Gå til innhold

Glt

Ranger emnet

volvo amazon

Anbefalte innlegg

Det med GLT og GLE osv kan greit "bevises" med vanlige forhandlerbrosjyrer. Men så er det jo det at man "aldri skal si aldri", heller...

Hvis denne bilen hadde K-motor originalt, er det da sikkert at den hadde betegnelsen 240GLT originalt? Det kan "klistres på" og endres i ettertid. Det står vel i vognkortet. Og original motor må kunne bestemmes ut fra VIN-koden.

Men OK, hvis konklusjonen blir at dette likevel stemmer, må dette eksemplaret kunne regnes som et unntak. Hvilken årsmodell - 87, 88? Selv om det strengt tatt ikke fremgår av brosjyrene, ville jeg kanskje ikke fullstendig utelukke at det i enkelte av "nedtrappingsårene" kunne være mulig å få bestilt og levert et eksemplar med standardmotor (K) og GLT-utstyr (og betegnelse). I brosjyrene for enkelte senere årganger fremgår det at 240GLT ikke lenger var med i det vanlige modellutvalget, for det står at den "leveres på spesialbestilling", da riktig nok med E-motor (eller F med katalysator), men hvem vet...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg mente også; alle GLT jeg har sett på har det vært injection motor i...

Jeg skulle tro at det stemmer, ja.

Når det gjelder betegnelsen GLE, derimot, har denne hatt litt forskjellige plasseringer i modellutvalget gjennom årene:

244/245GLE 1979-80 hadde B21E og tilsvarte den tidligere (firesylindrede) toppmodellen 244GL. Disse ble fra 1980-81 erstattet av den kraftigere (og dyrere) GLT.

Så en periode (fra 82-83 til tidlig i 84) fantes det en ny GLE med samme motor som GLT (B23E), men som var enda litt dyrere enn GLT. Denne versjonen ble borte igjen en gang i 1984, da den ble erstattet av 740GLE.

Så kom betegnelsen 240GLE på 86-modellen (og deretter i stadig mindre grad etter ca 1988) - men her dreier det seg bare om en "dyrere 240GL".

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider