Gå til innhold

Effektbehov for russebilanlegg

Ranger emnet

Russ-08

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er med på en russebil der vi har kjøpt inn et ganske fett anlegg til nyverdi på ca 40000 (vi ønsker å bli hørt på treff, er ikke for å plage sovende stakkarer). Nå viser det seg at vi kanskje kan ha undervurdert hvor mye effekt vi trenger til dette anlegget. Siden bilen sannsynligvis kommer til å stå en del stille, er det sikkert lurt med et strømaggregat. Spørsmålet er da hvor stor effekt vi behøver å ha på dette aggregatet... Batteriet vi har på denne bilen er et standard gammelt batteri.

For mere specs på tingene:

http://www.crutchfield.com/S-pgaadGtQDQn/App/Product/Item/Main.aspx?i=500SWR1242

http://www.crutchfield.com/S-lL3PJIkJGrF/App/Product/Item/Main.aspx?i=500SPS69C3

http://www.ground-zero-audio.com/english/05_pw15xq.htm

http://www.focal-power.com/products/fp5500.htm

http://www.focal-power.com/products/fp1800.htm

<a href=anleggxr4.th.jpg' alt='anleggxr4.th.jpg'

Vi har ikke så veldig mye penger til disposisjon, så det hadde vært fint om vi fikk presentert muligheter i forskjellige økonomiske prisklasser :)

Setter veldig stor pris på om noen som kan dette ville tatt seg tid og gitt oss råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jeg ikke hvor mye det koster å kjøpe eller leie ett strømaggregat, men tror nok det beste alternativet her vil være å heller kjøpe ett bedre batteri.

Feks kinetik batteri eller no. gjerne 2 av samme merke, da vil dere kunne spille lengere med motoren skrudd av. Uansett lite tips, ikke spill på full guffe i mer enn 4 timer da vil dere nok ha ett lite startproblem når dere skal kjøre fra treffet (A)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK; da lurer jeg i så fall på hva slags batterier som er gunstige. Har ca 4000 kroner til det, og hvis det lønner seg med to batterier, så er det (selvfølgelig) 2000 pr stk. Noe gromt vi kan få for detta?

LCD-TV, hemmabio, mobiltelefoner, navigation, bilstereo

her får du to syke batterier for 1998 pr stk.

vet ikke hvor du bor, men det her er rett utenfor svinesund i sverige.

musikk uten bass er som jenter uten pupper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...Er russ selv og har koblet opp en helt ok anlegg. Kanskje det beste laget men det spiller. Vi bruker 3 * "12" Sony xplod og 4 6*9 to veis. Fikk det ganske billig så dreit i å mase etter 3 veis. Skal jo ikke være verdens beste anlegg i en russebil:P Men selvfølgelig er det noen som liker det, sånn som dere. Vi bruker en BM forsterker og sonyxplod. Funker ganske greit ved at vi har koblet paraellkoblet 2 forskjellige batterier til hverandre. Vet disse kan utlade seg pga forskjellig indremotstand. Men som sagt hvis dere skal spille full guffe i lengre tid så ville det nok lønt seg med et aggregat. Kjøp 2 batterier som er like...Husk at når du paraellkobler batterier kan børstene på dynamoen bli fort slitt hvis man ikke kjøper seg et laderele. Koster enn 200 kr tror jeg. Men det velger du selv. Vi valgte det ikke pga bilen skal ikke gå lenge.

Så hvis du skal spille lenge med det anlegget deres uten laderele og start på bilen. For at du ikke skal tømme startbatteriet ville jeg nok laget en hovedstrømbryter mellom disse 2 batteriene. Så ville jeg kanskje fått tak i et aggerat å koblet på eksterne batteriet når dere står stille. :)

Men 2 batterier burde dere uannsett ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...Er russ selv og har koblet opp en helt ok anlegg. Kanskje det beste laget men det spiller. Vi bruker 3 * "12" Sony xplod og 4 6*9 to veis. Fikk det ganske billig så dreit i å mase etter 3 veis. Skal jo ikke være verdens beste anlegg i en russebil:P Men selvfølgelig er det noen som liker det, sånn som dere. Vi bruker en BM forsterker og sonyxplod. Funker ganske greit ved at vi har koblet paraellkoblet 2 forskjellige batterier til hverandre. Vet disse kan utlade seg pga forskjellig indremotstand. Men som sagt hvis dere skal spille full guffe i lengre tid så ville det nok lønt seg med et aggregat. Kjøp 2 batterier som er like...Husk at når du paraellkobler batterier kan børstene på dynamoen bli fort slitt hvis man ikke kjøper seg et laderele. Koster enn 200 kr tror jeg. Men det velger du selv. Vi valgte det ikke pga bilen skal ikke gå lenge.

Så hvis du skal spille lenge med det anlegget deres uten laderele og start på bilen. For at du ikke skal tømme startbatteriet ville jeg nok laget en hovedstrømbryter mellom disse 2 batteriene. Så ville jeg kanskje fått tak i et aggerat å koblet på eksterne batteriet når dere står stille. :)

Men 2 batterier burde dere uannsett ha!

jeg har 3 sony xplod til salgs om dagen om dere vil ha det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 3 sony xplod til salgs om dagen om dere vil ha det?

Hehe vi har 3 sony xplod så tror vi ikke trenger 3 til:P....Men skal si at den nye modell til sony xplod 12"...unnskyld at jeg sier det..men de suger! De er ment for å stå i lukket i kasse og det står de i. Til å være 2 12" tommere så blir jeg nesten lei meg av hvor ræva bass de gir. Har sjekket at de får nok effekt osv...Så det leit. Anbefaler dere ikke å kjøpe de!. Har den på 1000watt fra sony som står i åpen kasse. Den spiller ganske bra :) Ihverfall til å være sony xplod!

Sony xplod = billig merke:P med grei kvalitet

Sorry for off topic!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sony explod er dei styggeste subbene jeg vet om, men fan så mine to spiller! 2x12 i ca 80L bassreflekskasse på en monoblock i 1ohm på 1200rms....snart blir det en monoblock på hver sub blir artigt å teste ut..dem jeg har er 2x4ohm 400rms og 1400peak. jaja..

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi har 3 sony xplod så tror vi ikke trenger 3 til:P....Men skal si at den nye modell til sony xplod 12"...unnskyld at jeg sier det..men de suger! De er ment for å stå i lukket i kasse og det står de i. Til å være 2 12" tommere så blir jeg nesten lei meg av hvor ræva bass de gir. Har sjekket at de får nok effekt osv...Så det leit. Anbefaler dere ikke å kjøpe de!. Har den på 1000watt fra sony som står i åpen kasse. Den spiller ganske bra :) Ihverfall til å være sony xplod!

Sony xplod = billig merke:P med grei kvalitet

Sorry for off topic!

enig, men mine har vært med i DB drag.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider