Gå til innhold

Hvilken olje under montering?

Ranger emnet


ole180

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har planer om å kjøre rundetider på rudskogen, eller drifte ved første oppstart er det å kaste litt cash ut av vinduet med agip-olja. Du trenger ikke en 10-60 olje ved første oppstart og innkjøring.... Kjøp noe normalt...5-40 el no, men med GODE rense-egenskaper. Mobil 1 fullsynt olje feks er god...sammen med ett MANN-filter eller Orginal-filter som filtrerer godt, så det ikke kommer metallspon rundt i motoren pga dårlig oljefilter.

 

Og etter de kjørte 1000km, og du bytter olje igjen... SÅ kan du helle på agip'en og brenne dekk såfort temparaturen på motoren er oppe ;)

 

Men, det er min mening ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, ja blir 1000km med innkjøring (viss eg klarer å holde meg) med rolig kjøring for å plukke ut alle feil og slik før det blir hærverk og politianmedelser igjen;)

 

har lyst til å kjøre på rudskogen også, men siden dette blir ein bruksbil siden eg ikkje har nåken for hånden ennå så blir det på gata den kommer til å kjøre med det første...

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne jeg har brukt på min RB26 motor, og den maler så fint så fint :)

 

 

absolutt anbefalt.

 

Men faen, har jeg ikke nettopp vedtatt at en 60-olje er for tykk for vanlig bruk? Det er liksom ikke slik at dess tykkere olje dess bedre.

 

En 60-olje benyttes f eks på motorer med store lagertoleranser og under forhold hvor olja tynnes ut av drivstoff ved bruk. Sistnevnte kan skje under langvarige hastighetsløp hvor man kjører på full gass over lengre tid.

 

En tommelfingerregel er derfor å holde seg til den viskositeten som fabrikken anbefaler, men selvsagt kan man klinke til med så høy kvalitet som mulig. Men viskositet er altså ikke en kvalitetsangivelse.

 

Det er et titalls tråder om olje og valg av dette på forumet, så her burde det la seg gjøre å søke fram noe som allerede er nevnt.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det har vært litt småslapt her inne på forumet i det siste,så derfor TAA DAA

 

FIRE FIRE!! ;)

 

Svar fra Total seal på deres hjemmeside's FAQ, ang. innkjøring på syntetolje.

 

ANSWER:

Though we have seen it done successfully on occasion we do not

recommend it. We have seen the best and most consistent results

breaking the engine in on light viscosity conventional oil. Synthetics

can be used after completing the break process.

 

Men de bare lager jo ringer,og vet sikkert ikke hva de prater om.

 

Men er sikkert greit å bruke noe satans god syntet ved montering,sånn at det er superdupert under de første omdreiningene ved oppstart..

 

Eller syntet all the way.. vetta faan jeg,bare siterer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men faen, har jeg ikke nettopp vedtatt at en 60-olje er for tykk for vanlig bruk? Det er liksom ikke slik at dess tykkere olje dess bedre.

 

En 60-olje benyttes f eks på motorer med store lagertoleranser og under forhold hvor olja tynnes ut av drivstoff ved bruk. Sistnevnte kan skje under langvarige hastighetsløp hvor man kjører på full gass over lengre tid.

 

En tommelfingerregel er derfor å holde seg til den viskositeten som fabrikken anbefaler, men selvsagt kan man klinke til med så høy kvalitet som mulig. Men viskositet er altså ikke en kvalitetsangivelse.

 

Det er et titalls tråder om olje og valg av dette på forumet, så her burde det la seg gjøre å søke fram noe som allerede er nevnt.

 

Ingen som har sagt det heller.

Ingen problem å kjøre 10-60 olja på en litt hårete gatemotor.

Men du kan jo bruke ei billigere olje til innkjøring seff.

Mobil 1 som blir nevnt er ikke noe billigere enn Agipen...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har sagt det heller.

Ingen problem å kjøre 10-60 olja på en litt hårete gatemotor.

Men du kan jo bruke ei billigere olje til innkjøring seff.

Mobil 1 som blir nevnt er ikke noe billigere enn Agipen...

 

mye koster agip'en for en 5 liter?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du på strak arm kunne si at Agip'en var billigere enn Mobil 1 ;) hehe

 

Anyway, Tror ikke trådstarter finner noe fastisvar... Bruk det du syns er fornuftig! Men de fleste anbefaler synt. oppstartsolje...

 

Jeg brukte mineral da jeg bygde Ft'n min..og angrer på at jeg gjorde det.

Når jeg bytta og fyllte på fullsynt. Castrol 5-40W etterpå, så begynte det sakte men sikkert å lekke. En kar på jobben min sa at jeg skulle brukt synt. fra første stund... Men gadd ikke bygge enda en motor pga det ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden du på strak arm kunne si at Agip'en var billigere enn Mobil 1 ;) hehe

 

Anyway, Tror ikke trådstarter finner noe fastisvar... Bruk det du syns er fornuftig! Men de fleste anbefaler synt. oppstartsolje...

 

Jeg brukte mineral da jeg bygde Ft'n min..og angrer på at jeg gjorde det.

Når jeg bytta og fyllte på fullsynt. Castrol 5-40W etterpå, så begynte det sakte men sikkert å lekke. En kar på jobben min sa at jeg skulle brukt synt. fra første stund... Men gadd ikke bygge enda en motor pga det ;)

 

Så det du sier at mineraloljen som er årsak til at det lekker..

For meg høres det ut som det var syntetoljen sin skyld ;)

 

Var vel ikke bare oljen sin skyld vil jeg tro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, så er det ikke om du bruker mineral eller syntetisk olje som kommer til å gjøre om motoren din raser eller ikke... På ei gammal rødblokk så ere så mye som ikke er optimalt fra før av så om du bruker mineral eller synt olje kommer du alldri til å merke...

Når vi bremser nede hos Vidar på VS motor fyller vi 10w-60 Racing på med en gang og bremser med det... Alldri hørt om at noen andre har gjort det annerledes nede hos han heller...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår