Gå til innhold

diesel eller bensin?

Ranger emnet


Enmas

Anbefalte innlegg

heisann. Trenger litt hjelp til valg av drivstofftype.

 

Vurderer å kjøpe meg VW Caddy (+- 1998 mod)

 

Ser da at motoralternativene er 1,4 Bensin og 1,9 diesel.

 

Hvilke av de er mest gjerrig på drivstofforbruket? Trenger ikke noen sprek bil men en billigst mulig i drift.

 

Jeg liker best diesel motorer, men hvis den har mye høyere forbruk i forhold til bensinen velger jeg heller den. (drivstoffpris tatt i betrakning)

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en 01 1.9tdi rett etter nyttår.. Er lettkjørt og går på 0.6 på småkjøringa og er sprek nok i massevis med 90hk.

 

Eneste er årsavgifta som er ca 400kr dyrere enn bensin.

Dieselprisen og bensinprisen er jo nesten lik nå også men. Vil tro diesel'n bruker mindre.

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier mest mot diesel jeg også.

 

Men er det noen som har prøvd begge bilene og vet eksakt?

 

For min del blir det mest bykjøring.

 

Og mikkel, hvor mye måtte du gi for bilen din?

 

Ser det er stor prisforskjell på caddyene. Uavhengig av årsmodell. Er lav kilometerstand en fordel på caddyen? Eller er den slitesterk sånn sett?

 

Hva bør en se etter når en kjøper?

 

På forhånd takk.

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart ha valgt diesel (aller helst en 90HK TDI, men da må du grave dypere i pengesekken;)).

 

Du fikk en 1,6L bensinmotor på 75HK også. Den hadde jeg i bilen jeg hadde og den går en god del bedre enn den ufattelig treige 1,4L-motoren. Den bittelille motoren er ubrukelig til alt annet enn å flytte verktøyskapet sitt i rushtrafikk. Du ender opp med mye fullgasskjøring med påfølgende høyere forbruk. I tillegg har du problematikken med svake girkasser på 801-motorene (1,4 og 1,6), som man kan lese om i en håndfull tråder i Polo-kategorien (og delvis Golf 3) her.

 

Sugedieselen er ingen rakett den heller, men den har i det minste bunndrag og du greier fint å henge med i trafikken uten å piske den uten ende. Forbruket er hyggelig også. Jeg kjørte i fjor vinter en tur til Stavanger. På tur hjem igjen fyllte jeg diesel i Flekkefjord. Da var måleren fremdeles ikke under 1/4 tank. Det hadde jeg aldri i verden greid med bensin-Caddyen jeg hadde.

 

Det store temaet ang. Caddy er etter min mening rust. Svært få (om noen) har fått mer antirustbehandling enn den de hadde fra fabrikken. Ettersom mange har gått som firma-/budbiler (der sjåføren ikke er eieren) har mange dessverre fått meget stemoderlig behandling. Bilene ruster gjerne i skjøtene på kanalene og i sprutsonene bak hjulene (den tynne rustbeskyttelsen på kanalen løsner og rusta "blomstrer" på undersida av denne). Sjekk også innfestingene til bladfjærene. Spesielt de bakre, ettersom disse befinner seg i den verste sprutsonen. Se også etter om stroppefestene er dratt delvis opp av gulvet. Rett som det er er gulvet så svekket av rust at stroppefestene ikke kan betegnes som annet enn lassusikring:D.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seat inca er vel stort sett den samme bilen er det ikke? Er det noen fordel å velge den ovenfor VW?

 

Fant denne siden på wikipedia: SEAT Inca - Wikipedia, the free encyclopedia

 

Motoren er vel den samme i seat og VW? Men er det noen som kan bekrefte drivstoff forbruket i overnevnte artikkel? Jeg vet wikipedia bør taes med en klype salt, spesielt når det ikke er noen referanser.

 

Er det da verdt og legge litt ekstra kroner i en 1,9 TDI?

 

Rust finnes vel på (nesten)alle biler, men vil du påstå at det er et større problem på caddyen enn andre tilsvarende bilmerker (les. berlingo, partner, combo, transit connect osv)?

 

Takk for hjelpen så langt.

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust finnes vel på (nesten)alle biler, men vil du påstå at det er et større problem på caddyen enn andre tilsvarende bilmerker (les. berlingo, partner, combo, transit connect osv)?

 

Får du Transit Connect helt nede i denne prisklassen, da?

I så fall burde det vel være mulig å få tak i en Caddy av siste generasjon også - med traust, men pålitelig SDI-motor;). Dette er i alle fall en bedre bil enn 9KVF'en (mht. rust).

 

Av de bilene du har lista opp er vel Caddy/Inca noe av det bedre. Det er i alle fall genuint kurante biler. Og Seat-deler (som også kan brukes på Caddy og bestilles hos din lokale VW) fant jeg ut er latterlig billige. Betalte bl.a. under 200kr for ei Ibiza Cupra-leppe til å ha nederst på frontfangeren.

 

Selv om bilene er identiske teknisk og stort sett optisk også ville jeg personlig ha landa på en Caddy. Nitriste, svarte fangere (i ufattelig stygt design foran og med en nedre del som stort sett alltid henger og slenger), instrumentbelysning i grell orange (grønt på Caddy) og hallusinogent setetekk er gode nok argumenter for å gå for Caddy for mitt vedkommende. Det eneste som taler for Inca måtte være at de har svart dashbord (alle Caddyer har grått).

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår