Gå til innhold

Vifteproblemer og varm motor

Ranger emnet


Steinar Wall

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har få eller ingen biltekniske ferdigheter. Fikk nylig problemer med min Hyundai Accent 95 mod.

 

I løpet av de siste dagene har jeg lagt merke til at det av og til ikke kommer varmluft fra viften. Virker nesten som om luften fra viften er kaldere enn hva den er utenfor. Dette skjedde også på vei til jobben i dag. Samtidig gikk temperaturmåleren i taket etter ca. 1,5 mil, og "check engine" begynte å lyse. Sjekket beholderen med kjølevæske, og den var tom. Kjøpte ny på bensinstasjon og etterfylte. Men det er ingen forandring. Kommer fremdeles bare kaldluft i fra viften og motoren blir fort veldig varm. Hva kan ha skjedd? Er det noe jeg burde sjekke ut? Fylle vann/kjølevæske direkte i radiatoren?

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Noen som vet hva dette går i?

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylte kjølevæske i tanken oppe til venstre i bildet. Lokket på tanken har 2 slanger, en som går til radiatoren og en som henger i løse lufta?

hyundai001iu6.jpg

 

Bildet nedenfor er tatt fra vinkelen hvor jeg ser nedover på baksiden av radiatoren. Det er fukt på randen nederst på radiatoren og på bunnflaten under. Er den hvite knotten en tappeskrue?

 

hyundai003sg8.jpg

 

Og varmeapparatet? Hvor finner jeg det?

 

hyundai004ss1.jpg

 

Takk for svar! :respect

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte bilen i dag også. Som sagt så har jeg så og si ingen biltekniske ferdigheter. Jeg merket meg at motoren blir veldig varm. Samtidig er radiatoren rimelig kald og det oppstår ikke noe trykk i beholdern for kjølevæske. Jeg tror ikke det er noen sirkulasjon i systemet. Kjølevæsken minker heller ikke i mengde, så det virker som om hele systemet står stille. Hører også ulyder fra motoren som blir værre etterhvert som motoren blir varmere. Spesielt ved clutching/gearskifte og lavt turtall. Nesten som en symaskin som synger på siste verset... noe som bilen kanskje også gjør.

 

Er verkstedet neste stopp? Er det mer jeg kan gjøre for å identifisere hva som er galt? Hvordan kan jeg ev. finne ut hvor det er tett eller hvor det er lekkasje som forårsaker at det ikke danner seg trykk i systemet?

 

 

Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvekjørte bilen i dag også. Som sagt så har jeg så og si ingen biltekniske ferdigheter. Jeg merket meg at motoren blir veldig varm. Samtidig er radiatoren rimelig kald og det oppstår ikke noe trykk i beholdern for kjølevæske. Jeg tror ikke det er noen sirkulasjon i systemet. Kjølevæsken minker heller ikke i mengde, så det virker som om hele systemet står stille. Hører også ulyder fra motoren som blir værre etterhvert som motoren blir varmere. Spesielt ved clutching/gearskifte og lavt turtall. Nesten som en symaskin som synger på siste verset... noe som bilen kanskje også gjør.

 

Er verkstedet neste stopp? Er det mer jeg kan gjøre for å identifisere hva som er galt? Hvordan kan jeg ev. finne ut hvor det er tett eller hvor det er lekkasje som forårsaker at det ikke danner seg trykk i systemet?

 

 

Steinar

Du fylte i tanken men IKKE i radiatoren? Se å få opp det radiatorlokket,og fyll der. Tanken er KUN for etterfylling hvis det mangler bittelitt,ikke hvis det mangler litervis soom det nok gjør hos deg. Med litt gullhår så har du ikke drept toppen enda ved å kjøre den uten kjøling... og,er det vått der så har du nok en lekk radiator,og da bør du sjekke nivået i RADIATOREN ofte. Tanken virker nemlig ikke da,siden lekkasjen i radiatoren heller suger inn luft der enn vann fra tanken.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fylte i tanken men IKKE i radiatoren? Se å få opp det radiatorlokket,og fyll der. Tanken er KUN for etterfylling hvis det mangler bittelitt,ikke hvis det mangler litervis soom det nok gjør hos deg. Med litt gullhår så har du ikke drept toppen enda ved å kjøre den uten kjøling... og,er det vått der så har du nok en lekk radiator,og da bør du sjekke nivået i RADIATOREN ofte. Tanken virker nemlig ikke da,siden lekkasjen i radiatoren heller suger inn luft der enn vann fra tanken.

 

Takk for svar! Og hvor mye burde jeg fylle i direkte i radiatoren sånn i første omgang? Som sagt har jeg allerede fylt opp til max i beholderen.

 

:confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt,helt full. Så "pumper" (les: skviser) du på slangene til og fra motoren inntil det ikke lenger kommer luftbobler opp. Så starter du den,og pumper litt til. Så setter du på lokket. Pass på så ikke vifta rapper til fingrene dine hvis den blir varm nok til å starte... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en liten lekkasje så kan du nok kjøpe 2-3 liter konsentrat... er ikke så kaldt nå,så du kan blande den 1:4 isteden for 50/50 med rent vann.. så bruker du ikke så mye penger på det inntil du ser om den virkelig lekker. :) Går nok 2 til 4 liter på,helt avhengig av hvor tørt det er der..da har du så du kan mixe litt ekstra og ha med. Ser du tegn til at nåla begynner å stige eller virre rundt,eller at det blåser kaldt,stopp bilen asap. Den kan ta stor skade av å kjøre sånn. For å slippe ut trykket,så åpner du radiatorlokket noen grader og "vipper" litt på det. Du hører når det suser. Når susinga stopper helt,vri litt til og vipp igjen. Ingen lyd? Da åpner du,og heller på til nesten fullt,klemmer litt på slangene for lufting og fyller så helt fullt. Lokket på,og off you go. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en liten lekkasje så kan du nok kjøpe 2-3 liter konsentrat... er ikke så kaldt nå,så du kan blande den 1:4 isteden for 50/50 med rent vann.. så bruker du ikke så mye penger på det inntil du ser om den virkelig lekker. :) Går nok 2 til 4 liter på,helt avhengig av hvor tørt det er der..da har du så du kan mixe litt ekstra og ha med. Ser du tegn til at nåla begynner å stige eller virre rundt,eller at det blåser kaldt,stopp bilen asap. Den kan ta stor skade av å kjøre sånn. For å slippe ut trykket,så åpner du radiatorlokket noen grader og "vipper" litt på det. Du hører når det suser. Når susinga stopper helt,vri litt til og vipp igjen. Ingen lyd? Da åpner du,og heller på til nesten fullt,klemmer litt på slangene for lufting og fyller så helt fullt. Lokket på,og off you go. :)

 

Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det gjort. Fylte opp radiatoren med vann. Pumpet og presset på slangene. Tenkte jeg skulle finne ut hvor det lekker, men har ikke funnet noe ennå. Kanskje jeg kjører på med en "radiatortett" eller lignende i løpet av dagene. Den gode nyheten er i alle fall at varmeapparatet fungerer igjen og at motoren ikke koker. Kjempe fint. Håper det ordner seg. Tusen takk for all hjelp.

 

:hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår