Gå til innhold

Glt

Ranger emnet

volvo amazon

Anbefalte innlegg

Særlig fra dette forumet vet vi utmerket godt at både motorer og bagasjelokk (med emblem...), blant det meste annet, kan skiftes ganske fritt mellom forskjellige typer og årganger av 240. Så jeg tillater meg å tvile på bevisverdien i at man sikkert nokså utvilsomt kan finne eksemplarer som det står "GLT" eller "240GLT" på i kombinasjon med A- eller K-motorer.

I følge all min kunnskap og litteratur var GLT en betydelig dyrere, og kraftigere, versjon sammenlignet med de mest ordinære. Motortypen på de fleste skal være B23E eller B230E - tidlige årsmodeller finnes også med V6. Unntaket er de relativt få som kom etter at katalysatoren slo gjennom (1988-89) - de har da bare samme motor som 240GL, men da dreier det seg om F-motor.

Kan det vises til dokumentasjon på noe annet, ville det være interessant.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg vet om (240 GLT), eies av en rimelig eldre person. Han har alltid eid bilen, aldri bytta noen drastiske deler som motor etc. Den bilen er ihvertfall med el-speil, varme i setene, b230K-motor og m47, 1031 aksling, servo, samt turteller i speedohuset.

Derimot har jeg aldri sett en 240 GLE med annen motor enn b230E/b23e..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg vet om (240 GLT), eies av en rimelig eldre person. Han har alltid eid bilen, aldri bytta noen drastiske deler som motor etc. Den bilen er ihvertfall med el-speil, varme i setene, b230K-motor og m47, 1031 aksling, servo, samt turteller i speedohuset.

Derimot har jeg aldri sett en 240 GLE med annen motor enn b230E/b23e..

Tjaa.. er jo veldig vanlig med b230k i GLE. Har inntrykk av at det blei laga mange GLE spesielt i 87. Sikker på du ikke tenker på 740 GLE nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker at du blander sammen GLT og GLE nå. GLT har nærmest uansett årsmodell (opptil ca 1988) et visst "eksklusivitetsnivå" og E-motorer. GLE av visse årganger (82-84) har samme motor som GLT og er enda litt dyrere, mens senere 240GLE 86-> har samme motor som 240GL av tilsvarende årgang og litt mer utstyr, men er billigere enn 240GLT av samme årgang (i den grad de finnes). Dette er greit brosjyrestoff.

Men, ganske riktig, 740GLE har motor mer eller mindre tilsvarende GLT og eldre GLE i 240-serien.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være dere som surrer her.. :p

Jeg er mektig sikker på at bilen jeg snakker om er en 1985-1987mod 240 GLT. (Husker at det var en GLT, da eieren sa han kjøpte bilen fordi han trodde T'en stod for turbo).

Denne bilen har da en b230K motor.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider