ingenting.

Hva sier folket her. hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vet ikke om jeg skal begi meg ut på diskusjon om rett eller galt...? MEN min var helt likens, blei gradvis bedre å bedre. Tok ca ei lita uke så var den helt gulle god. Jeg også fikk panikk, å tenkte på lufting av bremser osv. Men det blei bedre, å no er den helt god! Har hadd av flere gang, å det er likens hver gang. Må trykke pedalen helt i bunn før det er skikkelig effekt, men så kommer det seg :)

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider