Gå til innhold

Trenger tips og hjelp med bilstereo oppsett

Ranger emnet

enting

Anbefalte innlegg

Har lest enn del om diverse ting angående bilstereo i det siste. Jeg har fåreløpig en Ford Fiesta på gang, og det første jeg skal skaffe meg til den er et stereo som duger.

Har satt i sammen noen deler og håper på tilbakemelding om hvordan det går i sammen. Jeg følte også at det ble litt dyrt, så viss det er ting jeg kan bytte ut med noe billigere, så hadde det også vert veldig fint. Jeg har forøvrig lyst å ha to høyttalere fremme i hver sin dør, og en subwoofer bak. (Har tenkt å lage hull i "hylla" bak baksetene, med bakvinduet. Er dette en dårlig idé, venligst si ifra, og evt. kom med bedre forslag.)

Dette er det jeg har satt sammen:

Subwoofer: Rockford Fosgate Punch P3D212 1795,-

SUBWOOFERE - 12 tommer - Rockford Fosgate Punch P3D212 - Bilradiospesialisten

CD-spiller: Pioneer DEH-4000UB 1490,-

SPILLERE - CD-spillere - Pioneer DEH-4000UB - Bilradiospesialisten

Dørhøyttalere: Infinity Kappa® 52.7i 1395,-

HØYTTALERE - 13 cm - Infinity Kappa® 52.7i - Bilradiospesialisten

Forsterker: Rockford Fosgate Punch P400-4 3295,- (denne ble fælt dyr)

FORSTERKERE - 4-kanals forsterkere - Rockford Fosgate Punch P400-4 - Bilradiospesialisten

Må også nevne at jeg har ikke noe spesiell peiling på bilstereo, så jeg håper jeg ikke får stygge kommentarer viss jeg har satt sammen noe helt tåpelig :)

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest enn del om diverse ting angående bilstereo i det siste. Jeg har fåreløpig en Ford Fiesta på gang, og det første jeg skal skaffe meg til den er et stereo som duger.

Har satt i sammen noen deler og håper på tilbakemelding om hvordan det går i sammen. Jeg følte også at det ble litt dyrt, så viss det er ting jeg kan bytte ut med noe billigere, så hadde det også vert veldig fint. Jeg har forøvrig lyst å ha to høyttalere fremme i hver sin dør, og en subwoofer bak. (Har tenkt å lage hull i "hylla" bak baksetene, med bakvinduet. Er dette en dårlig idé, venligst si ifra, og evt. kom med bedre forslag.)

Dette er det jeg har satt sammen:

Subwoofer: Rockford Fosgate Punch P3D212 1795,-

SUBWOOFERE - 12 tommer - Rockford Fosgate Punch P3D212 - Bilradiospesialisten

CD-spiller: Pioneer DEH-4000UB 1490,-

SPILLERE - CD-spillere - Pioneer DEH-4000UB - Bilradiospesialisten

Dørhøyttalere: Infinity Kappa® 52.7i 1395,-

HØYTTALERE - 13 cm - Infinity Kappa® 52.7i - Bilradiospesialisten

Forsterker: Rockford Fosgate Punch P400-4 3295,- (denne ble fælt dyr)

FORSTERKERE - 4-kanals forsterkere - Rockford Fosgate Punch P400-4 - Bilradiospesialisten

Må også nevne at jeg har ikke noe spesiell peiling på bilstereo, så jeg håper jeg ikke får stygge kommentarer viss jeg har satt sammen noe helt tåpelig :)

Tusen takk for svar!

Heisann^^ Njaa nå skal vi se her :) Som sagt subben spiller god bass. Men siden du ikke vil ha det så dyrt men kvalitet lyd. Så gir jeg det et forslag på hva du kan gjøre for å minke prisen litt :)

Subben er et fint valg :) Rockford er god kvalitet men er også en av de dyreste på markedet. For du betaler ikke bare for bassen med også for navnet :) Men fra min side jeg liker rockford ^^.

Du burde kanskje bytte ut cd spilleren med

Bilstereo.no 1990kr hvis du ikke vil legger på 500 kr til som er en litt bedre cd spiller:)

Bilstereo.no

Dørhøytaller! Kjøp deg komponentsett..best kvalitet lyd^^

Bilstereo.no

Forsterker..kanskje litt drøyeste lag for en slik forsterker...men ditt valg..Jeg ville først testet høytallerene bare på cd spilleren først. Tror ikke du trenger forsterker til dem....Kjøp deg heller bare en monoblokk forsterker :)

FORSTERKERE - Mono forsterkere - JBL GTO3501 - Bilradiospesialisten 2195...Kanskje ikke den beste monoblokken...men du trenger ikke mer enn den for å få et greit/bra bass i bilen :D Men hvis du vil dra subben fult ut...så må du nok opp fra 3k ++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten å sette bassrefleksrør i hattehylla hjelper^^:)

den er jeg enig i,hjelper i min bil vertfall og kjenner trykket kommer opp:P

79 Opel Kadett C 79mod 2.2

79 Oldsmobile delta 88

01 Omega b2 bruksbil

77 Opel Kadett C 77mod Caravan *solgt*

79 Opel Kadett C 79mod 1.2n *solgt* Opel kadett C 78mod r.i.p Kadetteinart@yahoo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg føler kanske jeg ga litt feil inntrykk nå, for jeg vil egentli ha det så billig som mulig. Uten at det ska høres ut som noe jeg var på clas ohlson og kjøpte.

Er et par ting jeg lurer på nå. Du sier at jeg betaler mye for merket viss jeg kjøper Rockford subben. Hvilken sub burde jeg heller kjøpe da, som høres ganske grei ut?

Og jeg trenger heller ikke noe avansert cd-spiller vil jeg tro, bare det blir grei lyd, og det virket praktisk ut å ha USB utgang framme, som det er på den jeg linket til. Så jeg lurer bare på hva som er bedre med den du linket til? :)

Dette med komponentsett, hva vil det egentli si? Hva er forskjellen på å kjøpe det, enn å bare kjøpe et par dørhøyttalere?

Det jeg tenkte med forsterkeren, var at jeg koblet alle tre høyttalerene til den. Så derfor tenkte jeg at eg burde kjøpe en 4-kanals. Så da hvis jeg kjøper en mono forsterker, kobler jeg subben til den, og forsterkeren til cd-spilleren?

Dette med bassrefleksrør i hatthylla, jeg er ikke helt sikker på hva det betyr. Du kunne ikke forklart det litt nærmere?

Edit: En ting til, det ser ikke litt merkelig ut å ha bare ett bass-element i hatthylla? Jeg forbinder den til å ha to 6x9" høyttalere i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Jeg føler kanske jeg ga litt feil inntrykk nå, for jeg vil egentli ha det så billig som mulig. Uten at det ska høres ut som noe jeg var på clas ohlson og kjøpte.

Er et par ting jeg lurer på nå. Du sier at jeg betaler mye for merket viss jeg kjøper Rockford subben. Hvilken sub burde jeg heller kjøpe da, som høres ganske grei ut?

Og jeg trenger heller ikke noe avansert cd-spiller vil jeg tro, bare det blir grei lyd, og det virket praktisk ut å ha USB utgang framme, som det er på den jeg linket til. Så jeg lurer bare på hva som er bedre med den du linket til? :)

Dette med komponentsett, hva vil det egentli si? Hva er forskjellen på å kjøpe det, enn å bare kjøpe et par dørhøyttalere?

Det jeg tenkte med forsterkeren, var at jeg koblet alle tre høyttalerene til den. Så derfor tenkte jeg at eg burde kjøpe en 4-kanals. Så da hvis jeg kjøper en mono forsterker, kobler jeg subben til den, og forsterkeren til cd-spilleren?

Dette med bassrefleksrør i hatthylla, jeg er ikke helt sikker på hva det betyr. Du kunne ikke forklart det litt nærmere?

Edit: En ting til, det ser ikke litt merkelig ut å ha bare ett bass-element i hatthylla? Jeg forbinder den til å ha to 6x9" høyttalere i.

Jeg er på jobb nå så skal sjekke for deg når jeg kommer hjem om subben.

Den cd spilleren som jeg anbefalte er en smule bedre på å filtrere bort støyforholdet og har litt mere finere funksjoner enn den du valgte...Men er du bare etter grei lyd så er den cd spilleren du valgte god nok den :)

Komponentsett får du med diskant(høyfrekvente signaler)Altså bass, mellomtone og Diskant ^^ Bedre kvalitet lyd enn bare 2 frontsett. Diskantene er løse så du må finne en løsning på hvor du vil ha de hvis det ikke er diskant løsninger på bilen :).

Fra min side vil jeg ikke tro du trenger en forsterker til disse høytallerne. Tror cd spilleren klarer å dra de bra nok :). Så isteden for forsterker så tar du heller bedre cd spiller for å få cleanere lyd :). Men det velger du selv. Du får grei nok lyd^^ Det funker :)

Det stemmer ;)

har du tenkt å sette subben i hattehylla?:S Var det det du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er fra rogaland? Hvor i rogaland? Bernhards i haugesund har jo en del bra, og kan sikkert lage et bra tilbud på komplett oppsett til deg :) Bernhards Billyd og Satellitt TV AS - Forsiden

Ellers kan det være lurt å lete litt på bruktmarkedet, når du skal ha budskjett-stereo.

Ville ikke satt sub i hattehylla, men lagt kasse i bagasjerommet.

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men har lest at dette med bassrefelksrør i hattehylla ikke er så bra, at det er bedre å bare lage "høyttalerhull" og la lufta komme gjennom der. Takk for all hjelpen sivelo, jeg setter virkelig pris på det :)

Men er det plass til kasse i bagasjerommet til en Fiesta da? Det er vel veldig lite? Jeg vet ikke hva årsmodell bilen er, hvis det er forskjell på størrelsen.

Er det smått med plass, funker det med et par 6x9" i hattehyllen istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men har lest at dette med bassrefelksrør i hattehylla ikke er så bra, at det er bedre å bare lage "høyttalerhull" og la lufta komme gjennom der. Takk for all hjelpen sivelo, jeg setter virkelig pris på det :)

Men er det plass til kasse i bagasjerommet til en Fiesta da? Det er vel veldig lite? Jeg vet ikke hva årsmodell bilen er, hvis det er forskjell på størrelsen.

Er det smått med plass, funker det med et par 6x9" i hattehyllen istedet?

Du lager høytallerhull så setter du på bassrefleksrør i hullene..Gjerne lag 2 hull...du vil ikke få spesiell effekt med bare hull..rørene gjør at de først komprermerer luften/lydbølgene så slipper de ut komprimeringen. :) Litt uklar forklaringen..men sånn ca i den duren:P

En fiesta ja:p Da tror jeg det blir litt ille å sette en Rockford 12 tommer p3 baki der hvis det er plass:P Sats heller på 1 10 tommer da:) Du vil få bra nok bass da..siden bilen er ganske liten og kompakt ^^..

aah hvis du skal ha 6*9 baki bilen så ja da trenger du forsterker tenker jeg :)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men ingenting er sikkert altså :P

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal ha nå. Tror det kommer til å bli cd-spiller, 2 dørhøyttalerer framme (kompaktsett), to 6x9" høyttalere bak i hattehyllen, og en forsterker. Hvis 6x9" fynker som basshøyttalerne.

Men hva slags forsterker duger til dette? Har du noen forslag så bare kom med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting er sikkert, å det er at 6x9 i hatte hylla ikke er no god ide :/ ødlegger bare lydbilde ditt.. kjøp heller bare komponentsett foran, også en av spillerne sivelo har nevnt... da får du bra lyd hvis ikke du er interisert i kasse bak i bilen din.. også hvis du skal ha bass opplevelse i bilen burde du kjøpe en 8" fra RE audio:D også monoblokk fra komplett.no

den dere soundmagus x-1502 eller no :D den får det meste til å trøkke

Nissan 200sx s13 1990mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste jeg ville vurdert på den siden er Kappa Perfect og Polk MOMO. Men de er jo ganske mye dyrere...

Hvis jeg måtte valgt noe billigere måtte det ha blitt enten Seas som er på tilbud for tiden eller et Hertz sett.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt til rundt, og har fått inntrykk av at Focal komponentsett er veldig bra, og fås kjøpt på ICE AUDIO AS

Kan noen med erfaring bekrefte det, så hadde det vert fint :)

Jepp, 130A1 er også et bra sett :)

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider