Gå til innhold

Dieselavgiften skal opp

Ranger emnet


haddis

Anbefalte innlegg

Som i bunn og grunn ikke taler for at diesel skal være billigere per liter...

 

 

 

Det er to alternativer:

  1. Du har rett, verdens fremste eksperter tar feil, og opasitetstesten på EU er en god indikasjon på CO2 utslipp fra en bil.
  2. Du tar feil.

Jeg er kanskje blitt litt revet med i det der miljøhysteriet, men jeg er tilbøyelig til å holde med det siste alternativet.

 

 

Og jeg savner fremdeles en kilde for dine påstander om hva årsavgiften brukes og ikke brukes til.

 

Som i bunn og grunn ikke taler for at diesel skal være billigere per liter...

 

Slik jeg har forstått det var ikke argumentet til trekløveret at dieselavgiften ikke økte på grunn av miljøhensyn. Økt etterspørsel etter diesel var argumentet. Ikke av miljøhensyn.

 

Det er to alternativer:

  1. Du har rett, verdens fremste eksperter tar feil, og opasitetstesten på EU er en god indikasjon på CO2 utslipp fra en bil.
  2. Du tar feil.

Jeg er kanskje blitt litt revet med i det der miljøhysteriet, men jeg er tilbøyelig til å holde med det siste alternativet.

 

Jeg våger ingen påstand men jeg tror at ekspertene tar feil. Jeg har ved selvsyn sett hvordan de ruser dieselbilene på PKK for at det skal registreres utslipp. Jeg har også sett at resultatet har vært positivt i forhold til mine argumenter. Selvsakt har det også være tilfeller hvor dieselbiler har blitt strøkt på avgasstesten. Da på grunn av feil i motorene. Poenget mitt er da at når en dieselmotor fungerer som den skal og rett stilt vil utslippet være mikroskopisk.

 

Og jeg savner fremdeles en kilde for dine påstander om hva årsavgiften brukes og ikke brukes til.

 

Du skal få statiskk på dette.

 

Jeg er i alle fall ikke revet med av miljøhysteriet. Det finnes eksperter som har uttalt at de klimaendringene som vi har vært vitne til ikke er menneskeskapt. Man skal ikke stole for blindt på FN`s klimapanel. Heller ikke på de som har skapt seg store formuer på å fronte klimahysteriet. Tenker på han som vant årets Nobels Fredspris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er lov å ha egne meninger om saker og ting. Jeg skal ikke nedlate meg til å kommenter utsagnet ditt. Det for stå for din egen regning. Jeg kritiserer ikke noen mener noe annet enn meg. Norge er et fritt land.

 

Vi kan begge sjekke opp med ekspertene på dette temaet om dieselbilen eller bensinbilen slipper ut mest co2. Ok? Tar jeg feil skal jeg legge meg i støvet.

 

At staten nå setter opp prisene på drivstoffet fører til at produkter som du og jeg er avhengig av blir dyrere. Eksempel på dette er at maten blir dyrere, prisen på elektriske artikler går opp, prisen på klær går opp etc. Grunnen til dette er at de som frakter disse varene inn til butikkene bruker lastebiler som går på diesel. Siden avgiften på diesel går opp må transporttørene sette opp prisen på sine tjenester for ikke å gå i tap.

 

Billetprisen på tog, busser og fly går også opp grunnet avgiftsøkningen. Nettopp av samme årsak som nevnt ovenfor. Kan sikker ramse opp flere, men jeg mener at jeg har fått fram mitt poeng.

 

De pengene som staten tar inn av fortjeneste på salg av olje og avgifter blir satset i tvilsomme aksje og andre tvilsomme obligasjonsfon. Hvis det ender med tap blir det ikke noe igjen til både deg og meg.

 

 

Det er greit å ha egne meninger, men når de er feil er det fritt frem for å påpeke det.

Kom tilbake og fortell oss hva du fant ut når du har undersøkt hva som slipper ut mest CO2 pr liter forbrent drivstoff av bensin og diesel.

 

Har du lyst til å gjøre et grovt overslag for oss hvor mye en 10øres avgiftsøkning på diesel utgjør for en gjennomsnittlig "lørdagshandlevogn"?

 

Hva hvis avkastningen av oljepengene blir positiv når de plasseres i "tvilsomme fond"? Da må det jo være langt bedre å ha dem der enn å gi pengene i redusert drivstoffavgift?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo litt rart at dieselbilene blir ruset opp på full gass ved en avgasskontroll på EU kontrollen for at det i det hele tatt skal bli utslipp som kan registreres. Det er dette jeg ikke helt får til å stemme.

 

Hvis du setter deg inn i hvilke utslipp som måles, så kanskje du forstår noe.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i bunn og grunn ikke taler for at diesel skal være billigere per liter...

 

 

 

Det er to alternativer:

  1. Du har rett, verdens fremste eksperter tar feil, og opasitetstesten på EU er en god indikasjon på CO2 utslipp fra en bil.
  2. Du tar feil.

Jeg er kanskje blitt litt revet med i det der miljøhysteriet, men jeg er tilbøyelig til å holde med det siste alternativet.

 

 

Og jeg savner fremdeles en kilde for dine påstander om hva årsavgiften brukes og ikke brukes til.

 

Her har jeg noen linker som kan være med på å belyse mitt synspunkt:

 

http://www.nettavisen.no/okonomi/privat/article988777.ece

http://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%D8I%20rapporter/2008/957-2008/T%D8I-rapport-957-2008-Internett.pdf

http://debatt.aftenposten.no/item.php?GroupID=55&ThreadID=198579

http://agderavisen.com/article.php?story=20071217122355277

http://pub.tv2.no/dyn-nettavisen/printversion/article.jsp?id=1546496

http://bergen.origo.no/-/bulletin/show/40347_kan-vi-like-godt-slutte-aa-jobbe

 

Se på disse lenkene. Interssant lesning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ha egne meninger, men når de er feil er det fritt frem for å påpeke det.

Kom tilbake og fortell oss hva du fant ut når du har undersøkt hva som slipper ut mest CO2 pr liter forbrent drivstoff av bensin og diesel.

 

Har du lyst til å gjøre et grovt overslag for oss hvor mye en 10øres avgiftsøkning på diesel utgjør for en gjennomsnittlig "lørdagshandlevogn"?

 

Hva hvis avkastningen av oljepengene blir positiv når de plasseres i "tvilsomme fond"? Da må det jo være langt bedre å ha dem der enn å gi pengene i redusert drivstoffavgift?

 

Jeg argumenterer ikke for min egen del. Se på hva yrkesbilsjåfører sier om den økte drivstoffavgiften i f.eks. VG den siste tiden. De har ikke mye positivt å si om dette.

 

Tenker også på småbarnsfamilier og enslige forsørgere som har dårlig økonomi bor slikt til at ikke kollektiv transportmidler ikke kan brukes. Bil er eneste transportmiddel. Hva med disse?

 

Hvis oljepengene blir plassert i tvilsomme fond og disse går med skyhøye tap, mister vi disse pengene.

 

Det jeg mener er at vi kan bruke avkastningen av oljepengene til reduserte drivstoffavgifter, veiutbygging og vedlikehold av veiene, reduserte helsekøer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke med Maskin Agentur med det første. Så kan vi ta opp tråden.

 

Du kan se på side 43 i dette dokumentet, så slipper du å mase på maskinagentur:

http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1069341206759&ssbinary=true

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg argumenterer ikke for min egen del. Se på hva yrkesbilsjåfører sier om den økte drivstoffavgiften i f.eks. VG den siste tiden. De har ikke mye positivt å si om dette.

 

Hvis oljepengene blir plassert i tvilsomme fond og disse går med skyhøye tap, mister vi disse pengene.

 

Det jeg mener er at vi kan bruke avkastningen av oljepengene til reduserte drivstoffavgifter, veiutbygging og vedlikehold av veiene, reduserte helsekøer etc.

 

Da kan du jo be yrkessjåførene som du argumenterer for komme med overslaget. Yrkessjåfører har forøvrig sjelden noe positivt å si om noe som helst.

Dessuten er det et klart skille mellom økte drivstoffpriser og økte drivstoffavgifter.

Det virker ikke som at du øyner muligheten for at oljepengene kan gå med høy avkastning (noe de stort sett har gjort). Hvis man blåser av de pengene på å sponse bilkjøring, er de tapt. Lar man dem gi avkastning i mange år, kan man bruke dem til nyttige ting.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, moms og skatt er dyrt, men så er det å drive velferdssamfunnet. Og hvis du tjener over landsgjennomsnitt, så er du muligens tjent med å redusere skattene.

 

Har dessverre ikke ork til å lese mer enn sammendraget her, men jeg betviler engang at du har gjort det. For ifølge sammendraget så handler denne artikkelen om den mest lønnsomme måten å vedlikeholde veinettet på.

 

Ok, en sint men akk så feilinformert forumbruker er neppe noen kilde. Særlig når han presterer å regne verksted og PKK som statlige avgifter...

 

 

Ja, det er dyrt å eie bil. Knapt noen i Norge har råd til dette. Det er derfor vi bare har 2 millioner registrerte personbiler...

 

Her har jeg noen linker som kan være med på å belyse mitt synspunkt:

Ingen av linkene her sier noe om hva årsavgiften brukes på.

- Rust never sleeps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, moms og skatt er dyrt, men så er det å drive velferdssamfunnet. Og hvis du tjener over landsgjennomsnitt, så er du muligens tjent med å redusere skattene.

 

 

Har dessverre ikke ork til å lese mer enn sammendraget her, men jeg betviler engang at du har gjort det. For ifølge sammendraget så handler denne artikkelen om den mest lønnsomme måten å vedlikeholde veinettet på.

 

 

Ok, en sint men akk så feilinformert forumbruker er neppe noen kilde. Særlig når han presterer å regne verksted og PKK som statlige avgifter...

 

Ja, det er dyrt å eie bil. Knapt noen i Norge har råd til dette. Det er derfor vi bare har 2 millioner registrerte personbiler...

 

 

Ingen av linkene her sier noe om hva årsavgiften brukes på.

 

En sikker kilde er forslag på statsbudsjett og revidert statsbudsjett. Der er det en sikker kilde. Har ikke noen link til dette.

 

Har du noen kilde som kan bevise ditt standpunkt om at så og så mye av bilrelaterte avgifter går til veiutbygging og vedlikehold av veinettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tenker på diverse debattinnlegg i nettutgavene av diverse aviser og avisreportasjer de siste ukene har vært full av folk som er svært misfornøyde med dagens avgifter på drivstoffet til bilene. Det er ikke bare yrkessjåfører som uttaler seg negativt. Vanlige lønnsmottakere uttaler seg negativt. Mange er enige med mitt synspunkt.

 

En annen ting har vært opprettelsen av diverse grupper på facebook der den sykhøye avgiftspolitikken på drivstoffet har vært temaet. Både i Tabloid på TV2 og Redaksjon 1 på NRK 1 har en initiativtaker til en facebookgruppe stått fram. Innen disse to programmene har vært avsluttet har antallet medlemmer på denne gruppen passert 100 000 medlemmer. I følge nyheter på radioen har medlemsantallet vært stigende. Dette sier jo også sitt.

 

Jeg er ennå ikke medlem i noen av disse facebookgruppene. Men jeg vurderer det sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne linken viser bare hva som skal til for at en dieselbil skal stryke på avgasstesten på PKK. Den forteller ikke noe om hva som forurenser verst av en dieselbil eller en bensinbil. Vil tro at en dieselbil med common rail motor forurenser svært lite. Tenker da på en D4D motor som står i f.eks. Toyota Avensis.

 

Det kommer nye motorer som på lastebilene (Euro 4 klasse) og det kommer nye dieselmotorer på personbiler (Euro T klasse). Den nye lastebilmotorern forurenser mindre enn en ny bensinbil. Takket være ny filtreringsteknologi på avgassiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en tenker på diverse debattinnlegg i nettutgavene av diverse aviser og avisreportasjer de siste ukene har vært full av folk som er svært misfornøyde med dagens avgifter på drivstoffet til bilene. Det er ikke bare yrkessjåfører som uttaler seg negativt. Vanlige lønnsmottakere uttaler seg negativt. Mange er enige med mitt synspunkt.

 

En annen ting har vært opprettelsen av diverse grupper på facebook der den sykhøye avgiftspolitikken på drivstoffet har vært temaet. Både i Tabloid på TV2 og Redaksjon 1 på NRK 1 har en initiativtaker til en facebookgruppe stått fram. Innen disse to programmene har vært avsluttet har antallet medlemmer på denne gruppen passert 100 000 medlemmer. I følge nyheter på radioen har medlemsantallet vært stigende. Dette sier jo også sitt.

 

Jeg er ennå ikke medlem i noen av disse facebookgruppene. Men jeg vurderer det sterkt.

 

Det er fordi avisenes debattsider oversvømmes av FrPere, og de er som kjent notoriske sytere.

Hvis det er 100000 medlemmer i en facebook-gruppe, er det fortsatt drøyt 4.5mill som ikke er medlemmer. De gir enten beng i avgiftene, eller er intelligente nok til at skjønne at en medlemsskap i en facebookgruppe ikke endrer noe som helst.

Forøvrig er det jo slik at flesteparten av avis- og facebooksyterne ikke har snøring på forskjellen mellom økning i drivstoffpris og økning i drivstoffavgift. Visste du at regjeringen Stoltenberg i 2001 satt NED bensinavgiften med 0.82kr+mva? Det er mer enn det de har satt opp med de siste årene, så det er ikke så mye å syte over.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne linken viser bare hva som skal til for at en dieselbil skal stryke på avgasstesten på PKK. Den forteller ikke noe om hva som forurenser verst av en dieselbil eller en bensinbil. Vil tro at en dieselbil med common rail motor forurenser svært lite. Tenker da på en D4D motor som står i f.eks. Toyota Avensis.

 

 

Har du glemt hva det var snakk om?

 

Det er jo litt rart at dieselbilene blir ruset opp på full gass ved en avgasskontroll på EU kontrollen for at det i det hele tatt skal bli utslipp som kan registreres. Det er dette jeg ikke helt får til å stemme.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår