Gå til innhold

Teknisk motor problem

Ranger emnet


c-bremv

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Her om dagen da jeg var ute å kjørte med min 740, røyk drivreima mellom servoen og vifta(vannpumpa). Men når jeg starter bilen går heller ikke vifta rundt, noe som den skal når motoren går. Hvis jeg kjører koker vannet i radiatoren og temperaturen blir meget høy. Hva kan være feilen? Vet jeg må ha ny viftereim, men må jeg ha ny vannpumpe også?

 

Sitter vannpumpa på vifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her om dagen da jeg var ute å kjørte med min 740, røyk drivreima mellom servoen og vifta(vannpumpa). Men når jeg starter bilen går heller ikke vifta rundt, noe som den skal når motoren går. Hvis jeg kjører koker vannet i radiatoren og temperaturen blir meget høy. Hva kan være feilen? Vet jeg må ha ny viftereim, men må jeg ha ny vannpumpe også?

 

Sitter vannpumpa på vifta?

 

Vifta på vannpumpa går jo ikke rundt når det ikke er no reim der!

Så, det er nok bare å dra å kjøpe ny reim, så blir nok alt i orden igjen ska du se ; )

-GUD ER GOD-

 

-85` Volvo 740 GLE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det noe feil, det skal gå to reimer fra dynamo til vannpumpa, som blir drevet av reimhjulet på veiva. Og en til servo.

 

Nei, feil.

 

Servopumpa på 700 og 900-serien har kun spor for EN kilereim. (med unntak av de med B230A-motor, som har dynamo nede til høyre, og DEN har 2 stk reimer.

 

Reima som driver vannpumpa (og vifta) går fra Veiva, innom Servo-pumpa på høyre side (Sett ifra kjøre-retningen) av motoren, og innom rem-hjulet som ligger utenpå vannpumpa og driver både vannpumpe og vifte.

 

Ryker viftereima, mister du naturlig nok driften av vannpumpa, ergo blir vannet stående stille i motoren, og motoren går varm.

 

trådstarter kan håpe på at topp-pakningen har klart seg.. ellers blir det en god der mer jobb ;)

Og når viftereima som driver de nevnte komponentene skal byttes, må vifta skrus av (4 stk skruer/muttre som løsnes med 10mm fastnøkkel, trangt som faen).

 

Good luck.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, feil.

 

Servopumpa på 700 og 900-serien har kun spor for EN kilereim. (med unntak av de med B230A-motor, som har dynamo nede til høyre, og DEN har 2 stk reimer.

 

Reima som driver vannpumpa (og vifta) går fra Veiva, innom Servo-pumpa på høyre side (Sett ifra kjøre-retningen) av motoren, og innom rem-hjulet som ligger utenpå vannpumpa og driver både vannpumpe og vifte.

 

Ryker viftereima, mister du naturlig nok driften av vannpumpa, ergo blir vannet stående stille i motoren, og motoren går varm.

 

trådstarter kan håpe på at topp-pakningen har klart seg.. ellers blir det en god der mer jobb ;)

Og når viftereima som driver de nevnte komponentene skal byttes, må vifta skrus av (4 stk skruer/muttre som løsnes med 10mm fastnøkkel, trangt som faen).

 

Good luck.

 

Det var en noe rotet forklaring mener nå jeg, har aldri hatt servopumpe på venstre side av motoren motoren (sett forrfra) som du sier. Servopumpene står på venstre side av motoren i bilens kjørerettning, om du ikke rygger.

 

Og det går to reimer til vifta\vannpumpa fra vieva og innom dynamo, det er av den grunn at om en ryker er det fortsatt en der. Jeg har aldri sagt det er 2 spor i reimhjulet til servopumpa men en som blir drivi av det tredje sporet i reimhjulet på veiva:)

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..rart, for i begge mine biler, alle med el-innsprut riktig nok, sitter servo-pumpa på høyre side i kjøre-retningen.

 

Bare se her:

 

Dynamo'n ser du selv her..

 

Motor_ferdig_montert.jpg

 

Og servo kan du skimte bak rem-hjulet til veiva der..

 

800x600problem-reimhjulet.jpg

 

Og ettersom trådstarter ikke har kjøling lenger, så har han nok ikke dobble reimer i utgangspunktet som du har :) Sjeldent Begge reimene ryker samtidig ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det noen som skriver om ting dem ikke har greie på her. det er riktig sånn som falken' sier at reima til servo'n har 1 stk reim fra veiva og opp til pumpa og det går 2stk reimer fra veiva til dynamoen og vannpumpa/vifta

 

jammen du har jo en 240! ;) Der er det noe annet ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..rart, for i begge mine biler, alle med el-innsprut riktig nok, sitter servo-pumpa på høyre side i kjøre-retningen.

 

Bare se her:

 

Dynamo'n ser du selv her..

 

Motor_ferdig_montert.jpg

 

Og servo kan du skimte bak rem-hjulet til veiva der..

 

800x600problem-reimhjulet.jpg

 

Og ettersom trådstarter ikke har kjøling lenger, så har han nok ikke dobble reimer i utgangspunktet som du har :) Sjeldent Begge reimene ryker samtidig ;)

 

Du må huske... dynamo og vannpumpe er viktigere enn servo... Derfor så har volvo laga dette slik at det går to reimer fra reimhjulet om vannpumpe og dynamo.... uansett om dynamoen er på høyere eller venstre side... det er for og få dobbel sikkerhet for først og fremst at ikke motoren koker... og for at du får strøm... så ytterst på reimhjulet sitter det en egen reim som KUNN går til servo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår