Gå til innhold

Vibrering i nye felger/dekk

Ranger emnet

wunderbjarne

Anbefalte innlegg

Hei, har en MB 124 som jeg nettopp har kjøpt en felgpakke med nye sommerdekk fra eiker motorshop.

Kjøpte en pakke med E-klasse look 17" Felger 8.5" breie og med Nexen 3000 215/45 profil.

La på felgene i går og kjørte litt med dem, er det normalt at det små rister litt i rattet med så lav profil på dekka?

Kjenner man veldig ruglete asfalt som risting kanskje?

Så også at avbalanseringa var litt rar, var lagt på en remse med avbalansering lodd på den ene siden av felgen og ikke noe mer. dette er blitt gjort på alle felgene.

Kan dette ha noe med at det små rister litt?, eller er det normalt å gjøre slikt på billig felgpakker med billig dekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nede og fikk avbalansert dem på nytt i dag, men ble ikke bedre egentlig. hånda mi små rister hele tiden ved høye hastigheter fra 90 - 120km/t.

Kan det være en annen grunn til at det rister slik? kan slitte foringer ha noe å si? har nye bremser på nå, så dem er det ikke...rister heller ikke når jeg bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du riktig størrelse på nav på felgene i forhold til nav på bilen? Evt. hvis ikke, har du senterringer?

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigfelger og billigdekk.. Rister.. Jeg tenker urunde felger, evt urunde dekk. Evt begge deler... Dessverre er ikke nytt alltid synonymt med rundt i dekk/felgverdenen :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på et annet sett med hjul. Hvis det ikke rister da så er det ikke foringer, men hjula. Har du sett når de balanserer de? Høres mistenkelig ut som høydekast i enten dekk eller felger. Det er ikke mulig å balansere bort og da vil det riste rundt 100 også gi seg når du øker hastigheten litt

http://www.bilprodukter.no

- Nissan Skyline

- Nissan 200sx *solgt*

- Bmw E36 318is Coupè *solgt*

- Mitsubishi Lancer Evo III GSR *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjelden det er ubalanse i alle 4 hjula. Har kjørt Nexen selv i flere år og kjenner flere andre og det er ikke noe problem med de dekkene i lavprofil. Fikk du med senterringer til felgene? Slitte foringer? Dekkene skal egentlig ikke avbalanseres før du har kjørt 5-10 mil så dekket får festet seg på felgen, men det er det jo ingen som gjør. Dra tilbake og be de ta av dekket og bare kjøre felgen i avbal. maskinen. Og se på displayet selv. En felg bør ikke ha mer enn max 40 gram på innside og utside før dekk påmonteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har sentreringsringer så tror jeg også det kan være det. :)

Ja, som jeg skrev ovenfor kan det godt være problemet. Spesielt hvis han ikke har det og felgnavet er for stort.

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roadstone eller Nexen N3000 har jeg bare gode erfaringer med, tror ikke feilen ligger i dekket. Prøv som de anbefaler å kjør kun felgen uten dekk i ballanserings maskinen. Senterringer kan som også tidligere nevnt være problemet. 17" på den bilen skal bli stivt, men det skal ikke riste. Kan selvfølgelig også være noe med bilen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider