Gå til innhold

Sub og forsterker

Ranger emnet

thingbø

Anbefalte innlegg

Jeg har noen 6x9 Rockford Fosgate T1693C høytalere i bilen min, og kunne tenkt meg litt mer bass i bilen, og muligheten til å spille litt høyt. Jeg har ikke tenkt å bruke noe særlige mye penger, og ville helst brukt minst mulig plass også.

Jeg lurte på om det ville være nok å kjøpe en forsterker til høytalerne, eller om jeg bør kjøpe sub også... Hadde vært greitt viss noen deler noen erfaringer, eller kommmer med tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mer bass i bilen? tja om du bare vil ha bass så hadde jo beste alternativet vært å kjøpe en eller to ganske bra 10-12 sub og en forsterker til denne.

Eller så kan du gjøre sånn at selve lyden blir bedre å kjøpe deg ett godt frontsett og forsterker til den ;) skal love deg det blir bra bass av det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve å gi eit svar..

Kan begynne med å sei att en 6x9 er langt ifra en optimal høgtaler men siden du har det og har lyst å spele høgt, so foreslår eg att du kjøper en 4-kanals forsterker, som du kopler 6x9ene til og bro kopler en sub..

Du trenger ikkje sub men den hever lydbildet noke enormt!! treng jo ikkje kjøpr 15" du kan no klare deg lenge med ein 10" i en liten kasse

Som en skriver her på forumet:

"musikk uten bass, er som jenter uten pupper"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg tror ihvertfall jeg kjøper en forsterker i første omgang. Hvor kraftig må denne forsterkeren være? (low budget...) Så lurte jeg på om det er mulig å plassere forsterkeren under bagasjerommet sammen med reservehjulet...?

Jeg er veldig opptatt av plass i bilen så derfor lurte jeg på om det er mye pes å koble ut suben for å få mer plass dersom jeg skulle trenge det for en anledning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan montere forsterkeren hvor enn du vil så lenge den ikke blir festa i metallet eller i i kontakt med metall.

Å ta ut en sub for å få mer plass er null stress, er jo bare å plugge ut ledningene til den og så ta ut subben fra bagasjerommer det =P

Om du skal ha en billig sub forsterker så kan du feks kjøpe en soundmagus 1500watt som koster 1400kr på pcutstyr.no

Skal du ha noe enda billigere enn det her igjen så er det bare å finne beste og billigste jallamerke du finner og være fornøyd med det du får =P

Du kan jo altids kjøpe brukt å da ;) dette som gir mest for pengene i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer ja ;) du må passe på sånn at kjøleribbene får luft rundt seg, varmen stiger oppover fra disse og har du feks kjøleribben på toppen av forsterkern og monterer den opp ned, så vil bare varmen gå opp i forsterkern igjen.

Det aller beste er som regel å montere di så de ligger flat, men fungerer også å montere de sidelengs men da må du passe på at kjøleribbene står riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider