haddis Skrevet April 16, 2008 Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 Snuoperasjonen skyldes helt ny kunnskap. Biler med partikkelfilter slipper ut mer av den helseskadelige gassen NO2 enn biler uten. Dette viser forskning i regi av det britiske miljøverndepartementet. NO2 er blant stoffene som gir størst risiko for helseskader. Kilde; VG Nett - Bil og motor: Er så leeei av milijøet og politikere med dårlig selvtilit :rockets Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 16, 2008 Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 Det at diesel og særlig diesel med partikkelfilter ikke er noe bedre enn bensin ble jo sagt da de kom med forslagene sine for 2 års tid siden. Fantastisk at de klarer å snu på en fem-øring på denne måten! Det som forurenser minst totalt sett er en god, ny bensinmotor. Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet April 16, 2008 Rapporter Share Skrevet April 16, 2008 VG Nett - Bil og motor: Skal vi le eller grine? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daskekost Skrevet April 17, 2008 Rapporter Share Skrevet April 17, 2008 VG Nett - Bil og motor: Siter Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Avgiftene på drivstoffet er allerede sinnsykt høyt. Nå skal "trekløveret" skru avgiftskruven enda mere til. Galskap. En dieselbil slipper ut mye mindre co2 enn en bensinbil. Likevel er prisen på diesel høyere enn bensin. Argumentene som den sittende regjeringen kommer med holder ikke vann. Godt at det er valg neste høst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Forbrenning av en liter diesel slipper ut mer CO2 enn forbrenning av en liter bensin. Allikevel har diesel lavere avgift. Galskap. Hvis du tror FrP kan gjøre underverker med verdensmarkedsprisen på olje og diesel tror jeg du blir skuffet. Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Forbrenning av en liter diesel slipper ut mer CO2 enn forbrenning av en liter bensin. Allikevel har diesel lavere avgift. Galskap. Hvis du tror FrP kan gjøre underverker med verdensmarkedsprisen på olje og diesel tror jeg du blir skuffet. Det er riktig at prisen på drivstoffet blir bestemt på verdensmarkedet. Dette tjener den norske stat penger i bøtter og spann på. Til tross for dette går avgiftene på drivstoffet opp her på oljeberget skyhøyt opp. Staten tjener dobbelt opp, ved salg av olje og skyhøye avgifter. Når oljeprisen på verdensmarkedet er høy skulle avgiftene her hjemme gått ned tilsvarende. De avgiftene staten tar inn, co2 avgift på drivstoffet, moms, engangsavgift og årsavgift etc, blir ikke brukt til det formålet det skal. Avgiftene på drivstoffet skal etter formålet bli brukt på forskning av miljøvennlige drivstoffalternativer, forskning på tiltak som skal rense eksisterende drivstoffteknologi. Slik er det ikke. Årsavgiften på bilene skal gå til utbygging og vedlikehold av veinettet. Det er bare en brøkdel av avgiften som blir brukt til dette formålet. Resten går i det store sluket. Hadde staten med dette udugelige trekløveret i spissen ville gjort noe med miljøet hadde de satt ned engangsavgiften og årsavgiften på miljøvennlige biler. De hadde også kunnet sørge for at mijøvennelig drivstoff, E 85, biodiesel og naturgass hadde vært tilgjengelig på bensinstasjonene. Jeg tror nok at mange yrkesbilsjåfører er enig med meg at avgiften på diesel er sinnsykt høy. Bare se på debattforum i avisene og på avisartikler. Til slutt. En dieselbil slipper ikke ut co2. Det som kommer ut heter nox. Ergo er bensinbilen verstingen i såkalte skadelige utslipp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Årsavgiften på bilene skal gå til utbygging og vedlikehold av veinettet. Det er bare en brøkdel av avgiften som blir brukt til dette formålet. Resten går i det store sluket. Faktisk så er årsavgiften bare en brøkdel av de faktiske kostnadene av veiutbygging og drift i Norge. Vi har 3 millioner registrerte kjøretøyer. Regner vi en årsavgift på 2660kr per kjøretøy (husk tilhengere, motorsykler, mopeder og campingvogner kommer med her med lavere avgifter, og gamle dieselbiler med høyere årsavgift) så har vi 7,8milliarder inn fra årsavgiften. Veibudsjettet er i år på 14.8milliarder. Til slutt. En dieselbil slipper ikke ut co2. Det som kommer ut heter nox. Ergo er bensinbilen verstingen i såkalte skadelige utslipp. Det er feil. Det slippes ut mer co2 når en liter diesel forbrennes, enn når en liter bensin forbrennes (se nederst side 2). Nå er dieselmotorer mer effektive enn bensinmotorer, så en dieselbil kan, avhengig av motor, slippe ut mindre co2 per km, enn en tilsvarende bensibil. Men dieselen forurenser mer per liter, og dieselen bør derfor skattelegges mer av den grunn. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
magnul Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Til slutt. En dieselbil slipper ikke ut co2. Det som kommer ut heter nox. Ergo er bensinbilen verstingen i såkalte skadelige utslipp. Hvis BF noensinne skal lage en "Hall of shame" med dumme utsagn, stiller denne med et sterkt kandidatur. At staten setter opp dieselavgiften med 10øre/l er en fis i helvete. Det er en så latterlig liten økning at jeg ikke skjønner at de gidder en gang. Staten tjener, som du sier, også godt på at markedsprisen er høy, men ta det med ro; de pengene får du glede av en eller annen gang (om enn ikke som redusert drivstoffpris). Siter -07 Opel Astra stv -10 Citroën C1 -06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt) -95 Opel Omega Alkis edition (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OVS72 Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Gammelt nytt http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=310&MenuID=418&DocID=4428&Order=4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Faktisk så er årsavgiften bare en brøkdel av de faktiske kostnadene av veiutbygging og drift i Norge. Vi har 3 millioner registrerte kjøretøyer. Regner vi en årsavgift på 2660kr per kjøretøy (husk tilhengere, motorsykler, mopeder og campingvogner kommer med her med lavere avgifter, og gamle dieselbiler med høyere årsavgift) så har vi 7,8milliarder inn fra årsavgiften. Veibudsjettet er i år på 14.8milliarder. Det er feil. Det slippes ut mer co2 når en liter diesel forbrennes, enn når en liter bensin forbrennes (se nederst side 2). Nå er dieselmotorer mer effektive enn bensinmotorer, så en dieselbil kan, avhengig av motor, slippe ut mindre co2 per km, enn en tilsvarende bensibil. Men dieselen forurenser mer per liter, og dieselen bør derfor skattelegges mer av den grunn. Hvilken sum av den totale årsavgiften som går til utbygging og vedlikehold av veier kan en gå inn på f.eks. Statistisk Sentralbyrå for konkret å finne ut. Nå skal også årsavgiften på dieselbiler som har fabrikkmontert partikkelfilter gå opp til kr 3090,-. Trekløveret har funnet ut at det blir mere skadelig utslipp med partikkelfilter enn uten at dette er montert. Før hadde jeg en bensinbil på ca 104 hk med en vekt på 1300 kg. Nå har jeg en dieselbil på samme vekten med 82 hk. Bensinbilen brukte langt over en liter pr mil. Min nåværende bil bruker ca 0.5 liter pr mil. I tillegg er dieselbilen langt sprekere. Skulle nesten tro at dieselbilen forurenser langt mindre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Hvis BF noensinne skal lage en "Hall of shame" med dumme utsagn, stiller denne med et sterkt kandidatur. At staten setter opp dieselavgiften med 10øre/l er en fis i helvete. Det er en så latterlig liten økning at jeg ikke skjønner at de gidder en gang. Staten tjener, som du sier, også godt på at markedsprisen er høy, men ta det med ro; de pengene får du glede av en eller annen gang (om enn ikke som redusert drivstoffpris). Det er lov å ha egne meninger om saker og ting. Jeg skal ikke nedlate meg til å kommenter utsagnet ditt. Det for stå for din egen regning. Jeg kritiserer ikke noen mener noe annet enn meg. Norge er et fritt land. Vi kan begge sjekke opp med ekspertene på dette temaet om dieselbilen eller bensinbilen slipper ut mest co2. Ok? Tar jeg feil skal jeg legge meg i støvet. At staten nå setter opp prisene på drivstoffet fører til at produkter som du og jeg er avhengig av blir dyrere. Eksempel på dette er at maten blir dyrere, prisen på elektriske artikler går opp, prisen på klær går opp etc. Grunnen til dette er at de som frakter disse varene inn til butikkene bruker lastebiler som går på diesel. Siden avgiften på diesel går opp må transporttørene sette opp prisen på sine tjenester for ikke å gå i tap. Billetprisen på tog, busser og fly går også opp grunnet avgiftsøkningen. Nettopp av samme årsak som nevnt ovenfor. Kan sikker ramse opp flere, men jeg mener at jeg har fått fram mitt poeng. De pengene som staten tar inn av fortjeneste på salg av olje og avgifter blir satset i tvilsomme aksje og andre tvilsomme obligasjonsfon. Hvis det ender med tap blir det ikke noe igjen til både deg og meg. Det er mye bedre at trekløveret bruker en del av fortjenesten til å vedlikeholde eksisterende veier og bygger nye og sikkrere veier med midtskillere. Da går mindre menneskeliv tapt og dette blir på sikt mere samfunnsøkonomisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Hvilken sum av den totale årsavgiften som går til utbygging og vedlikehold av veier kan en gå inn på f.eks. Statistisk Sentralbyrå for konkret å finne ut. Kanskje Hr. Power kunne være så vennlig å finne og linke til dette? Ville jo være grusomt om han skulle syte og klage på noe som ikke helt stemte... Før hadde jeg en bensinbil på ca 104 hk med en vekt på 1300 kg. Nå har jeg en dieselbil på samme vekten med 82 hk. Bensinbilen brukte langt over en liter pr mil. Min nåværende bil bruker ca 0.5 liter pr mil. I tillegg er dieselbilen langt sprekere. Skulle nesten tro at dieselbilen forurenser langt mindre. Hvilken del av per liter er det du ikke skjønner? Du bruker under halvparten så mye drivstoff, og betaler derfor halvparten så mye avgifter som på en tilsvarende bensinmotor. Så viste det seg at du forurenser mer enn halvparten, og vips går avgiften opp. Vanskelig? Vi kan begge sjekke opp med ekspertene på dette temaet om dieselbilen eller bensinbilen slipper ut mest co2. Ok? Tar jeg feil skal jeg legge meg i støvet. Hvis du leser linken jeg la ut, så vil du se at EPA (som i og for seg er eksperter på dette i bilvennlige USA) er ganske entydig på hvilket drivstoff som resulterer i mest CO2. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juni 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 9, 2008 Kanskje Hr. Power kunne være så vennlig å finne og linke til dette? Ville jo være grusomt om han skulle syte og klage på noe som ikke helt stemte... Hvilken del av per liter er det du ikke skjønner? Du bruker under halvparten så mye drivstoff, og betaler derfor halvparten så mye avgifter som på en tilsvarende bensinmotor. Så viste det seg at du forurenser mer enn halvparten, og vips går avgiften opp. Vanskelig? Hvis du leser linken jeg la ut, så vil du se at EPA (som i og for seg er eksperter på dette i bilvennlige USA) er ganske entydig på hvilket drivstoff som resulterer i mest CO2. Det jeg prøvde å få fram var at når bensinbilen jeg hadde brukte dobbelt så mye drivstoff per mil, må jo utslippet øke tilsvarende. Det er jo litt rart at dieselbilene blir ruset opp på full gass ved en avgasskontroll på EU kontrollen for at det i det hele tatt skal bli utslipp som kan registreres. Det er dette jeg ikke helt får til å stemme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet Juni 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 10, 2008 Det jeg prøvde å få fram var at når bensinbilen jeg hadde brukte dobbelt så mye drivstoff per mil, må jo utslippet øke tilsvarende. Som i bunn og grunn ikke taler for at diesel skal være billigere per liter... Det er jo litt rart at dieselbilene blir ruset opp på full gass ved en avgasskontroll på EU kontrollen for at det i det hele tatt skal bli utslipp som kan registreres. Det er dette jeg ikke helt får til å stemme. Det er to alternativer: Du har rett, verdens fremste eksperter tar feil, og opasitetstesten på EU er en god indikasjon på CO2 utslipp fra en bil. Du tar feil. Jeg er kanskje blitt litt revet med i det der miljøhysteriet, men jeg er tilbøyelig til å holde med det siste alternativet. Og jeg savner fremdeles en kilde for dine påstander om hva årsavgiften brukes og ikke brukes til. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.