Gå til innhold

Tenningsrekkefølge? ? ? ? ? hmm vah?

Ranger emnet


Kimolaptop

Anbefalte innlegg

Som mange her sikkert vet, så har jeg problemer med å få bilen min å gå på alle sylindre, den går ikke på sylinder nr.4, hvis jeg teller rett i hvertfall.

 

Hvordan skal jeg "telle sylindrene" på en 16V motor?. Når jeg står framfor bilen og teller fra venstre, så blir det 1 2 3 4 ? stemmer dette.

 

I dag skiftet jeg fordeler og rotor, men det ble ikke noe forskjell.

 

Tenningsrekkefølgen skal være 1342 ?.

 

Når jeg sammenligner systemet med en kompis sin opel ascona, så blir det på en måte helt motsatt på hans bil, der teller man fra høyre og til venstre, men rotoren står også motsatt.

 

Man skulle jo tro at min da er rett ?

 

Jeg ville bare ha dette avklart for å være helt sikker.

 

Setter pris på kjappe svar, da jeg holder på i skrivene stund.. ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme hvilken side du teller i fra, det er rekke følgen som er viktig. 1-3-4-2 er riktig ja.

 

teller du fra høyre mot venstre blir rekkefølgen1(4)-3(2)-4(1)-2(3), noe som også er riktig.

 

har du sjekka at det er krafig gnist på alle sylindre?

 

kommer det bensin? (skru ut 1 og 1 plugg), kjør på startern, da skal det komme bensinstøv opp av plugghullet.

 

Er temmelig sikker på at det enten er tenning eller bensin, meget sjelden det er noen så omfattede skader på en motor at den ikke går i det hele tatt på en sylinder

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at jeg ble litt usikker av det du skrev, jeg forstår ikke helt.

 

 

"teller du fra høyre mot venstre blir rekkefølgen1(4)-3(2)-4(1)-2(3), noe som også er riktig"

 

Vil det si at hvis motoren er ved øvre dødpunkt på sylinder nr. 1 (telt fra venstre) så skal rotoren i fordeleren begynne på pluggledninga som går til sylinder nr. 1 først?. Den kommer så til den som går til sylinder nr.3, så til nr. 4 og tilslutt nr. 2.

 

Jeg for ikke den rekkefølgen din til å stemme, og ja jeg er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffa! :)

 

Hvis jeg lar bilen stå å gå i noen minutter for så å ta ut plugg nr. 4. (den som den ikke går på), burde den da ikke være våt hvis det er tennings feil? Og tørr hvis det er bensinfeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at den ikke går på nr 4 forresten?

 

Jeg pleier å trekke ut en tennpluggkabel om gangen, da hører man fort om den går eller ikke... kan enten trekke den ut ved pluggen eller ved fordeleren.

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

 

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår