Gå til innhold

Speedometer problem - Volvo 240GL '92Mod

Ranger emnet

oDDi2k

Anbefalte innlegg

Heisann :)

Jeg er veldig ny når det gjelder å mekke bil, så jeg har ikke så mye peiling. Speedometeret i Volvoen min fungerer ikke. Det er ikke wire slik som jeg vet det er på noen av de eldre volvoene. Dette er elektrisk/elektronisk. Dette er det jeg har gjort for å prøve å få den til å funke:

- Sendte inn speedometeret på instrument service, der var det et tannhjul til tripp-telleren som var ødelagt. Det fiksa de, og de fikk det til å fungere når de "benket" speedometeret.

- Fikk låne et annet speedometer fra en kammerat, det funket heller ikke.

- Ringt opp til en lokal volvo-forhandler, der sa de at i 99% av alle tilfellene så var det instrumentet det var noe feil med. Også de på instrument service sier at speedometeret mitt fungerer.

Så da lurte jeg på, hvor kan da feilen være? Jeg tror det kan være den giveren som sitter på kardangen. Men, så tenkte jeg kanskje noen av dere hadde vært borti dette problemet før.

Noen tips og råd for videre feil-søking, jeg er rimelig blank nå :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønte hva du mente, tror jeg. Du vil at jeg skal ohme med "summeren" - Men, hvor skal jeg finne lange nok ledninger til apparatet mitt, de er knapt 1meter lange. Men, skal ned til bilen i helga, så får se hvordan det går :) takker for knall hjelp :)

såkalt diodetest..

mn angående ledningene er det bare å finne en lednings bit og f.eks. surre den rundt den ene lederen det, så har du lengre ledninger slik at du kan måle..

- VOLVO -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, nå har jeg målt litt, ble ikke så mye klokere gitt. Tok en såkalt diodetest først, det peip sånn som det skulle. Så skrudde jeg om multimeteret mitt til volt, og kjørte en liten tur. På 2-gir så viste multimeteret mitt 3-4,5 Volt. Var ikke så lett å gjøre alt på engang ;)

Skjønner ikke hvor feilen ligger nå :/

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider